M Myckling skrev:
På riktigt eller är det spindelcentimeter?;)
Lite överdrivet med 10cm men helt klart 7-8cm med benen inräknat. Måste stänga alla fönster och dörrar. Igår hade jag altandörren öppen efter ett par timmar satt det en stor rackare på golvet och det såg ut som den tittade på mig då tog jag fram insekts sprayen. Jag måste kunna öppna och vädra.
Hädanefter kommer jag att döda dem tyvärr.

Bästa sättet att ta hand om spindlar när man inte vill ha kvar dem är att använda dammsugaren. En handdammsugare av cyklontyp när med lätthet upp i taket med 240cm takhöjd även för de som är 170cm långa. Det fungerar förresten även bra på andra insekter som exempelvis spyflugor och broms. Husflugorna överlever dock (och de är förresten mycket svåra att fånga med dammsugaren också).

B Bassrunner skrev:
Klarar den 10-centimetersspindlar?
Jaje men, funkar för vår husdjur

Spindel på ett vitt pappersark på ett träbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bästa sättet att ta hand om spindlar när man inte vill ha kvar dem är att använda dammsugaren. En handdammsugare av cyklontyp när med lätthet upp i taket med 240cm takhöjd även för de som är 170cm långa. Det fungerar förresten även bra på andra insekter som exempelvis spyflugor och broms. Husflugorna överlever dock (och de är förresten mycket svåra att fånga med dammsugaren också).
Inte om man har en äldre bra dammsugare med hög motoreffekt, då drar man in flugor på 15-20 cm avstånd.
För att säkert ha död på tex flugor som är seglivade, låter man dammsugaren vara på nån minut eller 2.
Men nån spindel har aldrig medvetet åkt in i min dammsugare.

T topmount skrev:
Passar på att tipsa om den här [länk]
Fungerar det med icke-insekter som spindlar, eller vägrar de att gå i fällan?

fahlis fahlis skrev:
Fungerar det med icke-insekter som spindlar, eller vägrar de att gå i fällan?
Du lägger den över djuret och sedan skjuter du in golvet under det.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
T topmount skrev:
Jaje men, funkar för vår husdjur

[bild]
Satan alltså, blir lätt svimfärdig när jag ser detta :poop:

• Gilla
Sala08
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Slut i lagret förstås. Den verkar fiffig!
Skaffa några bitar med cederträ så lär det minska. Tydligen gammalt knep att man även ska ha det i garderober. För att få bort insekter som äter på kläder. Finns att köpa ringar som man hänger på galge till mindre bitar. Eller träspån i påse.

De hade det hängande på en servicestuga på en camping där jag var. De hade på så sätt fått en minskning med spindlar. Klossarna kan sedan slipas med några års mellanrum. Eller att man häller cederträolja på klossarna.
Karlia Karlia skrev:
Slut i lagret förstås. Den verkar fiffig!
Skaffa lite cederträbitar och lägg ut. Även bra mot ohyra i garderober. Bl.a. Lagerhaus har cederträringar som ska hängas på galgar.
Det ska tydligen göra att spindlarna minskar.
Googla och hitta olika lösningar.

Karlia
S slurppe99 skrev:
Skaffa några bitar med cederträ så lär det minska. Tydligen gammalt knep att man även ska ha det i garderober. För att få bort insekter som äter på kläder. Finns att köpa ringar som man hänger på galge till mindre bitar. Eller träspån i påse.

De hade det hängande på en servicestuga på en camping där jag var. De hade på så sätt fått en minskning med spindlar. Klossarna kan sedan slipas med några års mellanrum. Eller att man häller cederträolja på klossarna.

Skaffa lite cederträbitar och lägg ut. Även bra mot ohyra i garderober. Bl.a. Lagerhaus har cederträringar som ska hängas på galgar.
Det ska tydligen göra att spindlarna minskar.
Googla och hitta olika lösningar.
Nu var det nästan ett år sedan min kommentar så jag blev tvungen att kolla vad jag skrivit.

Det är inte så att jag vill bli av med några insekter eller spindlar. Min tanke var att det skulle vara lätt att lyfta ut spindlar som inte trivs inne utan att skada dem och kunna granska dem i lugn och ro under tiden.

Cederträ åstadkommer inte det.

När jag kom hem från semestern hade en spindel byggt ett riktigt Hollywoodnät på inglasningen. Det var massor av trådar kors och tvärs och det var så tätt att det var helvitt på håll. Den skyldige var en riktigt stor husspindel som tyckte detta var en bra plats. Rasslade på rejält i dammsugaren när den sögs upp...

• Ledsen
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Usch googlade på hur jag skulle få bort dessa asen o då kom denna tråden upp. Jävlar, min altan e full av dessa nät.. o hur vänliga dom än är så kryper det i skinnet av att veta att dom är överallt... Så nu åkte vattenslangen fram så testar jag om det gör nån nytta ‍♀️ (Videon bjuder jag på, o brandman kan ju lika gärna vara snickare )

• Gilla
Goalit
  • Laddar…
Jag hade flyttat.

• Haha
Tezz.81
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Jag hade flyttat.
Men näää, inte ska jag väl låta dom vinna

Isakare Isakare skrev:
Vi var stödföräldrar till en tjej i 10 års åldern, hon skrek rakt ut en kväll när hon skulle gå ner i kälkaren o leka, hon hade fått syn på stora spindeln.
Jag lugnade henne och berättade att spindeln bodde där och att han var snäll. "kom så går vi ner o pratar med han" vi närmade oss sakta på hennes vilkor, jag pratade på och berättade om spindlar, tex att det inte finns några farliga spindlar alls i Sverige, att alla andra inseker, son getingar, flugor, fästingar mm är mycket farligare.
Till slut satt vi på ett trappsteg o pratade med spindeln.
Efter det började hon alltid med att hälsa på spindeln när hon kom till oss.
En gång satt hon t.o m och läste en saga för spindeln i trappan.
Vuxnas reaktion på vår omvärld påverkar så mycket. Det handlar bara om vad man vill förmedla.

• Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Spindlar är mycket bra varelser att ha hemma, de håller efter en massa mindre eländen och städar upp massa bös och elände i källare tex. Inse nyttan av dom, och se'n känns dom inte så hemska längre. Jag gillar spindlar!

• Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.