968 läst · 26 svar
968 läst
26 svar
Strömbrytare 4 trådar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 901 inlägg
Det är en viktig uppgift som gör att du kan lita på allt är i sin ordning. Du kan t.o.m lita på att färgerna stämmer, brun fas och svart tändtråd. Från början visste vi ingenting. Du kanske pratade om ett gammalt hus där det inte suttit någon strömbrytare i dosan på 40 år - då kan man inte lita på någonting.B Braveheart2 skrev:
Sant sant, nu verkar det iallafall fungera tack för hjälpen!
Funderade nu på om jag gjort rätt... till mitt spegelskåp satt det från början ett eluttag med en kopplingsdosa, lampan som tillhörde kopplade jag in i samma kopplingsdosa så att eluttag och lampa får ström från samma ställe och stängs av av samma strömbrytare.Bo.Siltberg skrev:Det är en viktig uppgift som gör att du kan lita på allt är i sin ordning. Du kan t.o.m lita på att färgerna stämmer, brun fas och svart tändtråd. Från början visste vi ingenting. Du kanske pratade om ett gammalt hus där det inte suttit någon strömbrytare i dosan på 40 år - då kan man inte lita på någonting.
Jo, det är riktigt irriterande att inte kunna använda uttaget. Min armatur har lysrör och uttag kopplade till samma fas och det är det enda som är draget till det. Så jag laddar tandborsten i annat rum.Alfredo skrev:
Haha sant då måste ju lampan lysa hela tiden då 😀
Strömbrytaren tål bara 10 A, så kör du något som drar mer än 2300 W kan den brinna upp. Men jag gissar att hela gruppen är avsäkrad med 10 A, så det borde inte kunna hända i praktiken...B Braveheart2 skrev: