harry73
Tänkte slänga in lite bilder på min kompost. Det är framförallt en grop (1 - 1,5m djup) som jag först fyllde med ris och annat trädgårdsavfall för att få det fylld och som så småningom blev en riktig komposthög, där jag försöker vända eller blanda den ibland, och där jag undviker större grenar.

Förra året började jag lägga skal och fruktrester på den, men det blev massor med flugor och det luktade soptip. Nu gräver jag en liten grop i komposten där jag kastar skal och fruktrester, så att det kan blandas ner och täckas över. Det betyder också att jag blandar komposten rätt så mycket och att jag inte längre har tjocka mattor med löv och gräs.
20160509_154112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och sen en närbild av minigropen
20160509_154135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Kan man lägga saker med frön i på komposten.

T.ex. utrensade maskrosor. Bryts det ner, eller kommer man få en maskrosattack där man sen sprider myllan?

Nej, frön måste "dödas" innan de läggs på komposten. Vissa frön kan funka, men det är dumt att chansa.

Det stora problemet är ju hur man ska döda fröna, man ska nog försöka samla dem i en hink och sen elda upp dem.

Även ogräs som sprider sig med rötter måste t.ex. läggas på hårdgjord yta i solen och "torkas ihjäl" innan man lägger det i komposten.

När jag tar upp maskrosor lägger jag dem alltid i solen på trädgårdsgången så de får torka innan de hamnar i komposten.

F
Nerre skrev:
Nej, frön måste "dödas" innan de läggs på komposten. Vissa frön kan funka, men det är dumt att chansa.

Det stora problemet är ju hur man ska döda fröna, man ska nog försöka samla dem i en hink och sen elda upp dem.

Även ogräs som sprider sig med rötter måste t.ex. läggas på hårdgjord yta i solen och "torkas ihjäl" innan man lägger det i komposten.

När jag tar upp maskrosor lägger jag dem alltid i solen på trädgårdsgången så de får torka innan de hamnar i komposten.
Och nyp blommor, knoppar och dumpa nån annan stans.

BirgitS
Nerre skrev:

Elda upp är väl onödigt men man kan ju skålla blommorna/fröna genom att hälla hett vatten över dem innan man har ner dem i komposten. Eller så har man en varmkompost för hushållsavfall och lägger maskrosblommorna och -fröna i dem. Det hade jag i huset och det var aldrig något problem med att det blev en massa ogräs just där jag lagt ut den färdiga komposten.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vissa frön tål rätt mycket värme.

Jag vet att för några år sen så var det en bullervall nånstans söder som stan som var hel överväxt med tomatplantor. Det visade sig att de hade lagt ut rötslam där, så de fröna tålde alltså en hel del.

Det ska finnas en artikel från SLU där man helt enkelt har testat hur olika växter (och en del annat) överlever kompostering, men jag hittar bara referenser till den, ingen fungerande länk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.