11 292 läst · 24 svar
11k läst
24 svar
Sutteränghus med fukt, hur snabbt åtgärda?
Troligtvis ingjutna reglar i betongplattan och utrullad isolering mellan dessa. Lösningen är efter att man konstaterat att det INTE kommer fukt utifrån att riva ut allt oganiskt i golvet och ersätta med oorganiskt, tex cellplast, betong och klinker.
Jag har gjort det i suterränghus byggt -62. Du kommer aldrig få en besiktningsman att inte klassa det som en "riskkonstruktion" om inte allt organiskt är borta.
Personligen så skulle jag börjat med att åtgärda utsidan, dvs vara 100% säker på att fuktskydd och dränering är i tiptop-skick.
Utvändigt fuktskydd från -77 har med största sannolikhet uppnått sin livslängd och fungerar troligtvis inte till 100%
Jag har gjort det i suterränghus byggt -62. Du kommer aldrig få en besiktningsman att inte klassa det som en "riskkonstruktion" om inte allt organiskt är borta.
Personligen så skulle jag börjat med att åtgärda utsidan, dvs vara 100% säker på att fuktskydd och dränering är i tiptop-skick.
Utvändigt fuktskydd från -77 har med största sannolikhet uppnått sin livslängd och fungerar troligtvis inte till 100%
Jag rev ut de gamla ingjutna reglarna och den äckliga isoleringen som låg direkt mot plattan. Reglarna var 95mm (4") och ovanpå det 22mm bärande parkett. La 15cm cellplast och gjöt nytt betonggolv med vattenburen golvvärme. Klinkers på det. Det kostade ca 10-12cm av takhöjden men fick ändå 2,35 kvar så vi var nöjda med det och blev av med den unkna lukten och "riskkonstruktionen" som besiktningsmannen beskrev det.anders07 skrev:Självklart, men är det överhuvudtaget lämpligt att bila bort hela plattan på ett så gammalt hus, för att inte tala om arbetet...
Det blir betydligt mycket dyrare per kvadratmeter att bila bort plattan, isolera och gjuta på nytt än Nivell golv, det kan jag garantera!
Dessutom vet man inte ens om det går att isolera under, det kan vara berg som måste sprängas tex
Köpte ett hus från -78 med högre fuktkvot än du, dränerade och kvoten sjönk som en sten. Har rivit upp golv allteftersom i samband med renovering och har inte stött på påväxt.
Var själv inne på nivell men skippade det.
Var själv inne på nivell men skippade det.
Bila bort plattan? Det har jag faktist aldrig hört talas om under mina +30 år som markarbetare. Däremot gräva på utsidan av plattan och lägga en ny dränering under uk. platta så det kappilärbrytande skiktet som plattan vilar på kan göra sitt jobb har jag gjort ett antal gånger. Samma sak med att öppna upp täta, tjärade källarväggar och isolera dessa utvändigt med cellplast så man fylttar ut kondenspunkten från insida källarvägg för ett helt annat inomhusklimat.anders07 skrev:Självklart, men är det överhuvudtaget lämpligt att bila bort hela plattan på ett så gammalt hus, för att inte tala om arbetet...
Det blir betydligt mycket dyrare per kvadratmeter att bila bort plattan, isolera och gjuta på nytt än Nivell golv, det kan jag garantera!
Dessutom vet man inte ens om det går att isolera under, det kan vara berg som måste sprängas tex
Ett 70-tals hus med källare som är återfylld står i dom allra flesta fallen i ett surt, konstant blött hål. Årstiderna gör att jordskiktet som ligger närmast källarväggen rör på sig och det bildas en liten liten luftspalt på nån mm där regnvatten skvätter ned och man får en vägg som är konstant blöt i dom flesta fallen.Fungerar inte dräneringen alls så kan det vara så illa att huset står som i ett vattenbad med vattentryck på källareväggen så det tom. sipprar in vatten genom densamma.
Har man problem med fukt på väggarna så har man med 100% säkerhet fuktproblem i plattan också. Oftast så brukar avrinningsklacken där väggen möter sockel/platta vara ett problem. Brist på avrinning, det absolut vanligaste. Då får man fuktvandring i skarven och vattnet letar sig in i källaren.
Att försöka åtgärda fuktproblem i en sutterängdel med ett nytt golv INNAN man åtgärdat därifrån vattnet ursprungligen kommer ifrån är som att lägga på 20cm isolering på vinden för att taket läcker in.
Det är självklart att dränering av väggarna är viktigt det också, men en oisolerad platta är minst ett lika stort problem...
TS efterfrågade en snabb lösning och då är Nivell (eller annat mekaniskt ventilerat system) den snabbaste lösningen för att få ett bra inomhusklimat med betydligt mindre risk för ohälsa eftersom det största problemet är golvet.
Är det inte dränering på yttre sidan och det finns organiskt material invändigt på väggarna är det också förstås ett potentiellt hälsoproblem och båda måste fixas!
TS efterfrågade en snabb lösning och då är Nivell (eller annat mekaniskt ventilerat system) den snabbaste lösningen för att få ett bra inomhusklimat med betydligt mindre risk för ohälsa eftersom det största problemet är golvet.
Är det inte dränering på yttre sidan och det finns organiskt material invändigt på väggarna är det också förstås ett potentiellt hälsoproblem och båda måste fixas!
Det kan räcka med en dränering här, har det huset stått i 40 år utan större bekymmer så behöver man inte ta bort allt organiskt.anders07 skrev:Det är självklart att dränering av väggarna är viktigt det också, men en oisolerad platta är minst ett lika stort problem...
TS efterfrågade en snabb lösning och då är Nivell (eller annat mekaniskt ventilerat system) den snabbaste lösningen för att få ett bra inomhusklimat med betydligt mindre risk för ohälsa eftersom det största problemet är golvet.
Är det inte dränering på yttre sidan och det finns organiskt material invändigt på väggarna är det också förstås ett potentiellt hälsoproblem och båda måste fixas!
Däremot kan man välja att ta bort organiskt när man ändå renoverar ytskikt.
Bara för att det är en riskkonstruktion behöver det inte vara ett problem. TS bör dock ha ekonomiska muskler för att riva ut allt organiskt för att vara på den säkra sidan.
Köpte ett hus i november med samma problem. Uppmätt 20 procent fukt i konstruktionen. Besiktningsmannen tryckte hårt på att det måste åtgärdas snarast och att INTE bo i huset förräns det är åtgärdat. Hälsoriskerna är stora sa han.M Mia_li skrev:Hej!
Vi överväger att köpa ett sutteränghus från -77 där ingeting har gjorts/uppdaterats sedan huset byggdes. De har gjort ett stickprov i golvet på undervåningen/källarplan vilket uppmättes till 18,9%
Hur snabbt måste detta fuktproblem åtgärdas? Antar att det är dränering och andra åtgärder både utvändigt och invändigt som behöver fixas för att få bukt med problemet. Kan man bo med det ett år eller gäller det att ta tag i direkt? Kan man börja med åtgärder inomhus som inte är lika kostsamma eller är det att göra allt i onödan och fukten nu kommer utifrån?
Detta är vårt första husköp så det är mycket att lära.
Tacksam för tips och råd!
Alla åtgärder nämns det mycket om, men tänk på hälsoriskerna som någon annan också nämnde.
Sedan november har allt organiskt material rivits ut, o det var ingen vacker syn. Isoleringen på golvet var dripp dropp blött på sina ställen. Vilket man inte kunde tro innan man började riva. Nu får allt torka upp ordentligt och grunden ska dräneras INNAN något nytt byggs upp på INSIDAN. Jag får leva med en utriven källare tills det är klart. Och samtidigt med uppbyggnaden gör jag radonåtgärden. Har Ni, TS, gjort radonmätning? Min o grabbens hälsa går först.
Mycket sunt initiativ och det enda självklara! Man måste förstå orsak och verkan.R rakel73 skrev:Köpte ett hus i november med samma problem. Uppmätt 20 procent fukt i konstruktionen. Besiktningsmannen tryckte hårt på att det måste åtgärdas snarast och att INTE bo i huset förräns det är åtgärdat. Hälsoriskerna är stora sa han.
Alla åtgärder nämns det mycket om, men tänk på hälsoriskerna som någon annan också nämnde.
Sedan november har allt organiskt material rivits ut, o det var ingen vacker syn. Isoleringen på golvet var dripp dropp blött på sina ställen. Vilket man inte kunde tro innan man började riva. Nu får allt torka upp ordentligt och grunden ska dräneras INNAN något nytt byggs upp på INSIDAN. Jag får leva med en utriven källare tills det är klart. Och samtidigt med uppbyggnaden gör jag radonåtgärden. Har Ni, TS, gjort radonmätning? Min o grabbens hälsa går först.
Om alla dessa hus med källare hade fått vatteninträngning året efter man byggde så hade man ändrat byggmetod asap för då hade det varit ett konstruktionsfel. Det är det inte, det handlar helt om tidens tand. Precis som att vi får byta papp/tegel/plåt på våra tak så måste även dränering och källarväggar åtgärdas efter ett antal år.
De har inte gjort någon radonmätning i huset, vilket jag har funderat mycket kring och om det blir ett köp, så vill jag såklart mäta ganska omgående och åtgärda om det behövs. Likaså fixa fukten. Som du skrev, viktigt att tänka på hälsan i allt detta. På "markplan/källarplan" finns garage, förråd, badrum och två "vanlig" rum som ska användas, men misstänker att vi får hålla oss på övervåningen tills detta är åtgärdat.R rakel73 skrev:
Tack igen för alla tankar, tips och idéer! Kommer vilja göra detta från grunden, så blir nog som flera av er är inne på, att börja utifrån och jobba oss inåt när det ändå är så pass länge sedan dränering har gjorts. Bättre att göra nu än när vi fått ordning på trädgården. Göra så mycket vi kan själva (kul att lära sig) och ta hjälp med resten.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Som komplement till vad jag skrev tidigare:
Det var ju Nivellgolv jag menade https://www.nivellsystem.se/innegolv/
Och det här med dränering, vet du att det verkligen behövs?
En liten sannsaga:
När vi började bygga vårt nuvarande hus år 2010 var vår KA ute och tittade hur schaktbotten såg ut innan makadam, isolering och bottenplatta var på plats. (Enplanshus, ingen källare eller suterräng)
Hans bedömning var kort och koncis: Här behövs ingen dränering!
Så det har vi inte. Men takavvattningen leds förstås bort till ett par stenkistor.
Kanske ni skulle gräva en liten provgrop nära husgrunden och se hur högt "grundvattnet" står?
Det var ju Nivellgolv jag menade https://www.nivellsystem.se/innegolv/
Och det här med dränering, vet du att det verkligen behövs?
En liten sannsaga:
När vi började bygga vårt nuvarande hus år 2010 var vår KA ute och tittade hur schaktbotten såg ut innan makadam, isolering och bottenplatta var på plats. (Enplanshus, ingen källare eller suterräng)
Hans bedömning var kort och koncis: Här behövs ingen dränering!
Så det har vi inte. Men takavvattningen leds förstås bort till ett par stenkistor.
Kanske ni skulle gräva en liten provgrop nära husgrunden och se hur högt "grundvattnet" står?
Liknande trådar
-
Hur snabbt behöver man åtgärda gamla fuktskada i fönstret?
Fönster & Dörrar -
Avfuktare i sutteränghus
Teknik -
Risker med förhöjds fuktvärden i väggar på sutteränghus
Grund & Markarbeten -
Jättelitet badrum, går det att torka tvätt snabbt med avfuktare?
Tvättstuga -
Val av spackel/bruk fuktig källarvägg, tacksam för snabbt svar!
Färg, Måla & Tapetsera