Figma är ett gratis vektorprogram (man kan köra det i browsern), testade och det går att göra en "moderkurva", kopiera 4ggr och sen modifiera tills man har en form man gillar. Testade lite snabbt.
Stegen till att överföra på träet är ju fortfarande kvar då förstås.

Procato-länken ovan gör samma sak fast hela formen och skapar en utskriftsfil i skala 1:1.
Frågan är alltså att hitta en mekanisk princip för att kunna rita direkt på bordskivematerialet. Tänk som en passare för att rita en cirkel istället för att skriva ut en cirkel som man använder som mall.

Redigerat:
Om du tar principen från filmen är regeln att strecket utgår från mitten av skivans sida, följer där kanten tangentiellt innan det böjer av.
För att göra det till en jigg (spånar fritt.. ) så kanske man kan spänna en tunn men halvstyv träremsa mot mitten av en mallskiva samt en bit längs med kanten på sidan som inte ritas på. Samma på mitten av kortsidan. Sen böjt de båda och skissat av kurvorna tills mötet är där man vill.

E ergonomen skrev:
Om du tar principen från filmen är regeln att strecket utgår från mitten av skivans sida, följer där kanten tangentiellt innan det böjer av.
För att göra det till en jigg (spånar fritt.. ) så kanske man kan spänna en tunn men halvstyv träremsa mot mitten av en mallskiva samt en bit längs med kanten på sidan som inte ritas på. Samma på mitten av kortsidan. Sen böjt de båda och skissat av kurvorna tills mötet är där man vill.
Handritad skiss som visar hur en träremsa tvingas fast mot en platta med en tjockare bit och tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lånar barnens pennor..
Röd är en tjockare bit man lägger på skivan och tvingar fast.
Grön är träremsan som tvingas fast på den "röda" så att utgångsvinkeln vid mitten följer skivans kant.

Om du ska ha en ellips så sätter du två skruvar eller spikar. Lämpligen i något löst uppepå skivan. Sedan har du en penna med en snörlop av ett stumt snöre. Sedan är det bara att rita. Jag gjorde så när jag skulle forma ett skrivbord anpassat till ett speciellt hörn. Det blev riktigt bra.

E ergonomen skrev:
[bild]

Lånar barnens pennor..
Röd är en tjockare bit man lägger på skivan och tvingar fast.
Grön är träremsan som tvingas fast på den "röda" så att utgångsvinkeln vid mitten följer skivans kant.
Eller så spänner du en remsa/stållinjal över båda röda med lite slack/vobbel och puttar sen runt "bulan" tills du hittat superellipsen du vill ha. Svårt att fyrdubbla den utan göra mall dock.

D Daniel 109 skrev:
Om du ska ha en ellips så sätter du två skruvar eller spikar. Lämpligen i något löst uppepå skivan. Sedan har du en penna med en snörlop av ett stumt snöre. Sedan är det bara att rita. Jag gjorde så när jag skulle forma ett skrivbord anpassat till ett speciellt hörn. Det blev riktigt bra.
Ellips och superellips är nog inte samma sak...

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Ellips och superellips är nog inte samma sak...
Ellips och Superellips är inte samma sak.

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Procato-länken ovan gör samma sak fast hela formen och skapar en utskriftsfil i skala 1:1.
Frågan är alltså att hitta en mekanisk princip för att kunna rita direkt på bordskivematerialet. Tänk som en passare för att rita en cirkel istället för att skriva ut en cirkel som man använder som mall.
Det är ju det du får med mitt program... Bestäm kontrollpunkter och längd på snöre. Slå ner spik på motsvarande ställe, mät upp en snörslinga och rita. Hypotetiskt skulle jag kunna räkna ut kontrollpunkter och snörlängd för att med min metod komma godtyckligt nära vilken superellips som helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.