127 373 läst · 1 709 svar
127k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 125 inlägg
På tal om huvudled och cykelväg så slänger jag in detta vedträ:
https://www.cyklistbloggen.se/2020/04/cykelbana-kan-visst-vara-huvudled/
Högst oklart om det innebär att cykelbana inkluderas under huvudled, även om jag skulle tro det.
En sak som är säker är att regelverket runt cykelbanor är rätt otydligt och omtvistat, det görs dessutom inte bättre av trafikplaneringens styvmoderliga behandling av dessa.
https://www.cyklistbloggen.se/2020/04/cykelbana-kan-visst-vara-huvudled/
Högst oklart om det innebär att cykelbana inkluderas under huvudled, även om jag skulle tro det.
En sak som är säker är att regelverket runt cykelbanor är rätt otydligt och omtvistat, det görs dessutom inte bättre av trafikplaneringens styvmoderliga behandling av dessa.
Ja den är ju inte helt solklar. Men i stort får man fram att transportstyrelsen ansvara för utformning av regler för fordon. Medan Trafikverket mer ansvarar för långsiktig planering och infrastruktur.Alfredo skrev:Inte riktig faktiskt. Trafikverket.dk strök jag dock från kandidatlistan. Har dock aldrig fattat Trafikverkets roll i förhållande till Transportstyrelsen.
Det närmaste jag kommit är att det verkar som om Trafikverket utfärdar körkort och Transportstyrelsen drar in dem. Svensk myndighetseffektivitet i sitt esse?!
Det som jag dock tycker är lite paradoxalt är att Trafikverket ansvara för förarprov och körkortstillstånd mm. Men det är Transportstyrelsen som drar in det som du säger. När man skall förnya, så ansöker man via Trasnportsyrelsen, men skall fota sig hos trafikverket. Väldigt logiskt..
Jag kontaktade dock på Transportstyrelsen, för att inte helt förstöra din dag
Eftersom du inte ger något exempel på när jag skulle svarat på fel tråd, så kan jag inte bemöta det.Nissens skrev:
Dock jag JAG tycka att det verkar finnas ett litet antal medlemmar (10-tal) här som verkar känna sig manade att svara på ALLA frågor som ställs. Nästan som om livets mening är att få svara och bemöta varje ämne. Som verkar kunna någonting om allt och som känner att ”detta behöver jag få ur mig”.
Man kan hitta dessa fåtal medlemmar i ALLA trådar, så ofta att man nästan undrar om de är köpta eller anställda av Byggahus. Men så är det troligen inte, utan kanske är det bara detta behov att få bli hörd, dygnets alla timmar och veckans alla dagar. Man undrar ju också över vart de får tiden ifrån vid sidan av jobb, familj, vänner och andra intressen.
Vad tror du Nissens?
❤️❤️❤️❤️
Jag backar om förbudet att cykla på övergångsställe men cyklister har aldrig företräde nör de cyklar på sådant, om de däremot kliver av och leder cykeln så måste bilisten stanna.Nissens skrev:
Märkligt att det tydlugt dömdes till bilistens fördl efrersom jag enligt dig tydligen har fel på alla punkter.
Jag anser dessutom att rättens dom var 100% logisk och att alla cyklister inklusive mig själv som oftast cyklar borde läsa på domen.
Igår när jag var ute och körde. Så såg jag ett övergångsställe cirka 100 meter framför mig. Samt en cyklist som närmade sig, med avsikt att korsa vägen. Då jag såg att han inte tänkte stanna och leda över cykeln, visste jag att jag hade förkörsrätt. Så jag lät bli att stanna, och körde över den jäveln istället.
Känns skönt att jag kan reglerna, samt att jag nu kan sova gott, när jag gjort rätt!
-NEJ, DETTA ÄR INGEN SANN HISTORIA, UTAN BARA EXEMPEL SOM SKA PÅVISA DEN FELAKTIGA TRON OM "RÄTT I TRAFIKEN".
Känns skönt att jag kan reglerna, samt att jag nu kan sova gott, när jag gjort rätt!
-NEJ, DETTA ÄR INGEN SANN HISTORIA, UTAN BARA EXEMPEL SOM SKA PÅVISA DEN FELAKTIGA TRON OM "RÄTT I TRAFIKEN".
I den riktiga verkligheten är det snarare så att cyklisterna tror att alla ser dem och de kastar sig ut i trafiken i övertygelsen att alla skall flytta på sig. Så när det till slut händer, att när de kommer i full kareta på sin nyinköpta fina elcykel utsmyckad med miljarders antal reflexer så blir de förvånade när någon missar att de kommer och då blir påkörda… 🙄A AG A skrev:Igår när jag var ute och körde. Så såg jag ett övergångsställe cirka 100 meter framför mig. Samt en cyklist som närmade sig, med avsikt att korsa vägen. Då jag såg att han inte tänkte stanna och leda över cykeln, visste jag att jag hade förkörsrätt. Så jag lät bli att stanna, och körde över den jäveln istället.
Känns skönt att jag kan reglerna, samt att jag nu kan sova gott, när jag gjort rätt!
-NEJ, DETTA ÄR INGEN SANN HISTORIA, UTAN BARA EXEMPEL SOM SKA PÅVISA DEN FELAKTIGA TRON OM "RÄTT I TRAFIKEN".
Först då går det upp för dem att de kanske trots allt har ett eget ansvar, ofta är det väl ett försäkringsbolag som förklarar det…
Redigerat:
Även om vi antar att regler sätt ur spel så har jag som trafikant grundläggande skyldigheter som varierar med situationen. Och i just detta fall så måste cyklisten fortfarande passera cykelpassagen enligt reglerna eftersom det kan komma annan trafik från vägen han åker parallellt med. De reglerna säger förvisso att bilen ska stanna eftersom den passerar passagen i samband med en sväng, men det betyder ju inte att cyklisten får bete sig hur som helst, då heller.D Dilato skrev:
Du har misstolkat mig. Jag hävdar precis tvärtom att bilisten har väjningsplikt här.M mojjen skrev:Kanske för att du trots evidens fortsätter tro att cyklisten skall väja. Det är totalt fel helt enkelt (I detta fall, med rådande vägsträckning och skyltning). Just i TS fall där han i princip hunnit över vägen och blir påkörd i bakändan av cykeln, så hade nog Bilisten åkt på det oavsett. Det enda som skulle vara förmildrande är om TS ahde blåst full fart över.
Nu har han redan i Inlägg 1, skrivit att han saktade in till runt 10km/h så om ingen vittnesuppgift säger motsatsen så finns det inget att diskutera, sannolikt inte ens om det hade saknats väjningsplikt. Bilen har väjningsplikt på passagen för att man kan förvänta sig direkt korsande trafik, som inte stannar innan.
Jag utesluter inte, och för det som troligt att bilisten i detta fall själv får testa att vara cyklist 1-3 månader. Då hen absolut brustit i sin uppmärksamhet. Hade han blivit påkörd i främre delen av cyckeln, eller TS var den som körde in i bilen så hade det absolut handlat om en ren olycka. Här kommer sannolikt oaktsamhet i trafik in också.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Poängen flög verkligen över huvudet på dig nu så vi justerar historien då så att det känns bättre.Nissens skrev:I den riktiga verkligheten är det snarare så att cyklisterna tror att alla ser dem och de kastar sig ut i trafiken i övertygelsen att alla skall flytta på sig. Så när det till slut händer, att när de kommer i full kareta på sin nyinköpta fina elcykel utsmyckad med miljarders antal reflexer så blir de förvånade när någon missar att de kommer och då blir påkörda… 🙄
Först då går det upp för dem att de kanske trots allt har ett eget ansvar, ofta är det väl ett försäkringsbolag som förklarar det…
"Igår när jag var ute och körde. Så såg jag en korsning cirka 100 meter framför mig. Samt en bilist som hade för avsikt att korsa vägen. Jag såg att han inte skulle hinna igenom riktigt. Visste jag att jag hade förkörsrätt. Så jag lät bli att sakta ner, och körde in i biljäveln istället! Känns skönt att jag kan reglerna, samt att jag nu kan sova gott, när jag gjort rätt!"
Och om Umeå kommun med det menar att man som bilist har väjningsplikt mot cyklister som cyklar på cykelvägen och korsar vägen på cykelpassagen så har dom fel.M mojjen skrev:Nu har vi publicerat otaliga skärmdumpar, som alla pekar på att hajtänderna gör att bilisten skall lämna företräde. Sen har inspel kommit att nja, bara om han cycklat på huvudleden inte på passagen. Så jag dumpar en till. Från Umeå kommun. Här definierad tydligt kombinationen huvudled. Och det står för mig äntligen klart. Bilisten skall ALLTID lämna företräde i denna situation. Oavsett vilken sida om blockmarkeringen han cycklar. Vad som skulle gälla om han cyckladr just på övergångsstället låter jag vara osagt. Även här hamnar det om en prioritetsfråga mellan vägmärke och regel att cyckel på övergångsställe. Jag utesluter inte att bilisten har väjningsplikt för cycklust även här. Dvs vägmärke går före regler, på samma sätt som att vägmärke går före högerregel.
Japp ansökan på gamla meriter.Alfredo skrev:
Tog dock längre tid från att jag skickade ansökan tills det var klart, än det tog för dottern från erlagt prov till registrering, men bra mycket billigare och enklare
Har du det gamla äkta skepparexamen som även godkänner kommersiell trafik? Idag finns ju bara förarintyg och kustskepparintyg. Tror jag missade att ta skepparexmen med något år på 90 talet innan dom gjorde om.