Tänkte låta en fjärrströmbrytare styra min cirkulationspump men sista raden i specen gör mig dock lite fundersam:
Nexa WPI-1 Relämottagare
För belysningstyper:
- Glödljus, 1500 W
- Halogen, 230 V. Max 700 W
- Lågvoltshalogen, Max 400VA
- Lysrör (okompenserade) Max 300VA
- Kompaktlösrör PL, max 300VA
- HVAC: Max 250V AC eller 30V DC
- Motor: Max 75W 1/10 HP
Cirkulationspumpen är en Wilo-Star-Z 20/7 som jag vill köra på max-fart och då drar den 147W.
Kommer det att funka?
Nexa WPI-1 Relämottagare
För belysningstyper:
- Glödljus, 1500 W
- Halogen, 230 V. Max 700 W
- Lågvoltshalogen, Max 400VA
- Lysrör (okompenserade) Max 300VA
- Kompaktlösrör PL, max 300VA
- HVAC: Max 250V AC eller 30V DC
- Motor: Max 75W 1/10 HP
Cirkulationspumpen är en Wilo-Star-Z 20/7 som jag vill köra på max-fart och då drar den 147W.
Kommer det att funka?
varför styra med fjärr?
Kanske man kan göra... är det en enfas motor eller trefas motor?H skrev:
Tror ändå inte att den kommer att palla... med tanke på att din motor drar vid max, 147w
och relät inte vill ha en motor starkare än 75w en stor skillnad. men det är framförallt startströmmen som är boven.
Redigerat:
Glöm din dröm... Det kommer inte fungera!
Du kan iofs låta koppla en stickpropp direkt på en kontaktor och sedan låter du pumpens matning gå via kontaktorns huvudkontakter 1-2, 3-4 eller 5-6.
Anslut stickproppen i fjärrbrytaren! Går att lösa så, men vet inte om det är helt korrekt att göra så enligt gällande regler/lagar.
Du kan iofs låta koppla en stickpropp direkt på en kontaktor och sedan låter du pumpens matning gå via kontaktorns huvudkontakter 1-2, 3-4 eller 5-6.
Anslut stickproppen i fjärrbrytaren! Går att lösa så, men vet inte om det är helt korrekt att göra så enligt gällande regler/lagar.
Men....varför fjärrstyra och varför så envist hitta ett kryphål i tillverkarens anvisningar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Halogen tror jag har betydligt större startström än traditionellt glödljus.
Låt han prova....