Tackar för alla tipsen! :)

Får bli fläktgaller. Fann billiga för 25kr/st på webhallen(http://www.webhallen.com/prod.php?id=41083)

Var förbi GA k-gata idag men de j-a ormarna hade inte talat om för mig att de flyttat.

Får gå imorron.

Annars har Biltema högtalargaller i olika prislägen inte så snygga men fyller sin funktion ;D

Problemet löst :D

Fann galler till extrapris på JULA för 5kr/st. Var inne på Elfa 10min innan och där var de 9ggr så dyra....

Så här blev det:

• ht.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
för att få mesta möjliga bas ur en subb port så skall denna riktas mot ett rums hörna samt positioneras med ett avstände så ljudet hinner svänga en gång innan det stutsar i väggen.

ppalm skrev:
för att få mesta möjliga bas ur en subb port så skall denna riktas mot ett rums hörna samt positioneras med ett avstände så ljudet hinner svänga en gång innan det stutsar i väggen.
Å vips så har vi ett rum på 12 meter:)

ppalm skrev:
Inte helt sant men man får "Corner-loading" effekt.
Våglängden vid 20Hz är 17,2m och det är då lätt att förstå inte att detta inte funkar.
Men det är sant att bas behöver sträcka ut för att låta bra.

När det gäller placering av bashögtalare i synnerhet en Sub så sätter man den i favoritfåtöljen  :-? .... och sen spelar man och kryper runt och lyssnar var det låter bäst. Nu har man förhoppningsvis hittat ett bra ställe att placera suben på, dvs. det är ingen idé att "provlyssna" mitt i dörrhålet eller i öppna spisen eftersom du ändå inte kommer att vilja ha suben där.

När det gäller skydd framför basportar så är detta något som bör undvikas i möjligaste mån då det oftast skapar sk. blåsljud. Prova helst att hålla det tänka skyddet framför och provlyssna så att du inte skruvar dit ett galler och sedan ångrar dig och har fått några fula skruvhål i de dyra/fina lådorna.
Oftast är basportarna koniska och då borde det vara möjligt att göra en konisk "propp" som man kan trycka i när man inte spelar.

Tror själv inte att det finns någon optimal teknisk lösning på detta problem när det gäller nappar i basportar eller "Ostmacka i videon". Jag har kört med vanlig hederlig barnuppfostran "Du leker med dina leksaker så leker jag med mina" och det funkar, har både basportar, video, DVD och kassettspelare utan leksaker eller kaksmulor.
Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.