Tänkte låta en fjärrströmbrytare styra min cirkulationspump men sista raden i specen gör mig dock lite fundersam:

Nexa WPI-1 Relämottagare

För belysningstyper:
- Glödljus, 1500 W
- Halogen, 230 V. Max 700 W
- Lågvoltshalogen, Max 400VA
- Lysrör (okompenserade) Max 300VA
- Kompaktlösrör PL, max 300VA
- HVAC: Max 250V AC eller 30V DC
- Motor: Max 75W 1/10 HP

Cirkulationspumpen är en Wilo-Star-Z 20/7 som jag vill köra på max-fart och då drar den 147W.

Kommer det att funka?

• wpi1_plugin_fri.jpg
Nej.

plaggis skrev:
Nej.
Själv har jag ingen koll på detta och du har säkert rätt.

Men jag fattar inte varför det inte skulle funka. 147W är ju inte mkt...

Du eller någon annan får gärna förklara :wow:

O
startströmmen på en motor kan vara upp till 8 ggr så stor... ibland lite mindre beroende på vad motorn driver... Det är en av anledningarna.

varför styra med fjärr?

Odjuret skrev:
startströmmen på en motor kan vara upp till 8 ggr så stor... ibland lite mindre beroende på vad motorn driver... Det är en av anledningarna.
Kan man inte mäta upp startströmmen med en tång-ampere-mätare. Den kanske inte är så hög på denna pumpen?

O
H skrev:
Kan man inte mäta upp startströmmen med en tång-ampere-mätare. Den kanske inte är så hög på denna pumpen?
Kanske man kan göra... är det en enfas motor eller trefas motor?
Tror ändå inte att den kommer att palla... med tanke på att din motor drar vid max, 147w
och relät inte vill ha en motor starkare än 75w en stor skillnad. men det är framförallt startströmmen som är boven.

Redigerat:
Odjuret skrev:
är det en enfas motor eller trefas motor?
Enfas är det

Glöm din dröm... Det kommer inte fungera!
Du kan iofs låta koppla en stickpropp direkt på en kontaktor och sedan låter du pumpens matning gå via kontaktorns huvudkontakter 1-2, 3-4 eller 5-6.
Anslut stickproppen i fjärrbrytaren! Går att lösa så, men vet inte om det är helt korrekt att göra så enligt gällande regler/lagar.

Men....varför fjärrstyra och varför så envist hitta ett kryphål i tillverkarens anvisningar?

Tack för hjälpen. Verkar som jag får hitta en annan lösning :cool:

C
En annan konstig grej, skillnaden mellan glödljus och halogen, halogen är väl ändå glödljus, eller?

Halogen tror jag har betydligt större startström än traditionellt glödljus.

Motorn har även en induktans som kommer generera ett motemk.
så kontakterna brinner nog ihop..

Låt han prova....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.