Nu handlar väl knappast frågan om elsäkerhet, utan om man kan öppna en brytare utan att förstöra den. Att brytaren efter att den är förstörd och kan vara farlig är ju en helt annan sak. Vad som helst där starkström är inblandad kan bli farlig om man skadar materialet, men eftersom (tack och lov inte är i USA) så behöver man inte varna för allt som kan gå fel. Nödig kännedom gäller inte bara elsäkerhet utan hela momentet, man behöver bara vet hur man ska byta och inte vad som händer i anläggningen i övrigt.
 
Jo, det handlar om elsäkerhet. Tillverkaren skall leverera med de instruktioner som krävs för att installera produkten på rätt sätt.

Glöm "nödig kännedom", det begreppet finns inte i produktansvarslagstiftningen.
 
Så du menar att med FK ska det följa med en instruktion om hur man ska göra när man tex. drar fk och skalar fk.
Jag tror att du har fel här.
 
Nej, det beror ju på vad det är för produkt.

För en FK så är det ju märkspänning, area, temperatur och förläggningsmiljö som är de kritiska uppgifterna, och de står på förpackningen (i vissa fall t.o.m. även tryckt på isoleringen). Mycket av det framgår ju t.o.m. av beteckningen.
 
Eftersom det ALDRIG förekommer att brytare levererats med "montageanvisningar" tror jag inte på att det är ett "måste".
Så om man inte kan "hantera" fk på rätt sätt så är det inte samma sak om man inte kan hantera en brytare på rätt sätt.
 
Det finns gott om tillverkare som inte vet vilka regler som gäller. Tro mig, jag har tidigare jobbat i 15 år med elsäkerhetsprovning (dock inte installationsmateriel).

Som sagt var, för FK räcker informationen på förpackningen som "installationsanvisning". Jag har väl skrivit det en eller två gånger tidigare redan: Bruksanvisningen behöver inte vara nåt häfte eller liknande utan kan bestå av information tryckt på förpackningen. För de brytare jag köpt på t.ex. Jula och liknande ställen så har instruktionen oftast stått på kartongbiten som håller ihop plastpåsen, för dimmer och timer brukar det däremot vara ett litet häfte med.
 
Nerre skrev:
...
För de brytare jag köpt på t.ex. Jula och liknande ställen så har instruktionen oftast stått på kartongbiten som håller ihop plastpåsen...
Med risk att göra dig besviken,
men jag håller just nu en Gelia/ELKO strömbrytare i handen, i oöppnad förpackning, inköpt hos Jula.

Där finns inga instruktioner alls, endast den obligatoriska säkerhetsvarningen "Respekt för el".
 
elmont skrev:
Eftersom det ALDRIG förekommer att brytare levererats med "montageanvisningar" tror jag inte på att det är ett "måste".
Så om man inte kan "hantera" fk på rätt sätt så är det inte samma sak om man inte kan hantera en brytare på rätt sätt.
En FK är väl alltid en FK och dras i på samma sätt oavsett fabrikat och är därför något som man kan lära sig en gång för alla. Och skulle metoden att dra in en kabel ändras så är det förmodligen inte för att kabeln ändrats utan för att det kommit en nytt verktyg för kabelidragning. Då följer det säkert med en instruktion till det verktyget.

Nu råkar det vara så att strömbrytare hat sett i stort sett likadana ut väldigt länge men det kunde ha varit annorlunda. Det finns inte heller något som skulle hindra en tillverkare att göra en helt ny typ av brytare som man öppnar på ett het annat sätt. Om man skulle tillverka en FK så annorlunda att metoden att dra in den ändras då är det nog inte längre en FK.

/Mats
 
KnockOnWood skrev:
Där finns inga instruktioner alls, endast den obligatoriska säkerhetsvarningen "Respekt för el".
Då riskerar de väldiga problem, eftersom de som tillverkare är ansvariga för att produkten är säker så länge den används enligt deras instruktioner.
 
Det spelar väl knappat någon roll vad det är, är det nått nytt som man inte tidigare har sett/använt kan man få problem.
Men har man en bakgrund där man använt liknande materiel tidigare har man ett stort övertag gentemot någon utan samma erfarenhet. Kommer nått som verkligen är nytt och kräver ny kunskap får man även den informationen av tillverkaren. Sedan går troligen inte den informationen ut till allmänheten utan till dom som normalt jobbar med just den "varan". Jag har personligen fått information/seminarier/utbildning på nya produkter otaliga gånger hela min aktiva karriär, men vid dessa tillfällen har aldrig någon som jag skulle benämna allmänhet varit med. Det handlar ju inte om produkter där man förväntar sig att "vem som helt" ska "installera.
 
Du glömmer bort en väldigt viktig detalj: Det gäller samma regler för produkter inom hela EU, andra EU-länder har inte samma installationsregler. D.v.s. i andra länder kan det hända att "vem som helst" får installera strömbrytare i sitt hem. Och då blir installationsanvisningen viktig.
 
elmont skrev:
...Det handlar ju inte om produkter där man förväntar sig att "vem som helt" ska "installera.
Till skillnad mot t.ex. IKEAs köksskåp.
De anger mycket tydligt till och med åt vilket håll skruvarna skall dras :)
Skruv ikea.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att du har fel för nästan INGET matr. som jag köper av mina grossister har instruktioner om hur dom ska kopplas in och hur tex lock ska öppnas och det oavsett vart i världen det är tillverkat.
Och hur det är just med elgrejer vet jag inte men att påstå att samma regler alltid gäller inom hela EU är väl ändå fel.
Ps
Jag är rätt säker på att det räcker med att informationen är tillgänglig så att man själv (vid behov) kan söka den.
 
Redigerat:
Fri rörlighet av varor och tjänster gäller inom EU, för att få säljas inom EU måste en produkt vara CE-märkt. Det är samma regler som gäller för CE-märkning i alla länder inom EU, det är baserat på EG-direktiv som är implementerade i nationell lagstiftning.

Som sagt var, jag har jobbat med dessa grejer i 15 års tid och jag har väldigt svårt att se att det skulle vara nån slags undantag för installationsmateriel.
 
KnockOnWood skrev:
Till skillnad mot t.ex. IKEAs köksskåp.
De anger mycket tydligt till och med åt vilket håll skruvarna skall dras :)
[bild]
Och lika fullt har det blivit ett talesätt om hur svårt det är att montera IKEA-möbler :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.