Det är svårt att få till fallet snyggt runt brunnen om golvplattan är så stor som 20 * 20 cm. Ofta är sk kuvert-skärningar det enda vettiga lösningen och personligen tycker jag inte att de är snygga. Hellre större på väggen, mindre på golvet.
Eller så kan du välja en mindre platta eller mosaik, t.ex i duschen... Så slipper du problemet med fallet & konstiga skärningar.
Jag föredrar stora plattor på golvet & mindre (gärna rektangulära) på väggen - men det som sagt en smaksak !
Jag föredrar stora plattor på golvet & mindre (gärna rektangulära) på väggen - men det som sagt en smaksak !
60*30 plattor på golvet i ett 2*2 m2 badrum med golvbrunn på 0,7*0,7 från vägg - funkar det utan att kapa till plattorna (eller vad är kuvert skärning?)
Jag menar går det att få till utan att kanter sticker upp om man flyter golvet först?
Eller är det käpp omöjligt?
Mvh
Boogieman
Jag menar går det att få till utan att kanter sticker upp om man flyter golvet först?
Mvh
Boogieman
Nu blev jag nyfiken... Du har ingen bild på det eller ?
Men det går att få till det riktigt snyggt, Har sjävl gjort det på kronprinsessan Viktorias pojvän Daniels gym (Balance i centrala stockholm)
Men det går inte ifall man inte kapar plattorna...[/quote]
Ifall du ska ha 30x60 på golvet måste du kapa till plattorna, Annars får du inte till fallet...Plattsattaren skrev:[quote author=Boogieman link=1139223752/0#4 date=1139522703]60*30 plattor på golvet i ett 2*2 m2 badrum med golvbrunn på 0,7*0,7 från vägg - funkar det utan att kapa till plattorna (eller vad är kuvert skärning?)
Mvh
Boogieman
Men det går att få till det riktigt snyggt, Har sjävl gjort det på kronprinsessan Viktorias pojvän Daniels gym (Balance i centrala stockholm)
Men det går inte ifall man inte kapar plattorna...[/quote]
20 x 20 plattor är max om du ska ha badkar i ett badrum ska du ha duschhörna så får du gå ner i storlek annars blir det ett plant golv.
Boogieman skrev:
20x20 plator är väll inte stora heller.
desutom så beror det ju helt på hur han lägger dom & hur mycke fall han har samt var brunnen sitter.
men som sagt så är små plattor alltid lätare att lägga i en oljämn form.
vilka plattor som sak sitta var beror ju på rumets strolek.
mitt badrum kommer att ha 30x10 plattor & 20x20 plattor på golvet, samt 30x10 + 33x20 & 10x10 plattor på väggarna
desutom så beror det ju helt på hur han lägger dom & hur mycke fall han har samt var brunnen sitter.
men som sagt så är små plattor alltid lätare att lägga i en oljämn form.
vilka plattor som sak sitta var beror ju på rumets strolek.
mitt badrum kommer att ha 30x10 plattor & 20x20 plattor på golvet, samt 30x10 + 33x20 & 10x10 plattor på väggarna
Vi har valt 25x33cm på väggarna (ståendes), och 10x10cm på golvet.
Plattsättaren håller på som bäst att kakla klart. Kan återkomma med bilder hur det blev.... (om det blev bra dvs, hehe).
Plattsättaren håller på som bäst att kakla klart. Kan återkomma med bilder hur det blev.... (om det blev bra dvs, hehe).
Ligger 60*30 på golvet nu. Vår kakelsättare sa att det inte skulle vara några problem.
Undrade om vi ville ha dem om lott eller med jämna kanter så jag fråga vad som blev bäst men det "ville inte han bestämma" (typ som att det spelar ingen roll - ta det ni vill ha) så vi tog om lott.
Tydligen hade det varit rätt mkt meck(varför säger man inte det från början?)
Vad jag ser är att golvet inte är helt jämnt - kan väl säga att vissa kanter sticker upp en del (några milimeter och då det är rätt skarpa kanter så blev vi lite besvikna och bad han fixa men vad skall man göra - kan ju inte gärna be honom riva upp det och lägga nytt på egen ficka - eller kan man?) >.
Han fick foga i springorna så mkt det gick för att ta bort så mkt som möjligt av det "ojämna utseendet" men det är ju knappast hundra som bilderna visar.
Men där är gott om fall från väggen där badkaret skall stå - vid toan är dock fallet mkt litet (och tom mot väggen på ett par plattor) men vem duschar där? Iofs kan det vara skönt att kunna spola av badrummet med duschen (har jag alltid gjort tidgare när man skall städa). Vi har lagt golvvärme så det torkar ju upp, men det är bra störigt att lägga massa pengar på en "lyxrenovering" med dyra attiraljer och arbete när arbetet blir lite halvdant
I mitten på plattorna så syns nivåskillnaden mest.
Har tydligen gått åt mkt fix som jag misstänker att han försökt "fixa till skavanker med" - golvet är flutet men det är kanske svårt att få 100% (12 15Kg säckar fix gick åt på 4kvm golv och 20 kvm kaklade väggar - låter jäkligt mkt då det enl. rekomendation skall gå 3-5 säckar på denna yta om man går på påsens rekomendation men den brukar iofs vara snäv men mer än dubbelt så mkt som det övre måtte låter sjukt tycker jag)
Vad gör man åt ett sådant jobb om han sagt att det inte skall vara några problem att få till?
Det "värsta" är att killen är en bekant så vet inte riktigt hur man skall gå på problemet?
Mvh
Boogieman
Undrade om vi ville ha dem om lott eller med jämna kanter så jag fråga vad som blev bäst men det "ville inte han bestämma" (typ som att det spelar ingen roll - ta det ni vill ha) så vi tog om lott.
Tydligen hade det varit rätt mkt meck(varför säger man inte det från början?)
Vad jag ser är att golvet inte är helt jämnt - kan väl säga att vissa kanter sticker upp en del (några milimeter och då det är rätt skarpa kanter så blev vi lite besvikna och bad han fixa men vad skall man göra - kan ju inte gärna be honom riva upp det och lägga nytt på egen ficka - eller kan man?) >.
Han fick foga i springorna så mkt det gick för att ta bort så mkt som möjligt av det "ojämna utseendet" men det är ju knappast hundra som bilderna visar.
Men där är gott om fall från väggen där badkaret skall stå - vid toan är dock fallet mkt litet (och tom mot väggen på ett par plattor) men vem duschar där? Iofs kan det vara skönt att kunna spola av badrummet med duschen (har jag alltid gjort tidgare när man skall städa). Vi har lagt golvvärme så det torkar ju upp, men det är bra störigt att lägga massa pengar på en "lyxrenovering" med dyra attiraljer och arbete när arbetet blir lite halvdant
I mitten på plattorna så syns nivåskillnaden mest.
Har tydligen gått åt mkt fix som jag misstänker att han försökt "fixa till skavanker med" - golvet är flutet men det är kanske svårt att få 100% (12 15Kg säckar fix gick åt på 4kvm golv och 20 kvm kaklade väggar - låter jäkligt mkt då det enl. rekomendation skall gå 3-5 säckar på denna yta om man går på påsens rekomendation men den brukar iofs vara snäv men mer än dubbelt så mkt som det övre måtte låter sjukt tycker jag)
Vad gör man åt ett sådant jobb om han sagt att det inte skall vara några problem att få till?
Det "värsta" är att killen är en bekant så vet inte riktigt hur man skall gå på problemet?
Mvh
Boogieman
Han borde ha upplyst om problemet, precis så som andra (ollesthlm) här på forumet redan har gjort i din tråd om priset.Boogieman skrev:
Även om han gör om det så kommer resultatet att bli ungefär detsamma -man kan inte lägga så stora plattor på ett golv med fall utan att det tandar. Det är omöjligt.
Han kanske anser att resultatet är okay, och kanske är det också det enligt Hus AMA. I så fall kan du få det tufft vid en reklamation.
Ta upp det med honom -har han påstått att det inte skulle vara några problem borde han kunna förklara varför resultatet blev som det blev. Att det har gått åt mycket fix är förståeligt, eftersom det enda sättet att få någon som helst stil på ett sådant golv är att lägga det i riktigt tjockt med bruk för att ha en chans att justera plattorna lite.
Ajdå, det enda som egentligen var klart var plattorna till golvet (30*30). Vad jag läser här bör jag alltså undvika dessa och istället hitta något som är betydligt mindre (golvyta 310*170 med fall mot ett hörn!).
Är detta vad som rekommenderas?
Är detta vad som rekommenderas?