A
Hej!

Jag har hamnat i en konflikt i min bostadsrättsförening där jag håller på att renovera min lägenhet. Har plockat ned köket inklusive blandare och diskmaskin och ska installera nytt. Styrelsen menar nu på att jag måste få deras tillstånd till detta samt att de ska få besiktiga min installation när den är klar.

I föreningens stadgar står följande paragrafer:

35 § Bostadsrättshavarens ansvar Bostadsrättshavaren ska på egen bekostnad hålla det inre av lägenheten i gott skick. Detta gäller även mark, förråd, garage och andra lägenhetskomplement som kan ingå i upplåtelsen. Bostadsrättsinnehavaren svarar sålunda för underhåll och reparationar av bland annat:

......
9. ledningar för vatten och avlopp till de delar dessa är åtkomliga inne i lägenheten och betjänar endast bostadsrättshavarens lägenhet
......

samt:

43 § Förändring i lägenhet Bostadsrättshavaren får företa förändringar i lägenheten. Följande åtgärder får dock inte företas utan styrelsens tillstånd: 1) ingrepp i bärande konstruktion, 2) ändring av befintlig ledning för avlopp, värme, gas eller vatten, eller 3) annan väsentlig förändring av lägenheten Styrelsen får endast vägra tillstånd om åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen eller annan medlem. Bostadsrättshavaren svarar för att erforderliga myndighetstillstånd erhålls. Förändringar ska alltid utföras på ett fackmannamässigt sätt.

Styrelsen menar på att skruva på en blandare klassas enligt 43 § "ändring av befintlig ledning för [...] vatten" och vill att jag ska skicka in något "säkert vatten"-intyg till dem för att få tillåtelse att BYTA BLANDARE.

Jag tycker att det här låter fullständigt absurt. Har jag eller dem fel? Kan ni hänvisa till någon bra källa som tydligt visar vad som gäller?

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Kenshiron
  • Laddar…
Det enda dom kan kräva enligt stadgarna är att det godkänns av dom (och det ska det göras om inte föreningen skadas av det..) och att det görs fackmannamässigt. Fackmannamässigt är inte samma sak som att personen som utför jobbet har något certifikat, i min mening.

https://www.hsb.se/malardalarna/brf...-fran-en-hyresratt/vad-menas-med-fackmassigt/

Den länken är väl inte helt irrelevant..

Även:

https://bostadsjuristerna.se/vad-ar-fackmannamassigt-utforande-de-8-vanligaste-fragorna/
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Be styrelsen läsa §35/9 en gång till.
Om de säger att du inte får byta blandare, har de inte förstått vad det står där.
 
  • Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Inget tillstånd och ingen besiktning.

Hur vet styrelsen att du byter blandare?
Detta är ingen väsentlig förändring.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Inget tillstånd och ingen besiktning.

Hur vet styrelsen att du byter blandare?
Detta är ingen väsentlig förändring.
Behövde tillgång till elmätaren för att elektriker bytte elcentralen. I förbifarten råkade jag nämna att jag renoverar köket också...
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
TS skall hålla lägenheten i gott skick. Jag har inte sett något domslut på det men jag skulle nog sätta ganska mycket på att en fackmannamässig installation faller under gott skick.

Gällande att få tillstånd så finns inget föreningen kan ge tillstånd till. TS ändrar inget som föreningen råder över.

Gällande besiktning kan föreningen besikta bäst den vill. Om den vill göra det efter en renovering så anser jag det vara motiverat. Att besikta alla lägenheter en gång om året anser jag också är ok bara man behandlar alla lägenheter/medlemmar lika. Om föreningen kommer med påståenden om att medlemmen skall stå för besiktningskostnaden så är det bara att be om underlag för en sådan lagtolkning. Om de svarar med något så trötta ut dom (be att få återkomma efter att man kunnat undersöka deras påstående och återkom aldrig själv i ärendet). Om de trots detta jagar ett svar så återkom efter lång tid att du efter juridisk konsultation fått förklarat att deras tolkning av lagen och stadgarna är felaktig.

En liten bubblare kan ju vara att du säger att du inte kommer att i ordets bemärkelse inte byta blandare. (Sen att din hantverkare bytte till en annan under arbetets gång kan ju råka hända den bäste).

Om det blir en besiktning se till att just du som kan alla detaljer inte är hemma vid det tillfället. Man måste låta föreningen själv driva allt detta så att den märker hur mycket tid som går åt till denna galenskap.
 
  • Gilla
Ockupanten och 4 till
  • Laddar…
P
Styrelsen är helt ute och svamlar..

Bara svara att det utföres fackmannamässigt och är ju i praktiken bara ett lossa och sätta dit samma vattenkran ,för du gör väl inga förändringar på ledningarna..sen kan man såklart ha råkat sätta dit en annan blandare när den ändå var loss eller ja menar rörmokaren har ju såklart gjort det och ev var ju nåt rör kass också som "rörmokaren" bytte om man nu bytte nån rör bit också

rörmokare än ingen skyddad titel så dom kan inte kräva några certifikat eller kvitton.. men det ska vara fackmannamässigt utfört

Enligt 35 . 9 så får du ju byta dessa saker men ibland är det enklare med en muntlig halvlögn än att förklara för folk som inte fattar. och just styrelser i bostadsrättsföreningar är ju inte sällan sånt som drar till sig trapphusets egen utnämde låtsaspolis som tror dom kan lägga sig i allt och har bestämmanderätt över allt möjligt som dom inte har med att göra..

Effektivast brukar vara att bara vägra alla former av kommunikation tills dom tröttnar på att tramsa barnsligt ja kanske men det brukar rinna ut i sanden istället för att eskalera vilket brukar vara vad som händer när man ska bevisa att dom är ute och cyklar fullständigt
 
  • Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
A Amatörmässig skrev:
Behövde tillgång till elmätaren för att elektriker bytte elcentralen. I förbifarten råkade jag nämna att jag renoverar köket också...
Med amma resonemang från styrelsen skulle du inte få byta elcentral heller.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dags att få in lite nytt folk i styrelsen till våren som har lite mer kompetens. De här individerna verkar inte vara lämpliga eftersom de driver olagligheter. Ta det med valberedningen i vår.

I praktiken: Trappa ned frågan. Bryt all informationen till styrelsen. Inget mer småprat och absolut inga email. Kommunikation uppmuntrar bara sådana här människor genom att hålla frågan aktuell för dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rooten48 och 17 till
  • Laddar…
Om vi bortser från va de har ”rätt” att göra så kan man även vända på det. Va tacksam att du har en styrelse som genom att ställa krav på information vid större renovering säkerställer att arbeten utförs på ett sätt som inte skapar problem för övriga medlemmar eller i förlängningen merkostnader för föreningen. Om du nu gör rätt så bara skriv ett kort brev till styrelsen eller bjud över dem på en kopp kaffe och somna och känn dig trygg att någon verkar för att de inte görs några stolle projekt i föreningen du har ett stort ekonomiskt intresse i.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T topmount skrev:
Om vi bortser från va de har ”rätt” att göra så kan man även vända på det. Va tacksam att du har en styrelse som genom att ställa krav på information vid större renovering säkerställer att arbeten utförs på ett sätt som inte skapar problem för övriga medlemmar eller i förlängningen merkostnader för föreningen. Om du nu gör rätt så bara skriv ett kort brev till styrelsen eller bjud över dem på en kopp kaffe och somna och känn dig trygg att någon verkar för att de inte görs några stolle projekt i föreningen du har ett stort ekonomiskt intresse i.
Stolleprojekt som att underhålla sin kökskran... Nåja, när man bjuder hem styrelsens ledamöter till sitt kök kan man ju erbjuda dem på ett uppfriskande glas vatten från den nya kökskranen.
 
  • Gilla
  • Haha
Ockupanten och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stolleprojekt som att underhålla sin kökskran... Nåja, när man bjuder hem styrelsens ledamöter till sitt kök kan man ju erbjuda dem på ett uppfriskande glas vatten från den nya kökskranen.
Du vet att jag inte menar kran bytet och du vet också att medlemmar i bostadsföreningar ibland gör saker de inte borde eller har kompetensen för (stolle projekt). Vill bara bidra med en annan syn på styrelsens fråga, själv har jag inget problem med att man tycker olika.
 
  • Gilla
Ockupanten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T topmount skrev:
Du vet att jag inte menar kran bytet och du vet också att medlemmar i bostadsföreningar ibland gör saker de inte borde eller har kompetensen för (stolle projekt). Vill bara bidra med en annan syn på styrelsens fråga, själv har jag inget problem med att man tycker olika.
Jag missade att du inte menade att kranbytet var ett potentiellt stolleprojekt.

Jag tänker att styrelser som utan lagstöd försöker hindra bostadsrättshavare att genomföra det löpande inre underhållet av sina lägenheter inte är så intresserade alls av byggnadens status och underhåll utan mer vill ägna sig åt makt- och prestigespel. Jag tycker det luktar lite irrationell kärring- och gubbvarning på det agerandet om jag ska vara helt ärlig. Det kommer ju tyvärr ofta krypandes med åren det där beteendet. Det finns en film om det: En man som heter Ove.

Att stoppa stollar från rejäla stolleprojekt med detta makt- och prestigespel går ändå inte. Det är ju inte direkt så att stollen frågar styrelsen om lov eller ens informerar den. Och de värsta stolligheterna kan ju lika gärna en firma stå för helt utan bostadsrättshavaren kännedom, det finns så oerhört många oseriösa firmor aktiva i renoveringssvängen. Jag tror faktiskt det senare är det vanligaste, det är i alla fall erfarenheten från en förening i Stockholm. Tyvärr utför även medarbetare på etablerade och s. k. seriösa firmor stolligheter har jag erfarit.
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Vad skall besiktningsmannen besiktiga, han skall vara opartisk och besiktiga enligt något underlag…?
Eller är det bara ”kök”!

Underbart om han skulle komma fram till något som Brf är skyldiga att åtgärda 🙈
 
Förklara skillnaden på ledning och blandare för styrelsen. Två bilder med beskrivning på funktion och namn kanske kan räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.