Hallå, vi har också byggt grunden till vårt hus med supergrund. Jag hade två 'gubbar' som satt ut mycket L element förut att sätta kantbalken, sedan gjorde vi 'resten' själva (isolering + armering). Hjälpte också rörmockaren med att gräva för vatten och avlopp.

Gubbarna som gjorde vår grund 'muttrade' en hel del om den yttersta isoleringen som ska skäras bort för att få fram kantbalken och att det var dumt, blev faktiskt idiotförklarad :). Men de förstod nog inte riktigt idén med bruten köldbrygga, 'oldschool' du vet...
Däremot var de bra att ha för de höll 'styr' på rörmockaren och såg till att vi inte kapade något i isoleringen för hans rör, allt lades i grusbädden...

Killarna på supergrund var bra att ha att göra med, det blev bara ett fel och det var när de (egentligen LK) beräknade golvvärmen, det blev så klart för lite slang... Men det ordnade sig.

Jackon har ett alternativ som jag tänkte jämföra priset på när (om man någonsin har råd...) det blir dags för garageplatta.

http://www.jackon.se/eway/default.a...,1913&Content_5759=5762:17090::0:5754:2:::0:0
 
Redigerat:
Om grunden kräver pålning skall du nog fundera om.
 
Om grunden kräver pålning skall du nog fundera om.
Varför tror du grunden kräver pålning?
 
Snailman
Det tror han nog inte, det är nog bara samma anledning som att jag skippade supergrund, där jag ska bygga behövs typ dubbelarmering eller ribbdäck, och med reservation för att jag inte frågat supergrund så är den nog inte så lämplig om det inte är en standardgrund på bra mark man ska bygga...

så har du inte bra mark där du ska bygga så får du nog fråga supergrund om deras grund alls kan användas (sen vet jag ju inte hur sanningsenligt ett svar skulle bli (bara baserat på mitt intryck av byggbranchen som helhet)
 
De kan ändra grunden efter kunden önskemål. När jag kollade med dem
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Det tror han nog inte, det är nog bara samma anledning som att jag skippade supergrund, där jag ska bygga behövs typ dubbelarmering eller ribbdäck, och med reservation för att jag inte frågat supergrund så är den nog inte så lämplig om det inte är en standardgrund på bra mark man ska bygga...

så har du inte bra mark där du ska bygga så får du nog fråga supergrund om deras grund alls kan användas (sen vet jag ju inte hur sanningsenligt ett svar skulle bli (bara baserat på mitt intryck av byggbranchen som helhet)
Helt korrekt :)
Supergrund har en lösning för pålade grunder,men det kostar nog mer än det smakar (blir en mycket anvanserad lösning)
 
Redigerat:
Jag bygger en supergrund nu, 117 + 77kvm har fått hjälp med avjämning och dränering. Markentr. har även mätt in kantbalken på huset och hörnen på garaget. Ska trixa med resten själv (förutom gjutningen då). Föll för deras argument med bruten köldbrygga framförallt, verkar kanon bra! Har fungerat väldigt bra med Supergrund so far..., bra telefonsupport.

Lägger upp lite bilder löpande på http://sjoboviken.blogspot.com om ni vill kika!

Har valt 300mm isolering på husplattan och 200mm på garaget.

Huset blir en mod. Spoven från Fiskarhedenvillan, kolla i bloggen för mer info.

Mvh Fredrik
 
Trevlig blogg. Det ska bli spänande att följa bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.