3 508 läst · 28 svar
4k läst
28 svar
Styrskena som passar Meec sänksåg?
Ska det jämföras mått mellan olika skenor så krävs det nog lite bättre mått än de som är redovisade. Jag får också ungefär de redovisade måtten på min Festool sken om jag ”bara” lägger tumstocken över. Men jag tror att vi får använda skjutmått om vi skall få rätt mått på ”puckeln” eftersom de i alla fall på min skena har avrundade hörn (radiehörn) vilket gör det svårt med exakta mått. Jag återkommer senare med exakta mått på min skena. Är själv intresserad om Meec skenan skulle passa min Festoolsåg då det hade varit intressant att få tag på två stycken 700 mm skenor för fyra hundra. Då har men ”råd” att specialanpassa dem till att kunna såga korta snitt. Att ta fram en 1400 skena när man skall såga något kort på en ”trång” plats fungerar inte och att köpa en originalskena och kapa tar hårt i plånboken. Så mätt gärna mer noggrant så blir det lättare att se/konstatera om de passar/fungerar mellan olika sågar.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Nu har jag gjort några mätningar på min festool skena, se min "fina" måttskiss.
1,5 mm måttet är vad min såg med den klinga som sitter monterad lämnar kvar på den fastklistrade plastläppen. Måttkedjan skall vara 1,5-119,5-16-32-16 mm om det är otydligt på min skiss
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1,5 mm måttet är vad min såg med den klinga som sitter monterad lämnar kvar på den fastklistrade plastläppen. Måttkedjan skall vara 1,5-119,5-16-32-16 mm om det är otydligt på min skiss
Jag kan bidra med några enkla mätning har gjorda på stående fot. På min Makita-skena. Samt jämfört med min Meec-skena.
Samt motsvarande mått på sänksågen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Samt motsvarande mått på sänksågen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för era mätningar! Ser dock ut som att din Meec-skena är annorlunda än min. Min har inte den där kanten för tippskydd som Makita också har.
Jag ska göra en mätning av min sen också med skjutmått (har dock inget digitalt, men borde ge lite noggrannare siffror iallafall).
Såg den här sidan där dom tog bort den där extra delen som Makita (och din variant av Meec) har, för att få den att passa med Festool och troligen då även min variant av Meec.
Jag ska göra en mätning av min sen också med skjutmått (har dock inget digitalt, men borde ge lite noggrannare siffror iallafall).
Såg den här sidan där dom tog bort den där extra delen som Makita (och din variant av Meec) har, för att få den att passa med Festool och troligen då även min variant av Meec.
Funkar fint att köra med Meec-skenan tillsammans med Festools TS55. Riktigt bra, smidigt och prisvärt komplement, precis som du skriver 👍R roli skrev:Ska det jämföras mått mellan olika skenor så krävs det nog lite bättre mått än de som är redovisade. Jag får också ungefär de redovisade måtten på min Festool sken om jag ”bara” lägger tumstocken över. Men jag tror att vi får använda skjutmått om vi skall få rätt mått på ”puckeln” eftersom de i alla fall på min skena har avrundade hörn (radiehörn) vilket gör det svårt med exakta mått. Jag återkommer senare med exakta mått på min skena. Är själv intresserad om Meec skenan skulle passa min Festoolsåg då det hade varit intressant att få tag på två stycken 700 mm skenor för fyra hundra. Då har men ”råd” att specialanpassa dem till att kunna såga korta snitt. Att ta fram en 1400 skena när man skall såga något kort på en ”trång” plats fungerar inte och att köpa en originalskena och kapa tar hårt i plånboken. Så mätt gärna mer noggrant så blir det lättare att se/konstatera om de passar/fungerar mellan olika sågar.
Logga in
Skapa konto
Just makitan har nåt typ av styrspår som gör att den inte passar. Se denna sida.Lindestaf skrev:
Min meec kvalitetssåg självantände och brann upp innan jag hann köpa en ny skena så blev less och sket i allt... 😅
Men festools skena och flera andra märken men samma design verkar som att de ska passa iallafall.
Bortsett från att meec styrskenan avviker lite grand från Festools, den upphöjda delen som passar i motsvarande urtag i sågen är 1 mm högre, vilket kompenseras av tjockare glidlister. Det gör att Festo sågen ligger ca 1mm från meec aluminiumprofilen. Det gör ingenting så länge glidlisterna inte är nedslitna. Om man vinkelsågar regelbundet är meec ett sämre val, Festo sågen tippar lätt eftersom den inte ligger mot aluminiumskenan, utan bara mot glidlisterna.Lindestaf skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Salning som passar 13 mm gips
Byggmaterial & Byggteknik -
Cylinder som passar två D12-nycklar
Fönster & Dörrar -
Styrskena Dewalt, passar den till denna adapter till Bosch
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Styrskena till cirkelsåg - som passar alla - finns det?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Passar Bosch FSN styrskena med PKS 55A?
Verktyg, Maskiner & Fordon