4 953 läst · 21 svar
5k läst
21 svar
Stort kök eller stor hall?
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 136 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 136 inlägg
Läste i tråden om storlek på arbetskök att frågan aktualiserats igen och tog mig friheten att använda de mått som fanns på den bifogade planlösningen att rita ett förslag. https://www.byggahus.se/forum/threads/storlek-pa-arbetskoek-famij.360090/
För som tidigare inlägg påpekat tycker jag att ett arbetskök inte ska ligga för långt ifrån matplatsen. Det förslag som visats i andra tråden ligger långt ifrån närmsta naturliga ljuskälla och det blir en stor outnyttjad dödyta i mitten också, så jag föreslår att flytta köket mer mot mitten.
TS tidigare bifogade ritningar i andra trådar;
Mitt inspirationsförslag;
För som tidigare inlägg påpekat tycker jag att ett arbetskök inte ska ligga för långt ifrån matplatsen. Det förslag som visats i andra tråden ligger långt ifrån närmsta naturliga ljuskälla och det blir en stor outnyttjad dödyta i mitten också, så jag föreslår att flytta köket mer mot mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Åh, tack!Gammelnörden skrev:Läste i tråden om storlek på arbetskök att frågan aktualiserats igen och tog mig friheten att använda de mått som fanns på den bifogade planlösningen att rita ett förslag. [länk]
[bild] [bild]
[bild] [bild] [bild]
Mycket snyggt och smart! Vi har testat några liknande varianter och det finns många vinster med det, men en potentiell förlust, och då är vi tillbaka i den eviga frågan: Planera hemmet för vardag eller fest. Alla säger vardag, men jag är inte säker. Det skulle vara väldigt trevligt att vid behov kunna vända bordet och ställa ett lika stort bredvid för plats för dubbelt så många. Redan med en annan familj på besök är vi ju 10-12 personer.Gammelnörden skrev:Läste i tråden om storlek på arbetskök att frågan aktualiserats igen och tog mig friheten att använda de mått som fanns på den bifogade planlösningen att rita ett förslag. [länk]
[bild] [bild]
[bild] [bild] [bild]
Ska fundera vidare...
Tack för inspirationen!
Btw: Älskar att du har med en julgran!
Man kanske skulle kunna göra något mellanting typ i stil med detta? Jag vet dock inte hur fönsterna vid nuvarande matplats i köket ser ut, om det går att ha en köksbänk där.
Det ska alltså föreställa garderob/avhängningsyta från hallen och sen en liten köksö
Logga in
Skapa konto
Det ska alltså föreställa garderob/avhängningsyta från hallen och sen en liten köksö
Tack för tanke! Fönstren är tyvärr för låga för bänk. Möjligen en sittbänk, men det är ju en helt annan sak.L lillanutten skrev: