Så sammanfattningsvis:
- 10x15 är ett bra mått
- Gärna gå upp till takhöjd 250
- Se till så fönster och ytterdörrar livar

Men stör det verkligen om fönster och innerdörrar inte livar i överkant? Det borde ju vara tämligen vanligt att de inte gör det, speciellt i gamla hus?

Det är då du sätter överljus för att snygga till ”linjen”

G GalliMattias skrev:
Är det inte bara

men blir inte överljuset bara 10 cm då? Är det inte lättare att köra 250 i takhöjd och köpa 22 höga höga dörrar?🤔
Går också bra, men du skrev själv att det är ett litet hus. 22 höga dörrblad lär se för höga ut.

D
G GalliMattias skrev:
Behöver lite råd… Ska bygga ett mindre hus i 1,5 plan med förhöjt väggliv. Inspiration från sekelskiftet.

Funderar just nu mycket på fönstren. Jag vill ha flaggfönster och tycker om när de är av smalare och högre modell. Vill även att det övre fönstret är kvadratiskt. Se exempelbild.

Ni som har fönster av detta snitt eller har koll på proportioner - vilket modulmått ska fönstret ha för att bli snyggt? Eller beror det på fönstertillverkaren och hur breda karmar denne har?🤔
Det var ett jättefint fönster!

I alla sådana här sammanhang försöker jag få till det så att måttens förhållanden mellan ingående delar hamnar så nära gyllene snittet som möjligt (0,618... eller 1,618... om man vänder på det, dvs 2/(1+✓5) el (1+✓5)/2. Alltså att relationen mellan kortsida och långsida (eller höjd på litet fönster och stort fönster) motsvarar (a+b)/b = a/b. Det blir alltid snyggt. Tror att fönstret på din bild hamnar där.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är då du sätter överljus för att snygga till ”linjen”
Menar du även på innerdörrar?🤔

G GalliMattias skrev:
Menar du även på innerdörrar?🤔
Enbart fasad, inte innerdörrar

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Har kikat runt lite till och fått bra input här. Lutar åt jag väljer 10x15 fönster med 250 cm i takhöjd. På så sätt kan jag ha en bröstningshöjd på 80 cm och 20 cm kvar till tak. Ytterdörrarna väljer jag antingen att beställa med höjd 23 eller kompletterar med överljus alternativt pampigare foder.

När man tittar på bilder inifrån hus med höga och smala fönster så livar dessa aldrig med innerdörrar och det säger ju sig själv såklart.😊

Tack hörni!

Flaggfönster är snyggt.
Dessa är ca 175 höga.
Ett mysigt vardagsrum med soffa, krukväxter, fönster, bord, gardiner och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Flaggfönster är snyggt.
Dessa är ca 175 höga.
[bild]
Jättefina! Vad har du för takhöjd och bröstningshöjd?😊

G GalliMattias skrev:
Jättefina! Vad har du för takhöjd och bröstningshöjd?😊
Takhöjden var tydligen ca 2,70 från början men nu är det ca 2,65 och bröstningshöjd är ca 75 (är inte hemma och kan mäta exakt) fönsterbrädan är i höjd med köksbordet. Köksfönstret och ett fönster i vardagsrummet har tre luft vilket ger bra ljusinsläpp.
Ett mysigt matrum med lantlig stil, stort fönster, ljusa färger och inredningsväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.