3 309 läst · 30 svar
3k läst
30 svar
Styrsignal till fläktkonvektor med Shelly 0-10V dimmer
En tanke, ifall man inte når hela vägen upp till 10V på detta sätt, kan man då ha en bypass där man kopplar bort pucken och skickar 10V direkt (via ett 100 ohm motstånd) till fläktkonvektorn från strömkällan för att forcera 100%?
Har du också en Eveco eller liknande konvektor som kräver en styrsignal utan att själv levera någon 10V spänning, dvs. matar Plejd pucken 10V?O one- skrev:
Det är säkert ett missförstånd kring de 100 ohm som nämns det är orimligt (och inget som Plejd uppfyller och som då ska fungera). Något som har ingång för 0-10 V har normalt ingångsimpedans i häradet 10 kOhm och högre. Du kan om du labbar testa både din originaltanke på koppling med motståndet i serie och den andra som Bo och harka visat inget skadas oavsett.Walle85 skrev:
Nu har jag fått till det tror jag.
Kan mäta ca 2,5V när dimmern står på 0% och ca 10V när den står på 100%.
Var tvungen att ha strax över 12V från matningen och två motstånd, ett 3,9Kohm och ett 1,1Kohm (1K+100). Kopplade Shelly och konvektor runt 3,9Kohm motståndet (se bild).
Lite rörigt med alla wago just nu, ska snygga till det nu när jag vet att det funkar.
Monterade dit ett MEAN WELL HDR-15-12 för strömförsörjning, går att justera volt genom en liten skruv, verkar stabilt.
Styrningen går nu även att sköta via en Shelly Wall Display för att man ska slippa plocka fram mobilen. Brightness är fläkthastigheten, verkar inte gå att ändra texten.
För att få fläkten att slå av så måste man slå av hela konvektorn, rekommendationen från Eveco var att aldrig gå under 2,5V på styrsignalen. De har även en säkerhetskrets inbyggd som slår till ifall styrsignalen går under 1V. Bifogar lite mer detaljerad information jag fick från dem angående detta samt inverterkortets impedans.
Kan mäta ca 2,5V när dimmern står på 0% och ca 10V när den står på 100%.
Var tvungen att ha strax över 12V från matningen och två motstånd, ett 3,9Kohm och ett 1,1Kohm (1K+100). Kopplade Shelly och konvektor runt 3,9Kohm motståndet (se bild).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite rörigt med alla wago just nu, ska snygga till det nu när jag vet att det funkar.
Monterade dit ett MEAN WELL HDR-15-12 för strömförsörjning, går att justera volt genom en liten skruv, verkar stabilt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Styrningen går nu även att sköta via en Shelly Wall Display för att man ska slippa plocka fram mobilen. Brightness är fläkthastigheten, verkar inte gå att ändra texten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få fläkten att slå av så måste man slå av hela konvektorn, rekommendationen från Eveco var att aldrig gå under 2,5V på styrsignalen. De har även en säkerhetskrets inbyggd som slår till ifall styrsignalen går under 1V. Bifogar lite mer detaljerad information jag fick från dem angående detta samt inverterkortets impedans.
Viktig information om styrning av EC (BLDC) motorer med 0-10V signal.
Vid styrning av EC (BLDC) motorer med 0-10V signal är det viktigt att beakta den
säkerhetsfunktion som finns på motorns inverterkort.
Inverterkortet skapar den trefas fyrkantsvåg som driver EC motorn. Vid lägre
styrsignal går motorn med lägre varvtal och har mindre moment. Det oerhört viktigt
att styrsignalen på inverterkortets plint aldrig är mellan 0-1V, inte ens vid tillfälliga
svängningar i signalspänningen.
Av detta skäl är inverterkortet försett med en säkerhetskrets som aktiveras om
styrsignalen går under ca 1 volt. När säkerhetskretsen blivit aktiverad kommer vidare
startförsök ignoreras oavsett styrspänningens storlek. Återställning sker endast
genom att bryta matningen och slå på igen.
Det är också viktigt att man tar hänsyn till kablaget från styrningen till motorn. Om
man skickar 1,5V från sin signalkälla är det inte säkert att spänningen alltid är över
1,0V på inverterkortets ingång. Styrsignalen kan påveras av yttre faktorer som tex.
magnetfält, intilliggande kablar etc.
Om man dessutom har flera motorer som ska styras av en gemensam 0-10V signal, så
måste kabellängder och inverterkortets impendans (parallellresistans) beaktas.
Det är inte säkert att signalspänningen in på inverterkortet blir tillräcklig för att kunna
driva flera motorer parallellt.
Vilket antal motorer som går att koppla parallellt går inte att säga generellt eftersom
det ofta är olika leverantörer av motor och styrenhet.
Vår bedömning är att man bör undvika fler än 4-5st per 0-10V signal.
Styrning av Sabiana fläktkonvektorer med EC motor
Impedansvärdet på 100 Ohm, som anges i våra manualer, är det föreslagna värdet för
0-10V regleringen. Inverterkortets impendans är 68kOhm.
a) Det är nödvändigt att utvärdera effekten hos utsignalen som kommer från 0-
10V regulatorn med hänsyn till impedansen hos de inmatade 0-10Vdc
inveterkortet (68KOhm).
b) Vi rekommenderar att lägsta styrspänning sätts till 2,5V.
c) En otillräcklig effekt kan ge en lägre signalspänning än den förväntade
d) Signalkabelns placering kan störa signalen genom induktion. Signalkabeln
måste förläggas åtskild från kraftkablar.
e) Reglerspänningen får inte vara mellan 0 och 1V. Aningen 0V eller 1-10V skall
inkomma till samtliga inverterkort.
Om flera fläktkonvektorer ska anslutas till en gemensam 0-10V signal är det viktigt att
beakta följande.
a) Beakta ingångarnas polaritet, då de inte får växlas
b) Vid parallellt kopplade 0-10V ingångar till inverterkortet måste hänsyn tas till
parallellresistansen
c) Signalkabelns längd påverkar styrsignalen i anläggningen. Risk finns att de
fläktkonvektorer som är längst ifrån 0-10V regulatorn får för låg spänning.
Därför bör kabellängden vara lika lång till alla apparater
d) Inverterkortens 0-10V ingångar måste anslutas parallellt, inte i serie
e) Alla fläktkonvektorer måste vara jordade mot samma jordskena
Vi har erfarenhet av installationer där problem uppstått på grund av att man ej tagit
hänsyn till ovan nämnda förutsättningar. Detta är dock inget som kan hänföras till
garantifel.
Redigerat:
Intressant tråd!
Jag söker en Shelly med analog ut 0-10V för styrning av EC kanalfläkt. I sin tur ska Shelly styras av hygrometer. Är det någon som vet om det går i Shellys app?
Kanalfläkten har intern 10 VDC matning vilket kan fungera med dimmern ovan?
Jag söker en Shelly med analog ut 0-10V för styrning av EC kanalfläkt. I sin tur ska Shelly styras av hygrometer. Är det någon som vet om det går i Shellys app?
Kanalfläkten har intern 10 VDC matning vilket kan fungera med dimmern ovan?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Yes, det ska gå att fixa, Shelly har egna temp/luftfuktighetsmätare som enkelt går att göra automationer med.Nils-Orvar skrev:
Jag styr min ec fläkt medNils-Orvar skrev:
Shelly RGBW 2.
Jag har extern matning till den, för den är designad för 12v, provade aldrig den interna..för jag tror den interna inte orkar driva så mycket, och spänningen är ju i lägsta laget.
Jag har ett grundflöde på ventilationen och ett högre flöde, kör bara på två olika nivåer, och lite enkel automatik som växlar mellan dessa två lägen. Funkar klockrent.
Teoretiskt så kan jag ju skicka ut 12v med denna shelly, har inte testat vad som händer med kanalfläkten om man skickar på 12v på styrsignalen.
Finns nog nya shelly som kanske passar bättre.
Jag använder mig av deras Shelly Plus H&T gen3 enheter för att styra när frikylan ska gå igång, har även via Homey Pro en utomhussensor som jag även blandat in i logiken.
Det finns bpde de 0-10V puckar jag använder som kräver extern matning, samt deras nya 0-10V puckar som har inbyggd matning. Hade de senare funnits tillgängliga när jag satte upp mitt hade jag nog tagit dem istället då jag var tvungen att köpa till separat matning då mina konvektorer inte har det inbyggt.
Det finns bpde de 0-10V puckar jag använder som kräver extern matning, samt deras nya 0-10V puckar som har inbyggd matning. Hade de senare funnits tillgängliga när jag satte upp mitt hade jag nog tagit dem istället då jag var tvungen att köpa till separat matning då mina konvektorer inte har det inbyggt.
Har ni tips på vilken puck jag ska titta på?
10V matning eller ej spelar mindre roll eftersom det finns i fläkten.
Jag har Shelly H&T. Kan jag koppla ihop den och pucken i appen?
10V matning eller ej spelar mindre roll eftersom det finns i fläkten.
Jag har Shelly H&T. Kan jag koppla ihop den och pucken i appen?
Denna kör jag med:Nils-Orvar skrev:
https://www.styrahem.se/p/883/dimmer-0-10v-wifi-blu-shelly-plus-0-10v-dimmer-
En Shelly H&T ska gå att göra en automation med i Shelly appen.
Exempel på hur jag satt upp det när jag fixade min Wall Display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här borde gå att köra rakt i en EC fläkt
https://www.ahlsell.se/products/el/...glering/1361121e---dimmer-01-10v-wifi-pm-gen3
https://www.ahlsell.se/products/el/...glering/1361121e---dimmer-01-10v-wifi-pm-gen3
Precis, den funkar oavsett man har matning i fläkten eller inte.Nils-Orvar skrev:
Har själva fläkten ingen egen 10V matning så måste man ha en puck som denna som har det inbyggt.
Men dessa kom precis efter att jag påbörjat min installation samt fanns inte tillgängliga i flera månader efter lanseringen.
Kul att jag hittade den här tråden, jag håller på med ett liknande projekt. Jag har en likadan puck som TS (shelly plus 0-10v, utan 10v-matning) jag tänkte använda den för att styra ett ställdon för en shunt; ESSBE ARA639 (https://esbe.eu/storage/98C7C8CF9B9...75b/Anv_ARA600 Prop_98140276_version N_lr.pdf)
jag har eftersom vare sig ställdonet eller shellyn har 10v-matning så får jag försöka få detta externt. Men eftersom jag redan har en 24v-trafo som driver ställdonet så tänkte jag att man kan använda lite matning från den, kan man sätta på ett par motstånd, eller behöver jag en ordentlig step-down? När ställdonet arbetar är jag rädd att jag får ett spänningsfall och att styrsignalen sänks något, detta skulle kunna leda till en evig loop (eller tills jag rycker sladden)
jag har eftersom vare sig ställdonet eller shellyn har 10v-matning så får jag försöka få detta externt. Men eftersom jag redan har en 24v-trafo som driver ställdonet så tänkte jag att man kan använda lite matning från den, kan man sätta på ett par motstånd, eller behöver jag en ordentlig step-down? När ställdonet arbetar är jag rädd att jag får ett spänningsfall och att styrsignalen sänks något, detta skulle kunna leda till en evig loop (eller tills jag rycker sladden)