Jag är nog ganska säker att så länge det finns en 0-10VDC signal så kan man kam koppla in vad somhelst, så länge den har stöd för 0-10VDC.

Jag får återkomma, jag måste kolla upp vilka fläktar som är kompatibel med mitt aggregat först, annars är det bara att släppa det här. Blir ett spännande projekt annars.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag tror inte det. Normalt brukar EC-fläkten skicka ut en spänning som man reglerar. Isf om man tittar på deras anvisningar, det bör då inte gå med en extern spänningskälla likt Plejden. Titta i anvisningarna för fläkten. Däremot om man kunde hitta en potentiometer som kunde styras typ med Z-wave eller nåt.
Jag vill mena att de flesta CE-fläktar av den här typen styrs just av 0-10V.
Den spänning som fläkten själv matar ut behövs inte utan den finns där för att man ska kunna reglera varvtalet utan externa komponenter och man monterar då en potentiometer för att reglera spänningen/varvtalet.

Om man vill styra fläkten med annan utrustning där man har tillgång till just 0-10V kopplar man sin 0-10V-matningen till GND och Adj (i det här exemplet) och låter 10V-anslutningen vara.
Diagram över anslutningar för en CE-fläkt med beskrivning av 0-10V styrning.
 
  • Gilla
gaf70 och 4 till
  • Laddar…
Aha, ok. Tack för info
 
Ah, suck. Tittade på lite specs... Verkar som att ec fläktar är likström... Vanliga radial fläktar är växelström... Då rök den idén... Vete tusan om det går att konvertera... Any ideas?
 
Det är inget problem då du fortfarande matar fläkten med 240 volt växelström. Den omvandlar själv till likström. Titta på bilden i inläggen ovan så ser du hur de skall kopplas.
 
Jag har Emb papst på ventilation och köksfläkt. Som angivet ovan, 230v matning och 0-10v styrning. Det har fungerat mycket bra.
 
Det inlägget hade jag totalt missat. Tummen upp för det och hoppet uppe. Jag måste montera ut fläktarna och se vad dem har för specs.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har ställt in lägsta hastigheten med den medföljande poten, när nexarelät slår till så kopplas den andra poten in parallellt, så motståndet minskar och fläkthastigheten går upp.
Jag blev lite mer nyfiken på denna lösning då vid närmare efter behöver man 2 hastigheter, samt att det är enklare att koppla då EC fläktar schweindyra. När dem är inkopplade parallellt borde inte kretsen brytas till fläkten när relä till potentiometer 2 kopplas ifrån (). Jag har svårt föreställa hur du menar. Du råkar inte ha ett kopplingschema på din lösning ovh vilken NEXA reläs används?
 
V vincentt skrev:
Vi har en sk*tgammalt FTX från Temovex. Den brummar ganska mycket och på vintern hinner in VX inte värma upp tilluften pga. avsaknande av elpatron och då blir det rejält kallt på nätterna. Vill kunna dra ner hastighet pga. brummandet samt tilluftstemperaturen. Har nu en mottagare med ON/OFF som sätter igång 05:00 och av 22:00. Har länge letar efter ett sätt att styra hastighet förutom att använda en linjär trafo. Vill verkligen inte justera hastigheten manuellt varje dag.



Aha... du har inte kopplat den med 0-10VDC utan en helt vanlig ON/OFF mottagare? Är potentiometern kopplad efter den andra? Om NEXA mottagaren stänger av den andra potentiometern (närmsta fläkten kopplingsdosa), borde den inte gå på full bräs?




Du pratar om händelse i telldus? Jag har bara bara satt på och PÅ/AV på diverse grejjer i hemmet. Funderar på att gå över till Z-wave, men det är en annna historia.
Måste väl vara optimalt att ha den avslagen på natten, och köra den en stund på morgonen, sen slå av den på dagen igen, och igång igen på kvällen...

Helst på vintern, då man önskar mindre flöde på vent, både genom energibesparing och behålla fukten inomhus.
 
V vincentt skrev:
Jag blev lite mer nyfiken på denna lösning då vid närmare efter behöver man 2 hastigheter, samt att det är enklare att koppla då EC fläktar schweindyra. När dem är inkopplade parallellt borde inte kretsen brytas till fläkten när relä till potentiometer 2 kopplas ifrån (). Jag har svårt föreställa hur du menar. Du råkar inte ha ett kopplingschema på din lösning ovh vilken NEXA reläs används?
Det var ett antal år sedan jag kopplade in det här, men det är en EC-fläkt som jag har.
Såhär ser det ut när man får fläkten,
EC-fläktens interna elektriska anslutningar med färgkodade kablar och en monterad nexamottagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är ganska säker på att jag med en nexamottagare WRR-1, kopplade in ett motstånd mellan röd och gul kabel.
Detta hamnar då parallellt med det befintliga motståndet, och sänker resistansen och därmed ökar styrspänningen och fläktens hastighet.
Har inget kopplingsschema, men någon annan som orkar får gärna hjälpa till och förklara:)
EC-fläkt med nexamottagare WRR-1 och färgkodade kablar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaf70
  • Laddar…
Avancerad elektroniksnack i denna tråd (för mig i alla fall), men precis vad jag själv letar efter!

Ska installera frånluft i hela villan, 3 våningar inkl källare. Blir en Östberg EC på vinden, till den 3 olika frånluftskanaler varav en från 2 badrum. Vill ha fuktsensor i kanalen från mina 2 badrum som kan trigga forcerat flöde i x minuter (vid dusch osv), därefter återgå normalt flöde. Skulle inte göra något om jag kunde reglera normalflödet heller, med eller utan sensor (temp/CO2 eller liknande), men det är inte prio. Hade tänkt nexa/z-wave eller möjligen Plejd (men svårt med sensor där?). Tips på hur jag kan göra tages tacksamt emot!
 
A Alphaminor skrev:
Avancerad elektroniksnack i denna tråd (för mig i alla fall), men precis vad jag själv letar efter!

Ska installera frånluft i hela villan, 3 våningar inkl källare. Blir en Östberg EC på vinden, till den 3 olika frånluftskanaler varav en från 2 badrum. Vill ha fuktsensor i kanalen från mina 2 badrum som kan trigga forcerat flöde i x minuter (vid dusch osv), därefter återgå normalt flöde. Skulle inte göra något om jag kunde reglera normalflödet heller, med eller utan sensor (temp/CO2 eller liknande), men det är inte prio. Hade tänkt nexa/z-wave eller möjligen Plejd (men svårt med sensor där?). Tips på hur jag kan göra tages tacksamt emot!
Ok, för att svara mig själv är detta en lösning jag funderat på, men jag vet inte om den kommer bli "snygg" eller smidig. Helst hade jag haft dolda sensorer. MEN, om jag har denna trådlösa styrning "LDR-230" kopplat till fläktens 0-10V, och två stycken av dessa sensorer "NBA-001 – temperaturgivare", en i varje badrum, så borde jag väl kunna ordna med önskat scenarion i t.ex. TellStick ZNet Lite V2???
 
A Alphaminor skrev:
Ok, för att svara mig själv är detta en lösning jag funderat på, men jag vet inte om den kommer bli "snygg" eller smidig. Helst hade jag haft dolda sensorer. MEN, om jag har denna trådlösa styrning "LDR-230" kopplat till fläktens 0-10V, och två stycken av dessa sensorer "NBA-001 – temperaturgivare", en i varje badrum, så borde jag väl kunna ordna med önskat scenarion i t.ex. TellStick ZNet Lite V2???
Ja det bör vara en fungerande lösning, dock kan du inte använda givaren NBA-001 tillsammans med Tellstick ZNet, då den inte stöds.
Välj en annan givare.
 
V vincentt skrev:
Det inlägget hade jag totalt missat. Tummen upp för det och hoppet uppe. Jag måste montera ut fläktarna och se vad dem har för specs.
Är i samma behov men upplever mest störande buller från våran Temovex vx. Står man i rummet brevid känner man vibrationer i hela väggen. Antar att dessa sprider sig i kanalerna för på vissa platser i huset hör man ett dovt ljud. Funderar på att installera ljuddämpare i kanalerna efter aggregatet och ev ta ut fläktarna och kolla lager samt göra rent. Blev det någon bra lösning för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.