kisumisu
P Pistol skrev:
Det är inte priset det handlar om. 400 kr kan man ju betala om man känner att man får valuta för pengarna. Som jag sa tidigare kollar vi bara i stort sett på SVT 1 o 2 och betala 400 kr för gratiskanaler, när det finns andra sätt att få kanalerna just gratis, är ju bara onödigt.

Resultatet av att säga upp abonnemanget vet jag kommer bli tjatiga säljare men det får man väl acceptera.
Du kommer få ett bra erbjudande när du ringer dit. Ett litet tips att slippa själv jobba med antennen att du väntar när en viasattekniker riktar om din antenn till 1grad väst. Viasat håller på byta sattelit. Du skaffar sedan ett depositionskort från Canal Digital som också sänder på 1 Väst.

Men en liten motfråga, vad har du för tv?
Kan du ha sattelit i den eller inte utan box?

Hursomhelst om du fortsätter via samma system då vet du att det i alla fall fungerar.

Du har bara parabol utanför ditt hus finns inget gammalt antennsystem överhuvudtaget?

O ja för att alla "korten" ska nu till bordet så har faktist Viasat och Canaldigital gått ihop! Det återstår också se vad som händer. Det enda jag vet i den här frågan att båda kör sitt eget race fortfarande men tv kanalerna sänds i "simulcrypt" på 1 väst. Dvs säga 2 olika kryptering! Videoguard och Conax. Medans det på 5ö sänds enbart i Videoguard.

Det enda jag vet är att 1 Väst kommer också gälla. I dagsläget fungerar Viasat på 5ö och 1w. Men 5ö som sagt avvecklas ur deras kanaler kvar blir väl dom baltiska kanalerna och olika feeden på den satteliten, men det har ju inget med våra svenska kanaler att göra med.

Redigerat:
Enkel billig inomhus antenn (den 4kantiga ovanför tv’n) för gratiskanalerna + Wi-Fi för strömmade Play o Netflix funkar bra och billigt för oss. Bor på landet. Det estetiska med att antennen syns stör vi oss inte på, men det kanske andra skulle göra.

Fyrkantig inomhusantenn ovanför en svart TV mot en tapetserad vägg i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
T Tompa01 skrev:
Enkel billig inomhus antenn (den 4kantiga ovanför tv’n) för gratiskanalerna + Wi-Fi för strömmade Play o Netflix funkar bra och billigt för oss. Bor på landet. Det estetiska med att antennen syns stör vi oss inte på, men det kanske andra skulle göra.

[bild]
Riktig designantenn ser inte alls tokigt ut!

Dock fungerar inte inomhusantenn överallt. Men är ju absolut en sak för TS att prova!

Tycker TS skulle kunna också kolla hurpass nära sändaren man bor. Är som sagt olika förutsättningar. Bor man inom 15km avstånd lär det fungera bra och har inte betongväggar och en massa terräng emellan.

https://teracom.se/privat/

P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
Jag kör bordsantenn på landet funkar kanon helt gratis svt o tv4

kisumisu kisumisu skrev:
Riktig designantenn ser inte alls tokigt ut!

Dock fungerar inte inomhusantenn överallt. Men är ju absolut en sak för TS att prova!

Tycker TS skulle kunna också kolla hurpass nära sändaren man bor. Är som sagt olika förutsättningar. Bor man inom 15km avstånd lär det fungera bra och har inte betongväggar och en massa terräng emellan.

[länk]
Jag bor 4 mil från sändaren mitt i skogen visst lite svajigt någon gång men oftast helt ok med bordsantenn

P Pistol skrev:
Ja, jag har ju apparna men testade igår och då måste man ju byta program manuellt varje gång. Som igår - Aktuellt, Agenda och sedan Dokument utifrån, då måste jag byta program varje gång. Skönare om det bara flöt på tänker jag.
Dessvärre har de stora tillverkarna en förkärlek för egna operativsystem, t ex Samsung med operativsystemet Tizen

Detta får till följd att t ex SVT behöver utveckla SVTPlay för Tizen, Android, etc.

Utan att veta, tror jag att prioriteringen är ju fler som använder, desto snabbare uppdatering,

Allt ovan - Köp en Google Chromecast, och casta kanalen direkt från mobilen, då byter du enkelt mellan SVTs olika kanaler,

L Lasse Holmström skrev:
Dessvärre har de stora tillverkarna en förkärlek för egna operativsystem, t ex Samsung med operativsystemet Tizen

Detta får till följd att t ex SVT behöver utveckla SVTPlay för Tizen, Android, etc.

Utan att veta, tror jag att prioriteringen är ju fler som använder, desto snabbare uppdatering,

Allt ovan - Köp en Google Chromecast, och casta kanalen direkt från mobilen, då byter du enkelt mellan SVTs olika kanaler,
direkt fån mobilen? Behöver man inte Wi-Fi

K kortis skrev:
stämmer gott

• Gilla
kortis
  • Laddar…
K kortis skrev:
När man väl ”kastat” över bilden till chromecast kan man köra via kabel om man vill. Bara anslut chromecast’en via kabel. :cool:

Jag tycker mobilen är en primitiv fjärrkontroll, men visst fungerar det.

kisumisu
blackarrow blackarrow skrev:
När man väl ”kastat” över bilden till chromecast kan man köra via kabel om man vill. Bara anslut chromecast’en via kabel. :cool:

Jag tycker mobilen är en primitiv fjärrkontroll, men visst fungerar det.
Jo det är sant. Jag har ju Linuxboxar jag kör med. På en box paijade fjärren och ja det kändes väldigt primitivt styra med mobilen. Var tvungen fixa en ny fysisk kontroll. Mobil är jobbigt när man har ingen känsla på knapparna....

P PelleLille skrev:
Man kan även få bara grundutbudet/baskanalerna, via Viasat, bara man betalar årsavgift för kortet. Visserligen lite lurendrejeri, men bara några hundralappar per år.
Måste jag inte ha basutbudet och det kostar ca268kr

S Stingray468 skrev:
Intressant. Vart man kan få tag på ett avlagt boxerkort? :D
Ett avlagt kort...ja, det fungerar ju. Hade boxer innan men sa upp det för nåt år sen. Kortet sitter i TV:n i husvagnen och kan se alla gratiskanaler..så där är ju då månne en lösning.
Förr fanns kontantkort av boxer, som man laddade med antal månader och kunde sen fylla på. Vet inte om det finns kvar..

Billigast för att se gratiskanalerna är en TV som tar emot digitala sändningar, typ alla nya gör ju det. Sen en antenn; antingen på taket eller en bra inomhusantenn. Det är det billigaste!

Vad är det som är så märkvärdigt med apple tv, är inte det samma sak som en android tv box eller smart tv?
Eller ger den flera kanaler live?

• Gilla
Ducceman
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad är det som är så märkvärdigt med apple tv, är inte det samma sak som en android tv box eller smart tv?
Eller ger den flera kanaler live?
En Apple TV är betydligt enklare att använda än en Android box. Har själv båda två och även en Chromecast. (tekniknörd)

De har i stort sett samma funktioner; att visa media. När jag skriver att Apple TV är enklare att använda är det för att det verkligen är användarvänligt; alltså att den som använder den enkelt ska kunna navigera; starta appar mm.
Android boxen fungerar på liknande sätt, men är lite krångligare att "få till" men inte alls svårt. Kräver dock mer tid och ibland får man "Mediat kan inte visas just nu" när man startar någon av apparna (SVT, TV4 Play, mfl).

Chromecast är den billigaste och minsta; märks inte ens att den finns där bakom tv:n. Via en telefon, surfplatta, dator kan du skicka det du tittar på till Chromecasten som då visar det på tv:n, eller projektorn.

Androidboxar är begåvade med optisk utgång (kanske inte alla) så att dra en ljudkabel som går optiskt är enkelt.
Senare versioner av Apple TV har inte det - där får man isåfall använda en lång HDMI kabel om man ska ansluta en förstärkare..

Chromecast sitter direkt på TV:n via HDMI - inga andra utgångar. Här får man alltså också dra HDMI till förstärkare och från den till TV:n om man vill ha ljud i sitt surroundsystem.

Slutsats:
Mitt behov var att ha en mediaspelare i varje rum där det finns en TV (3 st) samt någon enklare mediaspelare i husvagnen, samt en mediaspelare som ansluter till projektorn och har en ljudutgång till förstärkaren ca 15 meter bort =

Apple TV till alla TV:n (har 2 st Gen 4, samt en äldre; den äldre kan man inte installera appar, utan den har några förinstallerade där mest SVT play används)
Fördel: inga antenn kablar, enkelt att använda, startar på 1 sekund, har alla appar man behöver (HBO, Netflix, TV4, osv -förutom den äldre Apple TV:n), vill man bara se gratiskanalerna så tar man hem respektive kanals Playtjänst app.
Nackdelar; ingen optisk eller andra utgångar än HDMI
Beroenden: Bredband - fungerar bra trådlöst (finns nätverksuttag i Apple TV, så trådat är ett snäpp bättre)
Fungerar: Alltid - aldrig haft strul med Apple TV:n i sig.

Android Box i allrummet för anslutning till projektorn i taket och via optisk ljudkabel (gick att dölja i smyglister) till förstärkaren på andra sidan rummet.
Fördelar: Många utgångar, däribland optisk
Nackdelar; Uppdaterar sig ofta, uppdaterar appar ofta, segt att komma igång första gången,
Beroenden: Bredband, kanske något känslig för trådlöst WiFi, fungerar bra med nätverkskabel
Fungerar: Helt OK, men inte mer än så, får ofta vänta en stund innan allt startar och ibland starta om apparna

Chromecast i husvagnen direkt på 24" Tv, mest för att casta (streama) filmer från surfplattan/ mobilen
Fördelar; Helt dold, syns inte alls, bra pris
Nackdelar; Känslig mot störningar i WiFi (har 4G med extern antenn monterad på husvagnen = löste problemet)
Beroenden; Trådlöst WiFi (går att dela ut via en mobil, konfiguration att Chromecast använder det nätverket)
Fungerar; Riktigt bra under förutsättning att det finns ett bra WiFi

Slutkommentar:

Bilda en plan över hur du ska göra/ se dina behov.
Apple TV är i mitt tycke den som fungerar absolut bäst utan ens små problem (absolut inga stora heller...)

De andra får man ha tålamod med, vara beredd på att de inte funkar direkt när du ska se, kanske får ge det 5-10 min för att de ska funka.

Därför är det lite "Märkvärdigt med Apple Tv"....:)

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ok så den inte kan ersätta tvboxen från leverantören?
Om det ändå bara är samma appar som installeras på tvn eller i en android baserad tv box då tex svt play, tv4 play, netflix m.m så ser jag ingen mening att skaffa en då jag har det i smart tvn.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.