Saxpy skrev:
Hur har du gjort gjort ramen till dörren?
Ram av 19 mm MDF och spegel av 6 mm MDF. Fräste spår i rambitarna som spegeln sitter i. På de bägge stående bitarna fortsatte jag spåren hela vägen upp och ner och på övre och undre bitarna fräste jag ett spår även i kortsidorna. I det spår som då bildades satte jag "kex" av 6 mm MDF. Allt limmades ihop. Hoppas att det gick att förstå.
 
Inga problem att förstå. Jättesnygg hylla förresten. :-=
 
Snygg hylla!
Har du gjort något speciellt för att få snyggt avslut på ändträ på dina mdf-skior eller det behövdes inte innan målning?
 
Skånelängan skrev:
Snygg hylla!
Har du gjort något speciellt för att få snyggt avslut på ändträ på dina mdf-skior eller det behövdes inte innan målning?
Tack :)
Jag brukar måla kanterna först en gång med grundfärg. Det som då reser sig slipar jag ner (180 eller 240 korn). Sen ett lager grundfärg till på alla sidor. Om det behövs slipar jag sedan lätt med t ex 320-kornspapper för att sedan måla två gånger med slutfärgen. I detta fallet använde jag vattenbaserade färger.
 
Kvällsprojekt; Tripp Trapp wannabe... byggd av 6,5 mm björkply som limmats till behövd tjocklek, 19,5mm till "stolsramen" och 13 mm till sitt/fotbrädan. Ryggstödet är av 5 limmade lager 4mm björkply som är tvingad/välvd i hemmabyggd form.
Ryggstödet sitter med 3 st 6mm dominos på varje sida och dominon har även använts till plywooddelarna nedtill på stolen. I de två stora vinkelförbindningarna har jag använt hemmagjorda plywooddominos.. två på varje sida..

IMG_0375.jpg

IMG_0380.jpg

IMG_0382.jpg

IMG_0381.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Snyggt!

/woodchuck
 
Ser väldigt proffsigt ut.
Vad väger den? Mina småttingar puttar runt sina Brio-stolar rätt duktigt, så jag
ser fördelar med lite tyngre stolar....för pappas eget lugn, alltså :)


//UffeJ
 
den väger mindre än originalet, ca 2/3 av vikten, originalet ligge rpå 13kg om jag minns rätt, den här ca. 7-8kg. Originalet är i solitt trä förutom fot och sittskivan som är i plyfa..
 
Det blir inte mycket träslöjd gjord nuförtiden... Men härom veckan hjälpte jag en kille att forma till en skiva till ett soffbord. Vi projicerade en kvadrant av formen på en plywoodskiva som sågades, hyvlades, och slipades till rätt form. Sedan grovsågades limträskivan och frästes längs plywoodmallen.

Här är resultatet. Avrundningen av kanten är det jag som stått för också men utöver det är det på inget sätt min produktion.

Det var lite av ett beställningsjobb. Så jag passade på att ta lagom betalt för att ha råd med cobolts fetaste mallfräs 307-945 =D Det var egentligen första gången jag fräste efter mall. Det ska jag nog göra fler gånger, det gick ju riktigt smidigt.

16lb621.jpg
34pcmqh.jpg
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Snyggt! Coolt underrede var det också. Är det från en slaktad gammar möbel eller är det nytillverkat?

/woodchuck
 
snyggt. Har du lackat det själv också?
 
Som sagt så har jag egentligen bara fräst till skivan. Han som byggt bordet har beställt underredet från någon granne som hobbysvetsar hemma i garaget =) En pensionerad smed har jag för mig. Så inget konstigt alls.

Jag tycker bordet blev snyggt. Lacken är en intressant touch, och underredet speciellt. Det är nog inte riktigt min stil dock =)
 
snickarboden skrev:
Lite trädgårdsmöbler...
[länk]

/Kent
Snyggt och stilrent. En fråga jag har är om den flyttbara vinhållaren, du valde att göra fästet i metall. Är det ett val du skulle göra om du gjorde den idag med?

-- Mats ---
 
Tack.
Upphängningen hade jag även idag gjort precis som den är på bilderna, smäckrare med rostfritt i hängarna.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.