M morr skrev:
Nämen titta...:surprised:
[bild]
Ta bilder i bättre riktning och om du börjar åtgärda klipp bort delarna orörda där. Det är ett intressant exempel på varmgång i den typen klämmor som ibland nämns i olika sammanhang. Dvs det är intressant att analysera lite varför det hänt tex det säkert vanligaste med arbetsfel vid montaget.

Absolut! Och jag är glad att det inte blev nåt värre.

Den andra dosan (som jag trodde felet var i först) ser betydligt trevligare ut. Vilket är bra för när dom installerade ventilationen så satte de rören precis framför...
Elledningar och rör trångt placerade i ett hål i väggen, några täckta av damm och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

GK100 GK100 skrev:
Ta bilder i bättre riktning och om du börjar åtgärda klipp bort delarna orörda där. Det är ett intressant exempel på varmgång i den typen klämmor som ibland nämns i olika sammanhang. Dvs det är intressant att analysera lite varför det hänt tex det säkert vanligaste med arbetsfel vid montaget.
Åtgärdandet lämnar jag med varm hand till elektriker!:rofl:

• Gilla
Torgny60 och 2 till
  • Laddar…
Men några bra tydliga bilder kanske du kan ordna under tiden? Som sagt intressant för de som har dessa udda intressen och böjelser. :)

• Gilla
tommib och 5 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Men några bra tydliga bilder kanske du kan ordna under tiden? Som sagt intressant för de som har dessa udda intressen och böjelser. :)
Kan försöka! Den sitter dumt till, därav dålig bild, men jag gillar att vara med och vara nyfiken när jag har hantverkare här så kan kanske bli nåt då!

C
Är det tygbeklädda ledare jag ser där? Kan vara dags att snöra om?

Varde ljus!
Hittade en elservicefirma i grannhuset som kunde komma direkt så nu funkar allt igen!
Visst var det gamla originalkablar med tyg, papper och tjära kvar i väggarna... blandat med halvgammalt och halvnytt.

Det finns fortfarande gamla kablar kvar i rummet men planen är att byta närmsta månaden eller så. Vi hittade en dosa som är övertapetserad så jag vill plocka fram den först i lugn och ro.

GK100 GK100 skrev:
Blev inga bilder på dosan tyvärr men här kommer några på (en del av) klämman:
En skadad gammal elektrisk klämma med tecken på smältning och brännskador mot en vit bakgrund.
Skapa konto
Bränd elektrisk klämma på vit bakgrund, indikation på gammal och farlig elinstallation.
Skapa konto
Bränt och skadat elektriskt anslutningsstycke mot vit bakgrund.
Skapa konto
Hand som håller en gammal, skadad elektrisk klämma med synliga brännskador mot en vit bakgrund.
Skapa konto
Hand håller en skadad och bränd elektrisk klämma, tecken på gammal kablageisolering.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Wago's toppklämmor slår till igen.
Med störsa sannolikhet någon som inte monterat den helt rätt och då har de den charmiga egenskapen av att vara rätt oförlåtande och istället försöka bränna upp allt i sin närhet...

I samband med att du (anlitar någon som) byter alla brända ledningar mot fräscha, passa på och byt ut de gamla toppklämmorna mot något säkrare, eller iallafall kontrollera att samtliga är monterade korrekt mot rätt sorts kabel.

Den arkeologiska utgrävningen fortsätter! Här bakom tapeten sitter en gammal eldosa, troligen 40-tal. Ser ut att vara i metall? Jag har bara sett moderna i plast så vet inte hur en sån här gammal funkar... Nån som vet vad jag har att vänta mig i fråga om storlek osv? Vill inte riva upp mer tapet än nödvändigt men de sista gamla kablarna ska bort!
Gammal eldosa delvis synlig bakom tapet med avskalad yta och synliga kablar.
Skapa konto

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Wago's toppklämmor slår till igen.
Med störsa sannolikhet någon som inte monterat den helt rätt och då har de den charmiga egenskapen av att vara rätt oförlåtande och istället försöka bränna upp allt i sin närhet...

I samband med att du (anlitar någon som) byter alla brända ledningar mot fräscha, passa på och byt ut de gamla toppklämmorna mot något säkrare, eller iallafall kontrollera att samtliga är monterade korrekt mot rätt sorts kabel.
Alltså, det var kopplat gamla och nya kablar i samma toppklämma... Räknas det som ”korrekt monterade”? Hur kontrollerar jag att de nya blir korrekt monterade?

Bilden hamnar upp och ner när jag trycker på skicka... men det syns väl ändå.

M morr skrev:
Den arkeologiska utgrävningen fortsätter! Här bakom tapeten sitter en gammal eldosa, troligen 40-tal. Ser ut att vara i metall? Jag har bara sett moderna i plast så vet inte hur en sån här gammal funkar... Nån som vet vad jag har att vänta mig i fråga om storlek osv? Vill inte riva upp mer tapet än nödvändigt men de sista gamla kablarna ska bort!
[bild]

E
Om du drar med en vass knivspets rätt över det intapetserade gamla plåtlocket så borde du kunna känna när du kommer till kanten av locket.

Ett modernt doslock i plast täcker gott och väl om du skär tapeten precis utanför det gamla doslocket

GK100 GK100 skrev:
Har ni som är elektriker till yrket sett samma fenomen med de öppningsbara wagos, eller gäller det enbart typ 773?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.