Mattias_Jo1 skrev:
Funderar på en platta till Imperihome. Har en 7" Samsung liggandes med 1024x600 upplösning. Men funderar om den blir för liten. Vad tror ni? Vad kör ni för storlekar?
Jag kör en Nexus 7, samma skärmyta som din Samsung men aningen högre upplösning. Tycker det fiunkar bra. En åttatummare hade kanske varit optimalt, men större skulle jag nog inte vilja ha på väggen av rent estetiska skäl.

20160119_nexus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Kanon. Kan man ändra till olika dashboards enkelt? Vad kör du för wallmount?
 
Mattias_Jo1 skrev:
Funderar på en platta till Imperihome. Har en 7" Samsung liggandes med 1024x600 upplösning. Men funderar om den blir för liten. Vad tror ni? Vad kör ni för storlekar?
Det beror nog lite på om du bara ska ha den för smart home-styrning eller också som t.ex. köksdator och surfa recept. Jag tycker min 7" fungerar bra för att köra ImperiHome. Behöver dock en 10" i köket för att kunna surfa och spela musik bekvämt.
 
n0ir skrev:
Det beror nog lite på om du bara ska ha den för smart home-styrning eller också som t.ex. köksdator och surfa recept. Jag tycker min 7" fungerar bra för att köra ImperiHome. Behöver dock en 10" i köket för att kunna surfa och spela musik bekvämt.
Bara ren ren homestyrning blir det på den...och men då skall jag testa.
 
n0ir skrev:
Det beror nog lite på om du bara ska ha den för smart home-styrning eller också som t.ex. köksdator och surfa recept.
Håller med. Min platta är helt dedikerad för hemautomationstyrning och sitter alltid på väggen. Har en 23-tums pekskärms-pc intill för "allt det där andra".

Mattias_Jo1 skrev:
Kanon. Kan man ändra till olika dashboards enkelt?
Man bara swipar höger/vänster mellan de skärmbilder man har definierat upp, mycket enkelt. Googla på Imperihome.

Mattias_Jo1 skrev:
Vad kör du för wallmount?
Hittade inget som var som jag ville (låg bygghöjd från väggen, så diskreta hållare som möjligt, med laddning) så jag byggde ett eget.
 
trattalask
netram skrev:
Jag kör en Nexus 7, samma skärmyta som din Samsung men aningen högre upplösning. Tycker det fiunkar bra. En åttatummare hade kanske varit optimalt, men större skulle jag nog inte vilja ha på väggen av rent estetiska skäl.

[bild]
Vad är det för hållare du kör med?
 
Vad tror ni om detta som vägghållare?
Borde ju bli jäkligt slimmat mot väggen och enkelt att ta med sig plattan till annat ställe.
Screenshot_2016-02-09-15-46-42.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattias_Jo1 skrev:
Hur kapade du listerna så det passade plattan?
Jag mätte likadant som om du bygger en ram till en tavla. Och kapade gjorde jag med gersåg. Jag har en ganska fintandad klinga så aluminium var inga problem. :)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Tobas skrev:
Vad är det för hållare du kör med?
Hemmabygge. Avancerad konstruktion - genomgående Hi-tech material och komplicerad tooling.

(Läs: en manonitskivesnutt från spillbitslådan, tre svarta 2x8-bitar från ungarnas legolåda plus en halvtimme i garaget med varmluftspistol och fil :D )
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
trattalask
Najs!
 
Kan man i Imperihome plocka in från olika controller till Dashboardet? Har ju som sagt Zipabox men om man sätter upp en logger för energi förbrukning med Razberry Pie kam man få in det i det på samma dashboard??
 
Ja, förutsatt att du kör någon controllerprogramvara som Imperihome stödjer på din RPi förstås.
 
netram skrev:
Ja, förutsatt att du kör någon controllerprogramvara som Imperihome stödjer på din RPi förstås.
Får läsa på lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.