el_richard skrev:
Låt han prova....
[ ] Jag sa emot de kunniga som hjälpte mig
[x] Jag tackade för hjälpen och sa att jag får hitta en annan lösning

H skrev:
[ ] Jag sa emot de kunniga som hjälpte mig
[x] Jag tackade för hjälpen och sa att jag får hitta en annan lösning
Jo jag såg... Ville bara understryka att det inte är nån bra ide...

Du skulle dock kunna använda din mottagare o styra ett annat relä som sen styr
din motor... det finns på elfa relä för sockel som har skruv plint stoppa in i en plastlåda
o dra ut några sladdar.

Krillew skrev:
Jo jag såg... Ville bara understryka att det inte är nån bra ide...
Jag tar tacksamt emot fler svar på frågan. Mitt svar var inte menat till dig utan till el_richard.

Krillew skrev:
din motor... det finns på elfa relä för sockel som har skruv plint stoppa in i en plastlåda
o dra ut några sladdar.
Jag tror jag kör cirkulationspumpen på lägsta effekten som är 74W. Då ska det funka med 1W marginal. d^_^b Det måste väl vara lugnt? Jag menar lite marginal har väl relämottagaren om pumpen skulle få ett ryck och köra på t.ex. 76W?

Jag sparar tipset om reläet till nästa gång jag tar hem en elektriker om jag känner att jag vill köra pumpen på högsta effekt. Känner mig lite osäker på att koppla relä själv.

Vill bara varna lite för marginalerna brukar inte vara stora när man anger maxeffekter på elprylar, oftast får "apparaterna kort livsläng om dom får arbeta på max. Det sliter hårt på "kontakten" både vid start och stopp, det brukar bli så att kontakterna svetsar ihop.

H skrev:
Kan man inte mäta upp startströmmen med en tång-ampere-mätare. Den kanske inte är så hög på denna pumpen?
Nej, du hinner inte se startströmmen, du hinner se att det drar iväg upp, men du får ingen bra uppfattning om hur stor den är.

elmont skrev:
Vill bara varna lite för marginalerna brukar inte vara stora när man anger maxeffekter på elprylar, oftast får "apparaterna kort livsläng om dom får arbeta på max. Det sliter hårt på "kontakten" både vid start och stopp, det brukar bli så att kontakterna svetsar ihop.
Om kontakterna svetsas ihop antar jag att den släpper igenom ström hela tiden? D.v.s.
att cirkulationspumpen går hela tiden. Men det händer väl inget farligt, typ brandrisk eller så?

Kom på att styrningen för solvärmen har relä-utgång för en extra cirkulationspump. För att trigga den så ska man koppla in en temp-givare och så ställer man in vid vilken temperatur den ska trigga reläet.

Säkert svårt (omöjligt?) att gå denna vägen eftersom reläet styrs via temp-givare men det kanske går att komma runt?

Men varför vill du styra på detta sätt? Kanske finns en bättre lösning.

Krillew skrev:
o dra ut några sladdar.
Är det inte det jag skrev i några inlägg högre upp? Det är dessutom mycket bättre med en kontaktor i stället för relä då den är gjord för motordrifter.

plaggis skrev:
Glöm din dröm... Det kommer inte fungera!
Du kan iofs låta koppla en stickpropp direkt på en kontaktor och sedan låter du pumpens matning gå via kontaktorns huvudkontakter 1-2, 3-4 eller 5-6.
Anslut stickproppen i fjärrbrytaren! Går att lösa så, men vet inte om det är helt korrekt att göra så enligt gällande regler/lagar.

plaggis skrev:
Är det inte det jag skrev i några inlägg högre upp? Det är dessutom mycket bättre med en kontaktor i stället för relä då den är gjord för motordrifter.
Jovisst jag ville bara förtydliga att det är lätt o göra...

Bezt skrev:
Men varför vill du styra på detta sätt? Kanske finns en bättre lösning.
Cirkulationspumpen gör så att handdukstorken på övervåningen blir varm. Så när man ska duscha tänkte jag att man slår på pumpen och låter den gå ca 1 timme.

Tycker det är onödigt att den ska gå hela tiden. Just nu har jag den kopplad så den stängs av på natten via en vecko-timer.

plaggis skrev:
Glöm din dröm... Det kommer inte fungera!
Du kan iofs låta koppla en stickpropp direkt på en kontaktor och sedan låter du pumpens matning gå via kontaktorns huvudkontakter 1-2, 3-4 eller 5-6.
Anslut stickproppen i fjärrbrytaren! Går att lösa så, men vet inte om det är helt korrekt att göra så enligt gällande regler/lagar.
Har jag förstått dig rätt om man gör så här?:

1 stickpropp med kabel (t.ex. klipper av en förgreningsdosa) och kopplar in trådarna på kontaktorns huvudkontakter 1-2, 3-4 eller 5-6. Stickproppen sätter man sedan i ett eluttag.

Ytterligare 1 stickpropp med kabel kopplar man på kontaktorn (var på kontaktorn?) och stickproppen i fjärrbrytaren.

Kilpper av stickproppen på cirkulationspumpen och kopplar på kontaktorn (var på kontaktorn?)

Det bästa måste väl vara att göra det automatiskt, det verkar jobbigt att slå på och av en pump varje gång man duschar.
Sätt en termostat på varmvattenledningen till duschen, när denna uppnår 50 grader så slår den till ett tidrelä som driver pumpen önskad tid.

mrfrenzy skrev:
Det bästa måste väl vara att göra det automatiskt, det verkar jobbigt att slå på och av en pump varje gång man duschar.
Sätt en termostat på varmvattenledningen till duschen, när denna uppnår 50 grader så slår den till ett tidrelä som driver pumpen önskad tid.
Tror jag hittade det du beskriver i en färdig produkt:

Driftsspänning: 230V/~50 Hz
Brytförmåga: 3680VA (230V~, 16A)
Sensorområde: -40 °C till +99,9 °C

http://shop.conrad.se/websale7/Universaltermostat-UT-100.htm?Ctx={ver/7/ver}{st/3eb/st}{cmd/0/cmd}{m/websale/m}{s/conrad-swe/s}{l/01-aa/l}{mi/SHOP_AREA_22717_0812041/mi}{pi/615910/pi}{type/extern_search/type}{po/3/po}{sf/%3Cs1%3Etermostat%3C/s1%3E%3Cs5%3E1%3C/s5%3E/sf}{fc/x/fc}{p1/bcaf2782eb73ea1d04c80aea3a2f1b32/p1}{md5/9c746a4b3276c23f292115882d3a8e99/md5}

Klarar den att styra cirkulationspumpen utan att bryta ihop? Pumpen drar som sagt 74W i minsta läget och 147W i högsta.

• conrad.jpg
Utan att blinka, JA

Protte

Kanske inte hör hit, men för att cirkulera varmvatten i en endaste handukstork så kan det inte behövs mycket till pump, absolut inga 74w

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.