G
Kjell brukar vara generösa med öppetköp, testa med en antenn med inbyggd förstärkare. Typ denna http://www.kjell.com/?item=30278&path=636500000,683000000,684000000,685000000 som är framtidssäkrad i fall boxer börjar sända på VHF bandet igen (vissa orter gör redan det för hd sändningarna), eller http://www.kjell.com/?item=30258&path=636500000,683000000,684000000,685000000 som har samma frekvensområde som den du redan har. Till de där antennerna behövs även en invändig nätdel, men det finns artikelnr i infotexten.

(har inte testat dessa personligen, men de kommer från en välkänd tillverkare och inbyggd förstärkare är ju smidigare än en separat mastförstärkare)

Edit: Såg just att du redan köpt förstärkare.
 
Håller med "Gnor".

Den antenn TS monterat är en Gitterantenn som brukar ha en teoretisk räckvidd på ca 25km, medans ovan nämnda Yagiantenner ligger på 50-65km räckvidd. Vad jag vill säga med detta är att TS mycket troligen kommer få en bättre signalstyrka och kvalité med en Yagiantenn.

Dessutom har Televés ett "boss tech" system som stabiliserar signalen ut i kabeln, så den inte svajjar lika mycket.

http://sataid.net/forum/showthread....DAT-HD-75-BOSS-intelligent-long-range-antenna
 
Visst kan man inte jämföra siffror från olika boxar, men det jag försöker säga är att om det var mitt system så skulle i alla fall jag få ett litet frågetecken i bakguvudet när signalkvalitén åker berg- och dalbana, och jag skulle testa med en enda lång kabel mellan antenn och TV i första hand, för att utesluta att det inte är kabelproblem.

Om det då fortfarande inte fungerar med en helgjuten kabel, så skulle jag antagligen köpa hem en passiv och en aktiv yagi på öppet köp. Jag skulle prova den passiva först, och om detta inte ger tillfredställande resultat, skulle jag prova den aktiva. Sedan lämna tillbaka den som inte fungerade.

Jag gjorde ungefär så själv, köpte en helgjuten ultra-super-duper-low-loss F-kabel på Kjell och en F-koax-adapter, samt en passiv yagi. Det funkade fint, så då lämnade jag tillbaka kabeln och köpte på rulle istället och lösa F-kontakter och kopplade in på husets splitter.
 
Så..

Började med att köpa en helsvetsad kabel och dra rakt ner från antennen till TV:n. Fick då signalstyrka på 90% Direkt.

TEstade sedan att sätta fast den kabeln i uttaget på väggen (klippte av kontakten) och då försvann signalstyrkan illa kvickt, drog ner till 30-40% igen.

Så summan av kardemumman var att Uttaget var trasigt. (det var ett gammalt som jag använde igen).

Tackar för alla svar.

Ligger nu på Signalstyrka på 90-95%, signalkvaliten är lite olika, men alltid över 60%
 
Kul att det löste sig på "rätt sätt" :)
 
Felsökning som den ska vara,
 
Ja verkligen, och all eloge till personalen på Kjell & CO i Liljeholmen som tog tillbaka allting som jag köpte som jag inte behövde.

Men till slut så var det ändå en antenn samt 15m kabel som jag köpte. Men alla små kontakter, samt de antennförstärkare som jag testade hemma tog de tillbaka utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.