Claes Sörmland
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men strömbrytare får man väl byta mot en likadan? Alltså kan då de boende byta när nån går sönder.
De flesta byter strömbrytaren när den är slut. Att byta ut en strömbrytare få och är ingen större kostnad..
Verkligheten är nog också så att enstaka trasig tryckknapp accepteras i en flerbostadstrappuppgång. I alla fall där jag har bott. Sen tar man in en firma och byter alla i ett svep efter kanske 20 år eller så. Det år det står i underhållsplanen.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Men strömbrytare får man väl byta mot en likadan? Alltså kan då de boende byta när nån går sönder.
De flesta byter strömbrytaren när den är slut. Att byta ut en strömbrytare få och är ingen större kostnad..
En tryckknapp i en trappbelysning är knappast samma sak som en strömbrytare, det kan fungera lite olika beroende på vilken trappautomat man har, belysning i knappen osv.

E elmont skrev:
En tryckknapp i en trappbelysning är knappast samma sak som en strömbrytare, det kan fungera lite olika beroende på vilken trappautomat man har, belysning i knappen osv.
Tja nu börjar du verkligen snöa ut.
Så när det är i ett trapphus så kallas det för tryckknapp och då får bara elektriker byta den. Säger du samma sak om strömbrytaren i en korridor? Det är en tryckknapp för man vet inte vad den gör.
Jag är inte helt övertygad om att du har rätt. det måste jag erkänna. Pm jag byter den mot en likadan. Som jag får göra då kan inget bli fel.
Men att byta ut den där gamla strömbrytaren som suttit där sedan -40 talet. Där är nog svårt att hitta någon likadan. sä

En tryckknapp för en trappautomat är INTE det samma som en strömbrytare, dom har helt olika funktion. Strömbrytaren får du byta om du vet hur man gör, det får du inte med en tryckknapp

Så om du sätter en fjäder i en strömbrytare blir det helt plötsligt en helt annan sak?

E elmont skrev:
En tryckknapp för en trappautomat är INTE det samma som en strömbrytare, dom har helt olika funktion. Strömbrytaren får du byta om du vet hur man gör, det får du inte med en tryckknapp
Elsäkerhetsverket benämner alla typer av strömbrytare/tryckknapp/dimmer som strömställare.

D Daniel 109 skrev:
Så om du sätter en fjäder i en strömbrytare blir det helt plötsligt en helt annan sak?
har du också upplevt att det sitter vanliga strömbrytare fast med en fjäder?!

E elmont skrev:
En tryckknapp för en trappautomat är INTE det samma som en strömbrytare, dom har helt olika funktion. Strömbrytaren får du byta om du vet hur man gör, det får du inte med en
E elmont skrev:
tryckknapp
Min upplevelse är att det är en vanlig strömbrytare...
m)?

Claes Sörmland
Demmpa Demmpa skrev:
Elsäkerhetsverket benämner alla typer av strömbrytare/tryckknapp/dimmer som strömställare.
Det är väl t o m så att det heter "elkopplare" i föreskriften ELSÄK-FS 2017:2 som är styrande för denna frihet att få byta själv:

Svensk text om undantag från elsäkerhetslag för vissa elinstallationsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En elkopplare finns definierad i förordningen:

Text som definierar "elkopplare", en apparat för att styra elströmmar i kretsar.

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-2017-2.pdf

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Är den inte konstruerad för det om den har en fjäder?

Ja, det var just det jag syftade på.

E elmont skrev:
Men vad det oftast är... det är en strömbrytare med en fjäder.
Jag har sprungit i några trapphus. Men allt jag på är tillsynes vanliga strömbrytare. Det som skiljer är en led och en fjäder. Dessa saker passar även strömbrytare med fjäder....
Vad är det som gör allt så annorlunda?

förresten alla trapphusen hade trappautomat.

Var inte beredd på att så många skulle delta i tråden. Ja, våra vippströmbrytare har en impulsfjäder och ja, jag försöker lösa detta för att det finns ett tekniskt intresse från min sida. Det är ett sätt för mig att lära mig mer om bostadsrätten.

Om jag förstår det utdraget från elsäkerhetslagen rätt så ryms detta arbetet inom vad en lekman får lov att utföra. Det är tom så att den befintliga trappautomaten går på 10 ampere.

Nu så behöver jag mest ta beslut om vad jag ska ersätta befintlig trappautomat med. Det är antingen denna: https://www.elbutik.se/product.html/trappautom-tlz61np-230v eller om man kan använda en 16 amp automat som ersättare https://www.elbutik.se/product.html/f-f-as-212-214-trappautomat-un-230v-i-16a-1-modul

A Apol skrev:
Var inte beredd på att så många skulle delta i tråden. Ja, våra vippströmbrytare har en impulsfjäder och ja, jag försöker lösa detta för att det finns ett tekniskt intresse från min sida. Det är ett sätt för mig att lära mig mer om bostadsrätten.

Om jag förstår det utdraget från elsäkerhetslagen rätt så ryms detta arbetet inom vad en lekman får lov att utföra. Det är tom så att den befintliga trappautomaten går på 10 ampere.

Nu så behöver jag mest ta beslut om vad jag ska ersätta befintlig trappautomat med. Det är antingen denna: [länk] eller om man kan använda en 16 amp automat som ersättare [länk]
Om trappautomaten klarar 10A eller 16A spelar knappast någon roll då belastningen inte torde vara i närheten av det. Jag är övertygad om att gruppsäkringen är en 10A säkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.