Absolut ingen deal-breaker på något sätt. Mest nyfiken.
Finns ju såklart funktioner man hade önskat, t.ex. felmeddelanden (push) i en app. Som när den kör fast eller hamnar utanför arbetsområde. Men det verkar ingen annan heller ha så...
Man får väl bygga en lösning med Tellstick NET som vissa gjort här i forumet
Finns ju såklart funktioner man hade önskat, t.ex. felmeddelanden (push) i en app. Som när den kör fast eller hamnar utanför arbetsområde. Men det verkar ingen annan heller ha så...
Man får väl bygga en lösning med Tellstick NET som vissa gjort här i forumet
Tänkte höra om det är någon mer på tråden som köpt en 14-320 detta året och har samma problem som jag har. Det är visst gjort en del ändringar till det bättre men det har jag inte märkt. Jag har en massa strul med min, som t.ex dör på tråden, ibland även på gräsmattan, kör fram och tillbaka på tråden, backar i cirkel mitt i gräsmattan, rymt över tråden en gång och är svår att få igång på tråden. Detta händer så gott som varje dag. När den går så går den fortfarande inte rakt. Dessutom har dom bytt batteri till 4Ah som bara ger lite över en timmes klippning. Sen ska den in för att ladda i drygt 2 och en halv timme. Det tar en hel dag för att klipparen ska klippa tre timmar. Jag är absolut inte imponerad av denna klippare. Den verkar däremot vara bra skyddat mot regn och fukt.
Ska väl också påpeka att jag har varit kontakt med de i China och att jag ska få den utbytt efter en hel del skriverier och videoupptagningar. Återstår att se om jag får en som fungerar bättre OCH med ett större batteri, vilket var ett krav.
Ska väl också påpeka att jag har varit kontakt med de i China och att jag ska få den utbytt efter en hel del skriverier och videoupptagningar. Återstår att se om jag får en som fungerar bättre OCH med ett större batteri, vilket var ett krav.
Min far har köpt en i år och har problem med rymningar. Jag har förra årets modell och har mest problem med utslitna nav på hjulen, i övrigt funkar min klippare väldigt bra. Min fars(årets modell) fungerar också väldigt bra förutom att den då och då rymmer över tråden. Enligt specifikationen så skall den stanna när den är 1 meter utanför området, men den funktionen fungerar inte alls. Däremot uppskattar jag verkligen funktionen att den går att starta var som helst i området. Min modell från förra året måste ju startas PÅ linjen.
Har en 14-320 som nu är inne på sin tredje säsong, och ja den fungerar med viss hjälp. Men inte alls så som jag önskar. Det går säkert att få ordning på roboten med ny mjukvara och bättre support. Problemet är att Veikko som importerar klipparna har det som hobbyverksamhet. Det gör att det många gånger tar alldeles för lång tid att få reservdelar och hjälp, om man får hjälp alls... Jag har lessnat och håller maskinen igång så länge jag kan med egna medel. När den tilslut dör blir det en märkesmaskin från en väletablerad försäljare. Det kommer det vara värt.
Min gräsmatta lutar lite så jag har varit tvungen att dela in den i 2 områden som inte har någon passage emellan. Anledningen är att klipparen inte håller kurs utom svänger med i lutning. För att tvinga den att klippa högsta delen av gräsmattan så har jag fått dela upp den. Jag startar alltid klippning manuellt då den för ofta inte hittar hem till laddstationen = ingen mening att försöka hålla igång ett klippschema med områdesklippning (tycker jag). Poängen med en robot är att den ska fungera och att det ska vara snabbt och lätta att få tag på grejer om det går fel. Där är inte supoman än... Så dom viktigaste punkterna varför jag inte rekommenderar den här maskinen är.Bosen skrev:
Dålig support
Alldeles för lång leveranstid av reservdelar
Mjukvaran (den kanske är bättre på senare modeller)
På vilket sätt hittar den inte laddstationen? Är det när den kommer fram till laddstationen som den inte vill "stanna i den" eller är det så att den rymmer från bgränsningstråden när den är påväg in till laddaren.
Har du två områden som inte han någon passage så kan den omöjligen hitta laddstationen.
Har du två områden som inte han någon passage så kan den omöjligen hitta laddstationen.
Då har både rätt och fel. Man kan lägga slingan så att roboten inte kan passera igenom men ändå följa den till två olika områden Det som ibland händer är att roboten fastnar på en ö som inte är rund och går runt runt tills batteriet tar slut eller att den försöker gå till laddstationen från fel håll och inte vänder. kör fram-back mot baksidan av laddstationen till batteritorsk. Nångång emellanåt så rymmer den utan förklaring. Men generalfelet är mjukvaran som inte klarar min gräsmatta 60x30m som är något högre på ena änden. Somsagt om supporten hade funnits så had jag varit positivare inställd.Bosen skrev:På vilket sätt hittar den inte laddstationen? Är det när den kommer fram till laddstationen som den inte vill "stanna i den" eller är det så att den rymmer från bgränsningstråden när den är påväg in till laddaren.
Jag har haft lite problem att få tag på Veikko, som många andra också har haft. Skulle behöva lite reservdelar och han sa att han hade på hyllan, men det har inte dykt upp några grejer ännu. Detta va 3 veckor sedan.
Enligt Veikkos hemsida så har han svårt med kommunikationen till kineserna, men han har också lämnat några mailadresser att använda och jag skickade till allihopa och fick svar från echo@chinasuperman.net nästan direkt.
Jag har beställt mina delar från Kina idag och betalat med paypal. Nu hoppas vi även på att dom dyker upp.
Oavsett så gillar jag faktiskt klipparen, men skulle vilja testa mig fram med en egen styrning baserad på arduino istället, så är det någon som INTE gillar sin klippare och bara "vill bli av med den" så hör av dig till mig så kanske jag kan ta över den för en symbolisk summa och experimentera lite.
Jag anser att konstruktionen i grunden är bra, men mjukvarumässigt behövs en del förändringar.
Enligt Veikkos hemsida så har han svårt med kommunikationen till kineserna, men han har också lämnat några mailadresser att använda och jag skickade till allihopa och fick svar från echo@chinasuperman.net nästan direkt.
Jag har beställt mina delar från Kina idag och betalat med paypal. Nu hoppas vi även på att dom dyker upp.
Oavsett så gillar jag faktiskt klipparen, men skulle vilja testa mig fram med en egen styrning baserad på arduino istället, så är det någon som INTE gillar sin klippare och bara "vill bli av med den" så hör av dig till mig så kanske jag kan ta över den för en symbolisk summa och experimentera lite.
Jag anser att konstruktionen i grunden är bra, men mjukvarumässigt behövs en del förändringar.
Jag har skapat en grupp på Facebook som jag hoppas kan samla oss Supoman-ägare och vi kan diskutera lösningar för denna klippare:
https://m.facebook.com/groups/2005100376434224
https://m.facebook.com/groups/2005100376434224