BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Hajtänder innan cykelpassage (kvadraterna i gatan) då har bilen väjningsplikt. Annars gäller ömsesidig väjningsplikt. Dvs. Att båda fordonen ska anpassa hastigheten och om cykel eller klassII moped är på väg ut eller ute på överfarten har bilisten väjningsplikt. Cyklar du på övergångsstället har cyklisten alltid 100% väjningsplikt.

Kort sagt, i ditt fall gjorde bilen fel.
Nu hittar jag inte bilden men gäller inte högerregeln i korsningar om inga skyltar finns?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja jösses. Jag har varit nära att sparka in baklyktan på ett antal bilar…men jag inser nu att jag inte alltid haft rätten på min sida… Så nu har jag tagit mig tid som jag inte har för att studera reglerna.

Det var minst sagt svårt att lära sig något av tråden, men @martin.sveg gör ett undantag i #215. Annars är det anmärkningsvärt mycket brus av antaganden och gissningar. Men de referenser som gavs i tråden var värdefulla.

Jag trodde länge att fallet var solklart till TS fördel, men det går inte riktigt att slå fast tyvärr pga av några fall av moment 22.

Så detta är min sammanfattning av dessa referenser (det är så jag lär mig nåt, sammanfatta med huvudsakligen egna ord). Sammanfattningen är inte nödvändigtvis helt korrekt för det…

För att förstå reglerna för väjningsplikt kring cyklister i trafiken måste man förstå de begrepp som används.

  • Cykelbanaär en separat "väg" speciellt avsedd för cyklar (och till viss mån gående).
    • Detta är vad man oftast cyklar på när det inte är en bilväg.
    • Den har många skepnader, för många! Någon riktig definition finns inte.
    • Den måste inte, men kan vara märkt med en blå rund skylt med cykel, ett påbud.
      [bild]
    • Cykelfältär en variant av cykelbana som är del av en bilväg avgränsad med fyrkanter (kallad M5).
      • Det är egentligen som vilken fil/körbana/körfält som helst och man ska iakta normala regler för fordon och förflyttning mellan filer. Det står därför nästan ingenting om cykelfält i trafikförordningen.
      • Om en cykelled löper längs med en väg avgränsad med kantsten eller löper uppe på trottoaren, då är det inte ett cykelfält utan en cykelbana.
      • Ett sådant cykelfält kan ibland svänga snett över vägen. Bilister ska då lämna företräde, för det är från deras synvinkel ett körfältsbyte. Detta känns vanskligt…
        [bild] [bild]
    • Vägren är snarlik cykelfältet, avgränsad med heldragen eller streckad linje.
      • Skillnaden är att här är man skyldig att cykla istället för på vägen enligt trafikförordningen.
      • Cyklisten är också lite mer skyddad då bilister inte får köra över heldragen linje.
      • Får cyklister korsa den heldragna linjen till vänster? Oklart, men rimligen inte.
      • Skillnaden mot ett cykelfält är att steckad linje heter "kantlinje M2".
        [bild] [bild]
    • Cykelbanor korsar vanligen inte andra vägar, dvs de slutar vanligen när man kommer fram till en annan väg. Man kommer alltså från cykelbanan, via en utfart, ut på en väg, cykelpassage (som också är en väg), eller undantagsvis en cykelöverfart.
      • Det spelar ingen roll om cykelbanan är en bred pendlingsväg med tusentals cyklister och den korsande vägen är en liten biväg, men det kan spela roll.
      • "På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."
        • Vad nu? Jo det finns tydligen cykelbanor som inte tar slut vid en bilväg, utan det är bilvägen som tar slut… Det är inte tydligt vilket väg som korsar vilken. Den som överlever en kollision får svaret i domstol.
        • Åklagaren skriver: "Definitionen av cykelbana säger att det är en väg som är avsedd för cykeltrafik. Vid en korsning kan därför avsikten vara att cykelbanan ska fortsätta över korsningen eller också upphöra, vilket har stor betydelse för vem som har väjningsplikt. För att i ett enskilt fall avgöra om en cykelbana fortsätter över korsningen får utformningen tas i beaktande.
          • När avsikten är att en cykelbana ska fortsätta över en korsning kan detta visas exempelvis genom att cykelbanan fortsätter på samma - lite högre - höjd över gatan, att cykelbanans beläggning är likadan genom hela korsningen och att gatsten läggs på ett sådant sätt att det visar cykelbanan."
        • Bilden nedan anser Hovrätten är en genomgående cykelbana främst eftersom det saknas fyrkanter som indikerar cykelpassage. Fordon från anslutningsgatan har därmed väjningsplikt.
          [bild]
        • Ref 6 antyder att cykelbanor aldrig genomgående korsar tillfarten till en cirkulationsplats även om det ser så ut. Det är alltid antingen cykelpassager eller cykelöverfarter där. Det spelar inte så stor roll då bilar från båda hållen normalt har väjningsplikt i alla fall (se nedan om svängar).
    • Cykelbanor, cykelfält och vägrenar som löper längs med en huvudled borde innebära att både bilar och cyklar har företräde mot anslutningsvägar. Men är det så? När ingår cykelbanan i huvudleden? Här finns potential till förbättning av reglerna. Om cykelbana saknas så att man cyklar på vägen så måste det vara så att man har företräde liksom bilarna. Det fungerar så länge som skylten lämna företräde finns på tillfartsvägarna, placerad för cykelbanan.
    • Cykelbanor får användas av mopeder klass II (eller trimmad elcykel!).
  • Cykelutfart är alltså när man kommer från en cykelbana och cyklar ut på en väg.
    • Detta är inte alltid tydligt, men i princip har man väjningsplikt mot alla korsande vägar av alla slag, med vissa undantag beskrivna under cykelpassage.
  • Cykelpassage är den del som korsar en annan väg och som inte är en cykelöverfart eller cykelbana.
    • Detta är det vanligaste,
      • en cykelbana längs med en bilväg närmar sig en korsning.
      • vid korsningen uppstår en cykelutfart, och
      • passagen över vägen kallas cykelpassage.
    • En cykelpassage ser ut som en cykelbana. Den ska vara inramad med vita fyrkanter kallad M16: [bild]
    • Ofta är den lagd bredvid ett övergångsställe. Från vägen är den skyltad med ett övergångsställe om det finns ett sådant, men inget cykelmärke av något slag.
      [bild]
      [bild]
    • Det kan finnas farthinder före en cykelpassage, men det är fortfarande en cykelpassage. Man ska titta efter skylten som anger cykelöverfart.
    • En cykelpassage är inte en cykelbana, det är en (bil)väg(eller möjligen en annan cykelbana).
      • Så enklaste sättet att förstå vad en cykelpassage är är att glömma detta begrepp utan tänka att man kör ut på eller korsar en bilväg. En cykelpassage innehåller inga rättigheter som underlättar.
      • Man ska alltså lämna företräde innan man cyklar in på en cykelpassage, vilket också gäller när man befinner sig på cykelpassagen. Man har alltså inte företräde bara för att man var "först ut".
      • En bilist ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för den cyklist som är ute på passagen, men behöver inte ta hänsyn till cyklister som närmar sig en passage.
    • Bilister som har en väjningsskylt före cykelpassagen och hajtänder i vägen ska lämna företräde.
      • Den trekantiga skylten för att lämna företräde gäller alltså alla fordon, även cyklister som korsar.
      • Och det är skylten som gäller, inte hajtänderna.
      • Cyklisten har dock fortfarande väjningsplikt då lämna företräde-skylten inte ändrar på definitionen av en cykelpassage, dvs del av en väg!
      • Detta fall gäller för TS i denna tråd. Då båda har skyldigheter är det inte hugget i sten vem som är skyldigast, men troligen är det bilföraren.
        [bild]
    • I likhet med förra punkten har förare väjningsplikt när de kör ut från en utfart- parkering, bostad, bensinstation etc, detta utan att det alltid finns en lämna företrädesskylt!
      • Vad som är en utfart är inte tydligt. HD säger att utfarter som inte tydligt ser ut som en utfart inte är en utfart…
      • En cykelbana kan fortfarande avslutas och övergå till en cykelpassage som bilden visar. Återigen har då båda väjningsplikt.
        [bild]
      • Om cykelbanan istället hade markerats som en genomgående cykelbana så hade endast bilisten haft väjningsplikt.
    • Ovanstående gäller obevakade cykelpassager. Det finns även bevakade cykelpassager, dvs trafikljus, och då följer man dem. Bilister har väjningsplikt vid sväng över en sådan cykelpassage där cyklisten har grönt.
    • Bilisternas skyldigheter är
      • Bilister som närmar sig en cykelpassage ska anpassa farten och ta hänsyn till cyklister som befinner cykelpassagen.
      • En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut påcykelpassagen tillfälle att passera.
        • Detta gäller även cyklister på ett övergångsställe. Det är dock inte jättetydligt i 3 kap 24 §, men cyklande skulle i så fall vara det enda undantaget och det är orimligt.
        • Eftersom det alltid är väjningsplikt när man kör in i en cirkulationsplats så är det också väjningsplikt mot korsande cykelpassage, om skylten för lämna företräde är placerad framför cykelpassagen.
      • Åklagarmyndigheten säger
        • ”En bilist får inte heller svänga i en korsning om det inte kan ske utan hinder för den trafik som finns på den körbana bilisten kör in på (3 kap. 24 § TraF). En cyklist som cyklar från cykelbanan ut på passagen befinner sig då på körbanan. Bilisten har alltså även enligt denna regel en väjningsplikt i förhållande till cyklisten om cyklisten befinner sig ute på körbanan. Denna väjningsplikt är straffsanktionerad.”
        • "Båda trafikanterna har alltså skyldigheter att iaktta. Det kan argumenteras för att bilistens skyldighet att ge cyklisten möjlighet att passera är den primära bestämmelsen om väjningsplikt. Situationen är specifikt reglerad för bilisten genom 3 kap. 61 § tredje stycket TraF medan cyklistens väjningsplikt är mer generellt gällande. Det är också naturligt att bilisten har en väjningsplikt mot bakgrund av att cyklisten är den mest oskyddade trafikanten."
  • Cykelöverfarterär ett undantag som består av en
    • lite lätt upphöjd bana över en bilväg,
      • inramad med samma M16-fyrkanter som en cykelpassage!,
      • med väjningsplikt-trekanter (hajtänder) mot biltrafiken M14 [bild], men ingen väjningsskylt,
      • skyltad med cykel (skylt B8) och ofta även övergångsställe som sådant finns.
        [bild]
    • Vägen ska vara byggd så att en bilist inte kan köra förbi överfarten i en högre hastighet än 30 km/h, t.ex. genom fartgupp.
    • Korsande trafik har väjningsplikt mot cyklister som kör över cykelöverfarten. Detta är ett undantag då det är det enda tillfället då bilister som kör rakt har väjningsplikt.
    • Man kan alltså cykla på en cykelbana och där den passerar en annan väg (bilväg eller cykelbana) så kan den övergå till en cykelöverfart.
    • Cyklister har dock skyldighet att ta hänsyn till biltrafiken.
    • Cykelöverfart infördes 2014. Om det fanns något liknande före det är oklart.
  • Övergångsställe får man cykla på, men man har väjningsplikt mot alla, nästan. Bilar som svänger in över ett övergångsställe har alltid väjningsplikt.
  • vägar där bilar och cyklar samsas gäller samma regler för båda, inklusive högerregeln.
  • En cykelgata är en väg där bilar och cyklar samsas, men där cyklar ska prioriteras. Det innebär att bilarna ska anpassa hastigheten efter cyklarna. Max 30 km/h gäller.
    [bild]
  • För att sammanfatta sammanfattningen: En (bil)väg kan korsas av en
    • Cykelbana där bilisten har väjningsplikt (inga skyltar eller vägmarkering, men cykelbanan bör vara utformad så att den framstår som en obruten bana som bryter av mot bilvägen).
    • Cykelpassage [bild] där cyklisten har väjningsplikt, och där även bilisten har väjningsplikt om denna [bild] skylt finns före passagen.
    • Cykelövergång [bild] + [bild]+ farthinder där bilisten har väjningsplikt.
  • Övriga regler av intresse
    • Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
    • Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.
    • Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart ska dock färdas längst till höger om det är lämpligare.
    • Kör- eller cykelbanan skall korsas utan onödigt dröjsmål.
    • Fordon får inte stannas eller parkeras i cykelfält.
  • Tumregler. Reglerna är snåriga, men finns det inga enkla tumregler? Jo kanske, i fallande prioritet.
    1. Man får inte köra över folk som bryter mot reglerna, dvs avsaknad av väjningsplikt innebär inte att man kan blåsa på i olämplig fart. Mer konkret så säger lagen att alla ska anpassa hastigheten.
    2. Trafikljus och trafikpolis gäller över allt annat.
    3. Skylten för väjningsplikt gäller för allt, gående, cyklar och fordon. Det spelar ingen roll om vägen korsas av en cykelbana, cykelpassage, cykelöverfart eller övergångsställe, inklusive cykel som färdas på övergångsställe.
      [bild]
    4. I allmänhet har man väjningsplikt när man kör ut på en annan slags väg eller körbana.
      • Cyklister har väjningsplikt när de korsar eller kör ut på en väg (bilväg eller annan cykelbana).
      • Bilister har väjningsplikt när de korsar en cykelbana.
      • Båda har väjningsplikt när de korsar en körfältslinje.
    5. Svängande cyklar och fordon har alltid väjningsplikt, även om det kanske inte alltid är en plikt(?). Man säger ibland att "bilisten ska ge cyklisten möjlighet att passera.". En ytterligare fråga är vad som straffsanktionerat.
      • Detta inkluderar
        • sväng ut från en cirkulationsplats, och
        • sväng mot cykel på övergångsställe.
      • Samtidigt har cyklisten väjningsplikt när denne cyklar ut på en cykelpassage. Delat ansvar alltså. Åklagaren lutar åt att bilister har en större skyldighet.
    6. I botten gäller högerregeln.
References:
  1. cyklistbloggen: Vi måste prata om korsningar
  2. cyklistbloggen: Den uppdaterade guiden till vem som har väjningsplikt
  3. Trafikförordning (1998:1276)
  4. Umeå stad: Regler för cyklister
  5. Åklagare: Vägledning för cyklar
  6. Trafikkurs: Förslag till bättre cykeltrafikregler - ger en känga till dagens regler och vill ge högre prioritet till cyklister.
Det finns troligen fler paragrafer som kan vända på de flesta regler ovan…
Klockrent, tack! Och skönt att du kommit fram till exakt samma saker som jag skrivit/sagt här i tråden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När lagstiftning inte är så genomtänkt och snygg utan är resultatet av att lappa ett system byggt för andra fordon och fotfolk. Dags för en cykelutredning som städar rejält i trafikförordningen. Rimligen ska reglerna vara så enkla så att barn snabbt kan lära sig dem.
Men som jag skrivit tidigare, man vill ha det lite rörigt så att folk skall vara osäkra och ta det försiktigare.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför tror du att man måste vänta tills de är helt över? Att se en cyklist som kommer med fart i döda vinkeln när de som väntade hunnit över är inte lätt. Det får man tänka på som cyklist.
Om jag kommer i mötande riktning och bilen börjar köra när jag är halvvägs över, då är det bara bilisten som har fokus på annat.
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Men som jag skrivit tidigare, man vill ha det lite rörigt så att folk skall vara osäkra och ta det försiktigare.
Eller så är det som vanligt i det offentliga, det finns ingen övergripande strategi eller plan - det är bara vektorsumman av reaktivt handlande från olika parter när omvärlden förändras. Jag tror mer på den förklaringsmodellen om det inte finns en särskild utredning som pekar ut att man medvetet vill skapa en situation med juridisk osäkerhet för att göra trafikanter osäkra så att de blir försiktigare. Känns något långsökt som argument.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Nu hittar jag inte bilden men gäller inte högerregeln i korsningar om inga skyltar finns?
vi pratar om en cykelpassage här och då gäller speciella regler. Börja där. Högerregeln skulle vara relevant om cykeln befunnit sig på gatan och inte på cykelbanan (och om det inte var väjningsplikt).
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller så är det som vanligt i det offentliga, det finns ingen övergripande strategi eller plan - det är bara vektorsumman av reaktivt handlande från olika parter när omvärlden förändras. Jag tror mer på den förklaringsmodellen om det inte finns en särskild utredning som pekar ut att man medvetet vill skapa en situation med juridisk osäkerhet för att göra trafikanter osäkra så att de blir försiktigare. Känns något långsökt som argument.
Detta är nog inte konstigare än att det är lagar som har utvecklats under mycket lång tid och under den tiden har vårat sätt att transportera oss och röra oss i trafiken ändrats radikalt. Egentligen skulle man vara mer förvånad om det INTE vore en jädra röra.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Detta är nog inte konstigare än att det är lagar som har utvecklats under mycket lång tid och under den tiden har vårat sätt att transportera oss och röra oss i trafiken ändrats radikalt. Egentligen skulle man vara mer förvånad om det INTE vore en jädra röra.
Jag är med dig där. Men tänker att ibland kan man ju tillsätta en utredning på några år med några av våra drivna jurister och rensa lite. Man har gjort det förr, innan politiken gav upp där på 90-talet.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du svarar utifrån att detta är en cykelpassage men missar att bilen har en väjningsplikt att titta på. Vad som gäller när bilen har väjningsplikt vis skylt är beskrivet många gånger i tråden och inte ens när du citerar ett sådant inlägg tar du in den informationen. Det tyder på att du inte har läst.
Ja, jag var väldigt fokuserad på att försöka definiera överfarten som antingen en passage eller en överfart.

Jag har läst/skummat igenom tråden och låste in mig på att försöka kategorisera alla vägar där cyklar och bilar möts som antingen en passage eller en överfart. En natts sömn och tidigare inlägg har fått mig mer mottaglig och verkligheten ser inte ut som teorin.

Jag tycker fortfarande det är snårigt och hoppas det blir en bra utgång när Trafikverket ser över skyltningen.
Har på väg till jobbet idag sett ett flertal (av vad jag anser) otydliga överfarter där samspelet mellan trafikanterna inte gick smidigt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Den viktigaste insikten för min del efter att ha följt den här diskussionen är hur viktigt det är att vara ödmjuk i trafiken och inför ens egna begränsningar vad gäller kunskap om gällande regler etc. Det är uppenbarligen så att inte alla trafiksituationer är helt glasklara.

Den andra insikten är den att många trafikanter inte har kommit den den ovannämnda insikten utan brummar eller trampar fram i tron att de alltid vet vem som har rätt i varje given situation. Det märks tydligt på alla de ”så här är det!-inlägg som ständigt ploppar upp i den här tråden, med den gemensamma faktorn oförståelse för trafikens komplexitet. Just ”rätt” är något av ett nyckelord här då dessa trafikanter oftare pratar om rättigheter än det som det egentligen handlar om, dvs skyldigheter.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, det är inte en stopplinje i detta fall. Men ändå, vi släpper det kanske....
Nu står det ju uttryckligen på transportstyrelsen att det är just en stopplinje. Man kan väl inte välja.
Säg det till polisen, nä nä inte i det här fallet
 
S
Tomture61 Tomture61 skrev:
Här är reglerna för

Cykelpassage och cykelöverfart​

[länk]
Text på svenska som beskriver rangordningen för att följa anvisningar i trafiken: polistecken, trafiksignaler, vägmärken, trafikregler.

Jag antar att väjningsplikten går före cykelpassagen för bilen skull eftersom skylten säger det.

Jag kan villigt erkänna att jag inte är det minsta säker på detta fortfarande och jag kommer ALLTID att släppa över cyklister som är ute på cykelpassagen oavsett om jag har rätt att köra över den som många i tråden menar.
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Försöker en gång till. Skriver sakta för att alla ska förstå:

I denna ordning ska du följa/prioritera anvisningar och regler:

  1. Polismans tecken
  2. Trafiksignal
  3. Vägmärken/skyltar
  4. Regler
Det betyder att finns det ett Väjningspliktsmärke är det det som gäller. Man kan helt strunta i linjer.

Skylten för väjningsplikt gäller för ALLT, gående, CYKLAR och fordon. Det spelar ingen roll om vägen korsas av en cykelbana, cykelpassage, cykelöverfart eller övergångsställe, inklusive cykel som färdas på övergångsställe.

Svårare är det inte.

Att cykeln också ska lämna bilen företräde är inget som påverkar bilens väjningsplikt.

För dom inte vet hur ett Väjningspliktsmärke ser ut:

Gult och rött uppochnervänt triangelformat trafikmärke, symboliserar vanligtvis viktigt meddelande eller varning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Försöker en gång till. Skriver sakta för att alla ska förstå:

I denna ordning ska du följa/prioritera anvisningar och regler:

  1. Polismans tecken
  2. Trafiksignal
  3. Vägmärken/skyltar
  4. Regler
Det betyder att finns det ett Väjningspliktsmärke är det det som gäller. Man kan helt strunta i linjer.

Skylten för väjningsplikt gäller för ALLT, gående, CYKLAR och fordon. Det spelar ingen roll om vägen korsas av en cykelbana, cykelpassage, cykelöverfart eller övergångsställe, inklusive cykel som färdas på övergångsställe.

Svårare är det inte.

Att cykeln också ska lämna bilen företräde är inget som påverkar bilens väjningsplikt.

För dom inte vet hur ett Väjningspliktsmärke ser ut:

[bild]
Med det sagt kan vi väl inte säga case closed redan??
Tråden har ju potential att nå 1000 inlägg på en vecka
 
  • Gilla
LabanW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.