P
P polaris78 skrev:
Nej men man behöver inte läsa speciellt länge för att inse att på cykelforumet så är man helt ointresserad av vilka skyldigheter som gäller cyklister.. Man är helt fokuserad på vad alla andra trafikanter har för skyldigheter och glömmer sina egna..
Du tar alltså ett slags medelvärde av allt som skrivs på ett forum och ger det betyget till artiklar av en enskild skribent som har skrivit artiklar på forumets webbplats (inte i forumdelen, alltså)?

Vilket betyg ger du till artiklar på byggahus.se med den metoden?
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Jag pratar om artikelserierna som Anna_H hänvisar till..

Som man ställer frågan får man svar kan man nog säga.. ja nån kanske är kunnig men hela artikikelserien är ju rätt tydligt ur "cyklistens perspektiv" och innehållet liksom som jag försökt förklara i några inlägg redan Är tydligt fokuserat på att all skuld ska läggas på billisten även i dom fall där det är mer tvetydigt och även cyklisten har skyldigheter så "glömmer" man att tydligt trycka på den biten så stora delar av artikelserien känns något oseriös eller ska vi säga tydligt vinklad mot "allt är billistens fel"

en seriös artikelserie innehåller även tydligt om vad och hur skyldigheterna funkar, för cyklisterna....
Nu bortser man från det som cyklisterna helst vill glömma.. om det sen beror på okunskap eller redigering eller hur man ställt frågor till "experten" det får man fråga dom som styr på den webplatsen/forum

Att inlägg på forum håller olika kvalitet är väl rätt naturligt och självklart hänger det mest cyklister på ett cykelforum vilket leder till att dom flesta svar lutar år samma håll = fel fokus där man glömmer sina skyldigheter men ständigt pekar på motpartens

Och som sagt tidigare så blandar många ihop försäkringsbolagens beslut med vem som är "skyldig" där billisten är den med lagstadgade försäkringar ofta får betala även där cyklisten egentligen är vållande helt eller delvis
 
P pmd skrev:
Jag undrar i mitt stilla sinne var denna vanföreställning kommer från.
Är inte det rätt naturligt? Den som "kommer nerifrån" måste sakta in för den ska svänga 90 grader. De som kör rakt fram i T:et behöver inte sakta in för att fortsätta köra rakt fram.

Jag tycker det finns rätt begriplig logik bakom att den som ändå måste sakta in också är den som lämnar företräde och att de som inte av "svängtekniska" skäl behöver sakta in, slipper det.

Dock tror jag en kombination av "svänger lämnar företräde i T-korsning" och högerregel skulle skapa ännu snårigare regler med mängder av oklara situationer. Därför är det nog bäst som det är idag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har lite problem med svenska språket verkar det som, den här texten hittas bland annat på flera kommuners hemsidor:

Det här gäller för fordonsförare vid ett övergångsställe:​

  • Du har väjningsplikt mot gående som har gått ut på eller just ska gå ut på ett obevakat övergångsställe.
  • Du ska anpassa körningen så att du inte behöver stanna övergångsstället.
  • Du ska i god tid sänka hastigheten eller stanna.
  • Du får köra vidare endast om det kan ske utan fara eller hinder.
  • Du får inte stanna eller parkera på ett övergångsställe eller närmare än 10 meter före ett övergångsställe.
  • Du får inte köra om strax före eller på ett obevakat övergångsställe.

Så, jag ska i god tid stanna, men får inte stanna på eller inom 10 meter före.

Illustrerad säkerhetszon för fotgängare vid övergångsställe, bil felaktigt inom zon, 10m avstånd markerat, olycksrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att det egentligen gäller parkera eller stanna för annat ändamål än att släppa fram gångtrafikanter begriper jag, men i lagstiftning och regler HAR skrivelsens utformning betydelse.

Som det är skrivet får jag inte stanna närmare än 10 meter från övergångsstället.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte det rätt naturligt? Den som "kommer nerifrån" måste sakta in för den ska svänga 90 grader. De som kör rakt fram i T:et behöver inte sakta in för att fortsätta köra rakt fram.
Högerregeln lärs ju ut i körkortsutbildningen. Är körkortsaspiranter för dumma för att lära sig den?
 
D Dilato skrev:
Som det är skrivet får jag inte stanna närmare än 10 meter från övergångsstället.
Fast sett ur en trafikjurists ögon tror jag det finns två helt skilda ”stanna”.

Ett när trafikförhållandena tvingar dig exempelvis vid köbildning eller vid ett övergångsställe. Den typen av stanna är rimligen aldrig brottslig, även om det råder stoppförbud.

Ett annat när man utifrån egna önskemål väljer att stanna. Denna är brottslig om det råder stoppförbud.

I båda fallen står dock bilen lika stilla…
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Högerregeln lärs ju ut i körkortsutbildningen. Är körkortsaspiranter för dumma för att lära sig den?
Något är i alla fall fel. Om folk är dumma eller högerregeln många gånger kontraintuitiv kan nog diskuteras.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har fel.
För att det ska bli ännu roligare så är det stoppförbud på en cykelbana. Gäller alla fordon. (som inte har speciella tillstånd) Vilket betyder att man egentligen knappt ens får lov att stanna med en cykel för att kliva av. Är inte det spännande så säg?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
För att det ska bli ännu roligare så är det stoppförbud på en cykelbana. Gäller alla fordon. (som inte har speciella tillstånd) Vilket betyder att man egentligen knappt ens får lov att stanna med en cykel för att kliva av. Är inte det spännande så säg?
Och med källhänvisning blir ytterligare ännu roligare. 😉
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och med källhänvisning blir ytterligare ännu roligare. 😉
I Trafikförordningens 3 kap 48 §...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Jag pratar om artikelserierna som Anna_H hänvisar till..
För att läsa de fem artiklarna behöver man väl lite mer tid än "inte speciellt länge"?

Att en artikelserie på en webbplats för cykling är skriven ur cyklisters perspektiv är knappast överraskande.
Vad är det du tycker fattas om bilisters skyldigheter?

N.B att i första artikeln står följande:
"Något som är viktigt att tänka på när det pratas trafik, är att det inte finns några rättigheter. Lagstiftning och trafikregler är baserat på skyldigheter".
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du får nog peka på en lag.
Jag förutsätter att körkort online är good enough, eftersom folk lär sig teori-delen därigenom. Och där var minst snårigt att hitta klartext.

https://korkortonline.se/teori/stanna-parkera/

Förbjudet att stanna och parkera (stoppförbud)
[...]
På och 10 meter före övergångsställe, cykelpassage, cykelöverfart eller korsande gångbana/cykelbana.
[...]
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Något är i alla fall fel. Om folk är dumma eller högerregeln många gånger kontraintuitiv kan nog diskuteras.
En del saker som är kontraintuitiva måste man helt enkelt lära sig att de är fel. Ett exempel, som visserligen inte handlar om vägtrafik men väl om flygtrafik, är att många outbildade intuitivt drar spaken åt sig när ett flygplan tappar höjd. Det är farligt eftersom det ökar risken för stall och vikning (flygplanet tappar flygförmågan). Under flygutbildning lär man sig det rätta sättet.

En del tror intuitivt att stoppsträckan för en bil är proportionell mot hastigheten men den är, som man ju lär sig i körutbildningen, i själva verket proportionell mot kvadraten på hastigheten.

En trafikregel borde inte ha så mycket med intuition att göra, och jag tycker att det borde vara ganska lätt att lära sig högerregeln.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är absolut inte min menig att vara tjurig. Jag är uppriktigt ledsen om du uppfattar det så!

Jag antar att vi båda åldras med ett år per år. Hur det påverkar vår respektive gaggighet ger jag mig inte in på att försöka bedöma.

Jag har läst hela ditt inlägg, flera gånger, och jag undrar fortfarande hur "att bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående som korsar vägen" kan betyda något annat än vad det står.

Den sista meningen som du hänvisar till:
tolkar jag som att du menar att cyklister här skulle ha väjningsplikt, vilket då är en direkt motsats mot "att bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående som korsar vägen".

Men vill du inte förklara hur du menar utan istället väljer att diskutera min eventuella tjurighet så behöver vi inte fortsätta.
Jag håller med om att jag kunde varit tydligare i början. Men vad handlar TS fall om, och vad är det vi diskuterat i säkert 90% av trådens 1400 inlägg? jo, cykelpassager.
Är det verkligen så att du inte förstår vad jag menade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.