Saxpy Saxpy skrev:
Mmm, underskattade hur stor skillnaden skulle bli efter oljan.
Ju mer jag kollar på bilden desto mer gillar jag färgskillnaderna!

• Gilla
Saxpy
  • Laddar…
Vårens projekt har varit ett serveringsskåp/skräpskåp. Skissade på otaliga alternativ under flera år innan jag tillslut bara beslutade att köra på den version som råkade vara aktuell då. Stommen är i 27 mm hyllplan/limfog från biltema, resten är i vad som fanns hemma (gamla lister i furu, rödbok, al, plywood). Det blev inte lättare att både golvet och vägen är långt ifrån raka, så har behövt figursåga en hel del.
Mest nöjd med den filtklädda bestickslådan och att det faktiskt är klart, mindre nöjd med färgen (inte kulören utan jotuns snickerifärg som jag har svårt att få jämn glans med), lite av passformen mot vänstra väggen och expansionsbeslagen (skulle ha kostat på mjukstängande)
20260616_195229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20260616_195249.jpg
Skapa konto

20260616_195304.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Johnny2times och 55 till
  • Laddar…
Fixar gärna med både tigsvetsning av bl a rostfritt och diverse träarbeten..

Här badbrygga till båten, med badstege. Trä av Massaranduba, som behöver skruvas ordentligt och tätt i marin miljö.

• IMG_20260617_113455.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260617_113528.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 10 till
  • Laddar…
Och så behövdes vikbara ruffdörrar i stället för lösa luckor som skulle travas på varandra eller stuvas undan.
Ett djädras meck varje gång. Helt i onödan.

IMG_20260617_113647.jpg
Skapa konto
IMG_20260617_113739.jpg
Skapa konto
IMG_20260617_113859.jpg
Skapa konto
IMG_20260617_113824.jpg
Skapa konto
IMG_20260617_113859.jpg
Skapa konto

• IMG_20260617_113824.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
316097 och 21 till
  • Laddar…
Blir nåt skumt när man lägger upp flera bilder....
Kan inte få till det. Därav dubletter.

Redigerat:
Fräsning... Vilket var första gången.
En polare sa, att det viktigaste var att ha en riktigt vass pinnfräs...
Själva riggningen gick mycket bra.

Så var det att bygga passande gångjärn i rf också.

Screenshot_2026-06-17-11-32-56-515_com.android.chrome.jpg
Skapa konto

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Lite mera trä och metallbearbetning.

Med korta klenare rörstumpar infogade går det fint att svetsa utan skyddsgas med pinne eller TIG för den delen.

IMG_20260617_124740.jpg
Skapa konto

IMG_20260617_124630.jpg
Skapa konto

Screenshot_2026-06-17-12-32-26-499_com.android.chrome.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Å så något att hålla sig i när det blåser... Ett s k grabbräcke.
Rören är packade med sand och pluggade i ändarna.

Är det skarpare böjar finns sådan att köpa i olika vinklar på VVS-firma.

En polare svarvade typ kulformade fästen som det går att svetsa rören mot, i alla vinklar. Simpelt att rikta in.

IMG_20260617_124523.jpg
Skapa konto

IMG_20260617_124411.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Och så behövdes vikbara ruffdörrar i stället för lösa luckor som skulle travas på varandra eller stuvas undan.
Ett djädras meck varje gång. Helt i onödan.
Öh "onödan", nej... ;) Menar du lucka i två, som är delad horisontellt på mitten och skjuts ner i spår?

Det är en säkerhetsdetalj där meningen är att du i hårdare väder skall kunna ha den nedre halvan satt i spåret och då fortfarande kunna gå in i eller kommunicera med ruffen utan att riskera att sänka båten om en större våg sköljer över sittbrunnen. Just sittbrunsstorlek kontra båtstorlek är en viktig parameter i säkerhetsklassningen och lucklösningen är en del i denna.

Så jag gissar att det här är en båt med en mera stängd sittbrunn och med klenare självläns?

Att modernare båtar klarar sig med annan luck-lösning beror på att de typiskt har mycket större öppningar ut mot havet (ett arv från kappseglingen med dess strykjärnsformade skrov) som då tömmer sittbrunnen mycket snabbare, väl i tid för nästa våg.

Så, som, när, var, och hur du använder båten så behöver det här ju inte vara något praktiskt problem eller risk, men man skall iaf veta om det.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Nu är detta inga vikdörrar som går innåt. Och luckorna har fullt stöd i nederkant.
Står troligen emot en hel del översköljande vatten.

Har i o f s inte upplevt detta under mina 19 säsonger på Vänern. Dock varit ute i stormvindar o annat.

- Vet inte hur du klassar en Albin Cumulus... öppen sittbrunn e t c.

H Hybro skrev:
Nu är detta inga vikdörrar som går innåt.
Står troligen emot en hel del översköljande vatten.
Det spelar mindre roll, eftersom de bara har två lägen. Öppna och stängda. Den delade luckan är som sagt så att du skall kunna ta dig in och ur ruffen med en vattenfylld sittbrunn. Det kan man inte med dörrar. Om de öppnas utåt så blir det tom svår att ta sig ut ur ruffen med sittbrunnen full av vatten.
H Hybro skrev:
Har i o f s inte upplevt detta under mina 19 säsonger på Vänern. Dock varit ute i stormvindar o annat.
Nej, det är få personer som är, eller har varit ute i sådan väder. Jag har det inte heller, och jag har fler säsonger på västerhavet. Så det är inget problem. Tills den dagen det är det. (De flesta detaljerna i en segelbåt av den här typen används för övrigt aldrig till det de är till för. De är få som seglar så i Sverige.)

På samma sätt som det är få personer som använt säkerhetsbältet i bilen till det det är till för.

Men det säger inte mycket om varför varken dörren, eller säkerhetsbältet, ser ut som det gör.

Så, som sagt. Du gör din egen riskbedömning. Men båten är klassad för ett visst område med ruffluckorna som de var original. Nu håller inte den klassningen längre. Det är eventuellt inte ett problem, men man skall som sagt vara medveten om det.

• Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Nederkant på dörrbladen, är i våg med sittbrunssargen längst bak...
Nja, ev en dm lägre ned...

Jag har varit med om att få in en våg som fyller sittbrunnen. Detta skedde ute på Skagerrack i en 62-fots segelbåt. Det blåste rejält, kommer inte ihåg hur mycket men jag och en till hade vakten ute. Jag halvlåg på sittbänken medans kompisen stod vid rodret. Plötsligt kom en stor våg och sköljde över oss. Jag lyftes upp av vågen och ”landade” uppe på däck ute vid mantåget, som tur var hade jag säkerhetsele på och kopplad till en säker punkt. Luckan ner var en stor plexiglas lucka, ej delad på mitten men som tur var monterad. De som var nere i båten sa att vattnet stod halvvägs upp på luckan så det var mycket vatten som kom in i sittbrunnen. Efteråt fattades det några vattenflaskor och seglarhandskar. Dessa gick överbord trots att de låg i sittbrunnsfacken. Så det är fullt möjligt att få in mycket vatten i sittbrunnen men det krävs också ett rejält oväder för att skapa vågorna och är man inte ute på sjön då så är nog chansen liten att den borttagna delade luckan skulle ge några problem.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
När jag säljer båten, ska jag nämna allt detta.

• Haha
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nederkant på dörrbladen, är i våg med sittbrunssargen längst bak...
Nja, ev en dm lägre ned...
Ja, som sagt. Det är konstruktören av båten och klassningssällskapet som bestämt planritningen.

Så, jag tänker inte argumentera saken vidare. Bara påpeka att det är byggt som det är av en orsak.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.