Gammelnörden
Läste i tråden om storlek på arbetskök att frågan aktualiserats igen och tog mig friheten att använda de mått som fanns på den bifogade planlösningen att rita ett förslag. https://www.byggahus.se/forum/threads/storlek-pa-arbetskoek-famij.360090/

För som tidigare inlägg påpekat tycker jag att ett arbetskök inte ska ligga för långt ifrån matplatsen. Det förslag som visats i andra tråden ligger långt ifrån närmsta naturliga ljuskälla och det blir en stor outnyttjad dödyta i mitten också, så jag föreslår att flytta köket mer mot mitten.

TS tidigare bifogade ritningar i andra trådar;
Planritning av ett hem med förslag på omplacerat kök närmare vardagsrum och matplats, med tydliga markeringar och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en lägenhetsplanlösning som visar kökets placering nära vardagsrum och matplats, med mått angivna.
Skapa konto

Mitt inspirationsförslag;
Planlösning med förslag på placering av arbetskök centralt i rummet nära matplats och ljuskälla, inklusive måttangivelser.
Skapa konto
3D-planlösning av hus med kök centralt placerat, matplats och vardagsrum runt omkring.
Skapa konto
3D-planlösning som visar ett centralt placerat kök nära matplatsen med naturligt ljus, vardagsrum och öppen spis.
Skapa konto

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Läste i tråden om storlek på arbetskök att frågan aktualiserats igen och tog mig friheten att använda de mått som fanns på den bifogade planlösningen att rita ett förslag. [länk]

För som tidigare inlägg påpekat tycker jag att ett arbetskök inte ska ligga för långt ifrån matplatsen. Det förslag som visats i andra tråden ligger långt ifrån närmsta naturliga ljuskälla och det blir en stor outnyttjad dödyta i mitten också, så jag föreslår att flytta köket mer mot mitten.

[bild] [bild]
[bild] [bild] [bild]
Åh, tack!

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Läste i tråden om storlek på arbetskök att frågan aktualiserats igen och tog mig friheten att använda de mått som fanns på den bifogade planlösningen att rita ett förslag. [länk]

[bild] [bild]
[bild] [bild] [bild]
Mycket snyggt och smart! Vi har testat några liknande varianter och det finns många vinster med det, men en potentiell förlust, och då är vi tillbaka i den eviga frågan: Planera hemmet för vardag eller fest. Alla säger vardag, men jag är inte säker. Det skulle vara väldigt trevligt att vid behov kunna vända bordet och ställa ett lika stort bredvid för plats för dubbelt så många. Redan med en annan familj på besök är vi ju 10-12 personer.
Ska fundera vidare...
Tack för inspirationen!

Btw: Älskar att du har med en julgran!

Man kanske skulle kunna göra något mellanting typ i stil med detta? Jag vet dock inte hur fönsterna vid nuvarande matplats i köket ser ut, om det går att ha en köksbänk där.
Skiss av rumsplanering med garderob och köksö i enlighet med inläggets beskrivning, utan detaljerade fönstervisningar.
Skapa konto

Det ska alltså föreställa garderob/avhängningsyta från hallen och sen en liten köksö :)

L lillanutten skrev:
Man kanske skulle kunna göra något mellanting typ i stil med detta? Jag vet dock inte hur fönsterna vid nuvarande matplats i köket ser ut, om det går att ha en köksbänk där.
[bild]
Det ska alltså föreställa garderob/avhängningsyta från hallen och sen en liten köksö :)
Tack för tanke! Fönstren är tyvärr för låga för bänk. Möjligen en sittbänk, men det är ju en helt annan sak. :)

BirgitS
Om fönstren är utåtgående går det att ha underskåp framför dem.

Ha en matplats vid köket. Punkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.