harry73
Eller om vi tar stugor i attefallsstorlek:
ladda ned (7).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fina broschyrer!

Vilka priser landar ni på om ni räknar in alla omkostnader?
 
Vilken maxstorlek per stuga tillåter kommunen? Kanske kan man bygga ett hus med 2 st lgh i ? Vad säger detaljplanen, ladda gärna upp den här om det finns någon.
 
Idag är den detaljplanlag för sport och friluftsaktiviteter. Men det var en direkt fråga från kommunen om jag inte skulle vara intresserad av att bygga.
Marken har inte använts till något de senaste 10 åren.

Hur de resonerar exakt kan jag inte gå i god för. Men då i stort sett hela området är stugföreningar så anar jag att de vill att det ska passa in i den omgivande bebygelsen.

Har möte med kommunen på fredag. Då ska vi gå igenom lite mer vad som är möjligt och ej.
 
Som jag förstår det så är det inte jättekomplicerat att gjuta en grund själv. Om jag anlitar en fackman som hjälper mig med den första plattan. Så borde jag väl kunna bygga de andra till en ganska rimlig kostnad om jag inte ska ha golvvärme mm? El är det något jag missar?
 
madrid72 skrev:
Som jag förstår det så är det inte jättekomplicerat att gjuta en grund själv. Om jag anlitar en fackman som hjälper mig med den första plattan. Så borde jag väl kunna bygga de andra till en ganska rimlig kostnad om jag inte ska ha golvvärme mm? El är det något jag missar?
Till att börja med måste du göra undergrunden.
Sedan är det väl tveksamt om du ska gjuta platta till dessa stugor, krypgrund borde räcka gott, och det var väl träbjälklag i specen vill jag minnas, så de är väl anpassade just för krypgrund (?).

Men annars, visst, det är inte mer komplicerat än att man kan göra det själv, men det är tidskrävande med allt arbete som ska göras, från första spadtag till färdiggjuten grund. Särskilt om man ska göra det själv.

Hur många stugor har du tänkt dig?
 
Det är en stor yta som kan bebyggas och det är attraktivt område. Målet är att kunna bygga närmare 100 stugor (ungefär vad grannområdet har på motsvarande område).
Naturligtvis ska det byggas i etapper så att man inte står med skägget i brevlådan.

Jag bygger gärna i två våningar. Har ni något bra tips på något som är billigt, snyggt och som kan passa in i ett stugområde?
 
Om du har ett stort attraktiv område, så förstår jag inte riktigt varför du siktar på en så liten stuga som 30kvm. Runt 70 hade väl varit lite mer rimligt i ett attraktivt område. En ganska normal storlek på en modern stuga.

Flybo har ju dessutom ett produktområde avsett just för det du ska göra, bostäder för uthyrning. Har du pratat med dem om detta?
 
Jag har pratat om det med dem. De verkar inte ha så mycket information om det själva..

Att bygga större stugor genererar tyvärr inte mer hyresintäkter totalt sett om man räknar på total byggkostnad per kvm och totala hyresintäkter per kvm.
Men kan någon visa mig en annan beräkning så är jag öppen för förslag.
 
madrid72 skrev:
Jag har pratat om det med dem. De verkar inte ha så mycket information om det själva..

Att bygga större stugor genererar tyvärr inte mer hyresintäkter totalt sett om man räknar på total byggkostnad per kvm och totala hyresintäkter per kvm.
Men kan någon visa mig en annan beräkning så är jag öppen för förslag.
Men det ger en större vinst i slutändan. Fast viktigast är att du har ett kundunderlag och maximerar beläggningsgraden i dina bostäder. Vad har du gjort för att undersöka detta och säkerställa att det finns tillräckligt med intresserade hyresgäster för att fylla din små stugor?
 
Ett normalt stugområde har ju tomter på 2000 kvm. Husen ligger på 80 kvm. Hur mycket mark handlar det om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.