3 276 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Styra Östberg EC fläkt med Plejd
Hur är den inställd på själva fläkten? (Tog bilden från ovan.)É ÉlPon skrev:
Ja då ändras ju varvtalet över hela skalan i Plejd. Men jag kan ju fortfarande inte gå över 7V så kan inte varva upp fläkten till max. Nu tror jag ju inte att jag behöver det, men något är jul fel som man vill veta vad det är. Inte bara lämna det för att det verkar funka och får duga.Rippen85 skrev:
Du behöver inte söka fel i vad du valt för kablar, längder osv inte heller din koppling som du visat allt där är ok. Plejd har nog inga uppgifter på utgångens olika parametrar som tex impedans eller max ström tillåten vid 10 V.É ÉlPon skrev:
Om nu inte ditt exemplar har något fel eller det finns fler inställningar beror det helt enkelt på att den är för klen sett till utgången. Vad fläkten har för ingångsimpedans spelar ju också in och den finns nog inte heller med i databladen. När pucken kopplas mot 0- (1)-10 V drivdon kan man ofta räkna med att ingångarna ligger i häradet 100 k så högt ligger nog inte fläkten som ditt resultat visar.
Tänkte att om man mailar support så kanske Plejd och Östberg kan ange några uppgifter om impedans eller vad som är relevant.GK100 skrev:Du behöver inte söka fel i vad du valt för kablar, längder osv inte heller din koppling som du visat allt där är ok. Plejd har nog inga uppgifter på utgångens olika parametrar som tex impedans eller max ström tillåten vid 10 V.
Om nu inte ditt exemplar har något fel eller det finns fler inställningar beror det helt enkelt på att den är för klen sett till utgången. Vad fläkten har för ingångsimpedans spelar ju också in och den finns nog inte heller med i databladen. När pucken kopplas mot 0- (1)-10 V drivdon kan man ofta räkna med att ingångarna ligger i häradet 100 k så högt ligger nog inte fläkten som ditt resultat visar.
Man kan ju undra om andra har mätt spänningen över hela området eller nöjt sig med att den verkar ändra varvtal när man reglerar. Eller om det ligger på gränsen och kvalitén varierar så att det funkar för många men inte för mig.
Kanske finns någon z-wave eller zigbee 0-10V som är ”starkare” att använda istället?
Även om jag helst hade använt Plejd.
Fas var ”fel” eller vad man ska kalla det på fläkten så provade vända den förut. Men har inte kollat om matning Plejd verkligen är rätt mot plint L och N (också stickpropp från samma vägguttag).Rippen85 skrev:
Står dock SELV på Plejd 0-10V, om det har nån betydelse för jord och så då, men vet inte vad jag pratar om nu… (Plejd har inte jord)
Ja vi får se vad du får för svar. Det är inte omöjligt som du säger att man normalt är nöjd när fläkten följer någorlunda och en bra dimensionering av en fläkt ska inte behöva gå vid fullvarv heller.É ÉlPon skrev:Tänkte att om man mailar support så kanske Plejd och Östberg kan ange några uppgifter om impedans eller vad som är relevant.
Man kan ju undra om andra har mätt spänningen över hela området eller nöjt sig med att den verkar ändra varvtal när man reglerar. Eller om det ligger på gränsen och kvalitén varierar så att det funkar för många men inte för mig.
Kanske finns någon z-wave eller zigbee 0-10V som är ”starkare” att använda istället?
Även om jag helst hade använt Plejd.
Du får uppdatera när du fått svar.