B Braveheart2 skrev:
Okej elektriker har varit här och dragit
Det är en viktig uppgift som gör att du kan lita på allt är i sin ordning. Du kan t.o.m lita på att färgerna stämmer, brun fas och svart tändtråd. Från början visste vi ingenting. Du kanske pratade om ett gammalt hus där det inte suttit någon strömbrytare i dosan på 40 år - då kan man inte lita på någonting.

• Gilla
Braveheart2 och 1 till
  • Laddar…
Sant sant, nu verkar det iallafall fungera tack för hjälpen!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en viktig uppgift som gör att du kan lita på allt är i sin ordning. Du kan t.o.m lita på att färgerna stämmer, brun fas och svart tändtråd. Från början visste vi ingenting. Du kanske pratade om ett gammalt hus där det inte suttit någon strömbrytare i dosan på 40 år - då kan man inte lita på någonting.
Funderade nu på om jag gjort rätt... till mitt spegelskåp satt det från början ett eluttag med en kopplingsdosa, lampan som tillhörde kopplade jag in i samma kopplingsdosa så att eluttag och lampa får ström från samma ställe och stängs av av samma strömbrytare.

B Braveheart2 skrev:
att eluttag och lampa får ström från samma ställe och stängs av av samma strömbrytare.
Om det är bra eller dåligt kan bara du avgöra. Antagligen helt OK om du använder uttaget till en fön. Mindre bra om du ska ladda en eltandborste via uttaget.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om det är bra eller dåligt kan bara du avgöra. Antagligen helt OK om du använder uttaget till en fön. Mindre bra om du ska ladda en eltandborste via uttaget.
Jo, det är riktigt irriterande att inte kunna använda uttaget. Min armatur har lysrör och uttag kopplade till samma fas och det är det enda som är draget till det. Så jag laddar tandborsten i annat rum.

Mät, mät och mät. Gissa inte.

Haha sant då måste ju lampan lysa hela tiden då 😀

pacman42 pacman42 skrev:
Mät, mät och mät. Gissa inte.
Ok, kan det är för lite kräm eller? Risk för kortslutning eller finns det några andra risker?

Du får väl dra dit en fastråd från närmsta dosa.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
B Braveheart2 skrev:
Ok, kan det är för lite kräm eller? Risk för kortslutning eller finns det några andra risker?
Strömbrytaren tål bara 10 A, så kör du något som drar mer än 2300 W kan den brinna upp. Men jag gissar att hela gruppen är avsäkrad med 10 A, så det borde inte kunna hända i praktiken...

useless useless skrev:
Strömbrytaren tål bara 10 A, så kör du något som drar mer än 2300 W kan den brinna upp. Men jag gissar att hela gruppen är avsäkrad med 10 A, så det borde inte kunna hända i praktiken...
Ja, innan var det likadant fast med ett gammalt lysrör.

B Braveheart2 skrev:
Beror på hur man kopplar. Är bara svart och brun omkastade så spelar det ingen roll, men en god elektriker mäter upp allt innan man driftsätter.

Redigerat:
  • Gilla
Braveheart2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.