Oj, nu skäms jag. Hade helt glömt att jag faktiskt la in den här tråden, får skylla på ett alltför späckat schema som gjort att jag inte ens tänkt på att vi har en stuga överhuvudtaget nästan än mindre på ett altanbygge.
Tack för alla svar och framförallt för bilder. Peegees bild visar att 4,5 meter är ganska rejält ändå.
Och definitivt ett bra tips att placera ut möblerna där vi funderar på att bygga däcket, där är ju trots allt plant redan idag om än lite tjockt grus för att sitta bekvämt, och möbler har vi även om vi inte är helt överens om vilka vi ska ha. Ett ganska uppenbart tips som jag inte riktigt kan förstå varför jag inte tänkt på.
Bakgrunden är väl att vi funderat en väldans massa på det här trädäcket sen vi köpte stugan för 1½ år sen. Redan från början ville vi ha en altandörr på sidan av huset ut från matrummet. Det hade passat perfekt inifrån. Men hur vi än ritar och funderar så blir det inte riktigt bra med en altan på den sidan så nu har vi gett upp och bestämt oss för en enklare variant med ett rakt däck utanför långsidan på stugan. Det är en liten 50 kvm västkuststuga så det får inte bli alltför stort så det ser oproportionerligt ut och på långsidan har vi dessutom idag en altan som är "indragen" i huset under taket och som kommer göra att vi får en stolpe mitt i vår altan.
Men ikväll ska jag definitivt placera ut våra möbler och känna efter hur långt ut de hamnar när man har suttit där och kanske inte ställt in stolar ordentligt etc och se så vad som är ett lagom utrymme men så man ändå kommer förbi utan att behöva ta ett steg ner på gräset.
Och så fortsätter jag drömma om min altandörr ut från matrummet