Pratade just inatt med en annan långväga bekant som också är kakelkille.
Han sade att Sverige är det enda land som har fall i dusch/badrum - dvs att om du kommer utomlands tex till Spanien eller Norge så står det alltid en skrapa bredvid duschen (vilket det iofs ofta gör i sverige också men vad han menade var att man förväntar sig att man skrapar ner vattenet efter sig utomlands).
Mao så ligger vi före i Sverige på ett sätt men samtidigt sätter kanske regler käppar i hjulet för vissaombyggnader.

Är det några andra problem med det i Sverige - tex försäkringsbolagsfrågor vid fuktskador eller är det valfritt med fall?

Spelar inte mig någon roll nu då mitt tandande golv redan är lagt men kan vara bra att veta inför framtiden när man flyttar till hus och lär lägga en himlam massa kvm kakel och klinkers :)
Fick väldigt stort förtroende för den här mannen som förklarade grundligt hur en golvbrunnsmanschett skulle sättas enligt regler (vikas ner över första falsen men absolut inte vikas ner över den andra - därefter låsas på plats med klämring av rätt diameter - för gamla 155 mm? brunnar fanns det visst bara ett fabrikat annars var det 150 mm? ring och det var tydligen svårt att få tätt med en sådan ring. Sedan får man inte ha en mm flytspackel just vid brunnen - där skall det vara 0 mm flyt och gå utåt väggarna. Dessutom får man inte ha för mkt fall heller (1cm / meter första metern från brunnen och därefter 5mm/meter), något som han hade fått en anmärkning på i ett tidigare arbete. Nåot jag inte hade en aning om. Han upplyste dessutom vem man kunde prata med vid inspektion vilket var kalas i den sits jag är i. Att han dessutom erbjöd sig att göra jobbet åt mig efter att ha föreläst regler gav mig ett väldigt stort förtroende för honom. Bara det att hantverkaren berättar vad som är bra / dåligt, svårt/enkelt underlättar för beställaren.

Noggrannhet passar mig perfekt av två anledningar.
1. Gör man ett mkt noggrannt grundarbete så blir slutfinischen mkt lättare att få bra och därmet tror jag inte att sammanlagda tiden skiljer så mkt mot en "slarver".
Inget sånt klydd som hag har idag med ett golv som är lagt redan och ja vad skall man göra om inte riva upp om man skall dra det till sin spets?
2. Slutresutlatet blir kalas om man är noggrann.
Jag saknar det gamla hederliga "hantverket". Idag verkar många vara stressade och jobba på som bara attan inte bara pga kunden inte är beredd att betala hur mkt som helst, utan även pga tempot i dagens samhälle är tokigt uppstressat (vet själv hur det är inom programmeringsbranchen - fritid existerar inte särskilt inte om man samtidigt bygger om kök och badrum :( ).

Hur som helst
En stor eloge till alla pålästa hantverkare som tar sig tid till att förklara för kunden vad som är bra och dåligt o.s.v.
Det tjänar alla på i längden.
Inte irriterade diskussioner halvvägs igenom arbetet samt en gemensam syn på vad som blir bäst för just det arbetet.

Låter det inte bra i teorin i alla fall :)

Mvh
Boogie - måste ta ett grundligt snack med hantverkarn snart - man

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.