F
M Modski skrev:
Det här med att stänga ute all luft in till huset genom att tejpa för fönster och dörrar. har ni FTX ventilation allihopa eller? Man måste ju få in luft utifrån för att självdrag/mekanisk frånluft ska fungera och hålla luften inomhus hälsosam.

Du menar att luften ska gå igenom fönsterglaset och spånskivor? Jag har frånluft och således ventiler med filter vid varje fönster. Där kommer det in gott med luft. Finns ingen mening att skicka ut värme genom altandörr och dörrfönster.

• Gilla
Jesgri och 5 till
  • Laddar…
M Modski skrev:
Det här med att stänga ute all luft in till huset genom att tejpa för fönster och dörrar. har ni FTX ventilation allihopa eller? Man måste ju få in luft utifrån för att självdrag/mekanisk frånluft ska fungera och hålla luften inomhus hälsosam.
om fönster och dörrar är täta kan man välja var man ska ventilera. I ventilerna förslagsvis. ;) under ett element så att luften värms upp.

V vårt hus är så otätt att det drar från golvlisterna, vindsluckan, ytterdörren och fönsterkittet ändå. Det räcker gott. Behöver inte att hela altandörren agerar kylskåp dessutom. ;) men alldeles sant, helt rätt ska det ju inte vara. Vi har dessutom syällt ner ventilationen något så att den inte ska börja suga luft där den inte ska nu när det mesta är tätat.

• Gilla
Kajsa L
  • Laddar…
Duscha på jobbet/gymmet istället för hemma, se till att ungarna duschar efter träningen ordentligt och inte kommer hem svettiga och ska duscha hemma. Blir elpriset riktigt högt kan det vara lönsamt att köpa gym/sim kortet eller liknande endast för att duscha och se träningen som extra lyx på "dusch kortet"!

Tunga tjocka gardiner som man kan dra för fönstren nattetid och draperi av samma typ för dörren isolerar bra både mot kylan nu och värmen sen i sommar...

Planera för framtiden redan nu:

Börja planera till nästa säsong redan nu, kanske läge att beställa långved till våren och hugga själv istället för att betala vedhandlarnas överpris (och beställ 10 kub mer än du räknar med så det garanterat räcker) ! Har man inte vedspis/kamin kanske det skulle bli en bra investering till nästa år? (lätt att räkna hem investeringen med dessa elpriser om man värmer med el på något sätt) (Men se till att det finns en kokplatta på den oavsett modell, då kan man ställa på en kaffepanna där så kostar kaffet ingenting att koka heller :).

Bor man själv (eller kanske "bara" två med utflugna barn) i större hus kan man kallställa delar av huset och flytta sängen till vardagsrummet så man bor på 1 rum och kök nu över vintern. Kanske också ska fundera på att byta bostad, är det värt att gå på knäna för att bo kvar i gamla huset eller är det läge att byta?

Bor man i "bra läge" kan det vara en ide att hyra ut ett rum till en student kanske så man får in extrapengar?

• Gilla
lidhem och 9 till
  • Laddar…
Tycker man ska akta sig lite för att hänga saker framför fönstren. Eller - det går nog bra, men kräver att man håller lite koll. Glasytan blir mycket kallare. Jag har haft ett boende där det blev mycket kraftigt med kondens i sovrummet när man hade rullgardinen. Nere. Och det var välventilerat, med friskluftsintag under fönstret. 3-glasfönster.

Man fick torka av längst ner på fönstret på morgonen för att undvika mögel. Kallare dagar frös kondensen till och med.

• Gilla
Uwe H och 5 till
  • Laddar…
Glöm inte kontrollera att lampan i kylskåpet verkligen släcks när man stänger dörren! Kanske rent av plocka bort den helt för att vara säker.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Riemann och 13 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Tänkte vi kunde samla alla finurliga tips och trix folk har för att få ner elkostnaderna i vinter.

Jag börjar:
[bild]

Clas ohlsons maskeringstejp (59 spänn) för dörrar och fönster där det drar. Nya tätningslister men det gjorde ju ingen nytta när dörrjäven har slagit sig och det drar i springor i själva dörren…
Gör jättestor skillnad! Kunde sänka bvpn med flera grader! Mindre drag = klimatet känns varmare trots låg temp.

”ekonomiläge” på bvpn.

”Super saver” inställning på varmvatten

Fördiska i kallvatten.

Foppatofflor isolerar rejält mot det iskalla golvet.

tvätta händer i kallvatten. Det varma tar ju ändå så lång tid på sig att komma fram att man hinner bli gråhårig dessförinnan.

Dreva lite extra mellan golv-vägg och tak-vägg. Där var en stor bov hos oss i vårt elementhus…

Duscha extra snabbt. När man vet om att en lång och skön dusch kostar 12-20 spänn går det undan med intvålningen.

Mer smörgåsar och mindre lagad mat. Spisen kostar pengar!

kläder kan man ha flera dagar i rad. Ullkläder är bra. Och impregnerade med ullkur stöter de ifrån sig viss smuts och är självrengörande. = färre tvättar.

Sopar med en garagesop med hästhår istället för att dammsuga flera gånger i veckan. Nästan lika effektivt och spar nån kwh varje gång.

Sänkt inomhustempen från 20 till 17 grader.

Så. Hit me. Fler goa tips på hur man får ner kostnaderna utan att redan ha mycket pengar att lägga på ombyggnation, ny panna/element osv.
Snåljåp:rofl:

• Gilla
big mike
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Tur att det finns mer till livet än att betala elräkningar… eller? :rofl:

Jag satte igen ett fönster med isolering som drog hiskeligt vid -10. Beige korktavla på vägg med uppvikt hörn och tom yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
Det allra billigaste ändringen måste vara att köpa dubbla underställ, ullsockar till hela famijen och sänka temperaturen till typ 15. Har man stort hus, sätt igen rum och värm endast några. Värme är definitvt den stora kostnaden, om man inte har en gaminghall i källaren.

Köp en ko - den genererar 750 W - eller!
Bygg en isolerad mindre "ladugård", installera 10 kor och sätt in en frånluftsvärmepump som du värmer huset med. 10 kor = 7.5 kW, säg 6kW med förluster. Vet ej vad en ko kostar dock... Eller vad den kostar i matväg. Men du får gratis kött när den är mogen för slakt.

Gasolvärme är en väldigt bra lösning för de med direktverkande el. 2,3:- kwh istället för 5-11. Sen är det 80% verkningsgrad så 2,7:-/kwh i verkligheten kanske.
Använd gasolgrill vid matlagning.

Köp luftplast och sätt igen fönster.

Låt vvb gå igång 1-3ggr veckan och duscha endast då. Alt. Dusch kallt lr på gym.

En människa genererar ca 100w. Är ni 5 i hushållet, är hemma en heldag är det 12kwh(!!!) Köper man billig mat blir värmeenergin billigare såklart.
Köpa husdjur?

Köp stearinljus. (Kanske inte värt?)

Sätt igen all ventilation nattetid och borra ett litet ventilationshål precis där man har sitt ansikte under natten för att minimera kylning av kall luft.

Borra två hål i kylen, ett för kall luft in och ett för luft ut. Termostatstyr en fläkt som 1. endast startar vid 4+ eller lägre och som 2. Slår av när det blir kallare än normal kyltemp. Helt sjukt att man värmer upp ett utrymme, ställer ett skåp där och kyler ner det. (Har tänkt göra detta eftersom kyl kostar typ 200:-/månad. Besparas lätt på en vintersäsong!

• Haha
  • Gilla
Sotarsyster och 5 till
  • Laddar…
Satt bakom Märta Stenevi på tåget till Malmö precis och läste denna tråden. Tänkte jag skulle visa henne och bett om hennes top 3 tips.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 27 till
  • Laddar…
beror på hur skitiga barn man har. Två förskoleungar och en skitig 8-åring här som drar in sand över hela satans huset. Soffan, sängarna, alla rum på golvet. Jag sopar 3-4 gånger varje dag efter jobbet fram till sängdags. Trots det upptäcker jag då och då en veckogammal limpkant som nån av ungarna kastat iväg i nått hörn…
En liten vanlig borste från clas ohlson är blahablaha i jämförelse med en stor garageborste med riktigt fina borst har jag upptäckt nu. Blir äntligen sandfritt på golvet efter sopningen.

Min förra lösning, som jag tillämpat hela hösten, är att gå i tofflor. Då känner jag inte skräpet… men ocd-ångesten finns ju där ändå. Det är inte lätt att handskas med det här huvudet ska du veta. Jag uppskattar verkligen min sambo som står ut!! :-D
beror på hur skitiga barn man har. Två förskoleungar och en skitig 8-åring här som drar in sand över hela satans huset. Soffan, sängarna, alla rum på golvet. Jag sopar 3-4 gånger varje dag efter jobbet fram till sängdags. Trots det upptäcker jag då och då en veckogammal limpkant som nån av ungarna kastat iväg i nått hörn…
En liten vanlig borste från clas ohlson är blahablaha i jämförelse med en stor garageborste med riktigt fina borst har jag upptäckt nu. Blir äntligen sandfritt på golvet efter sopningen.

Min förra lösning, som jag tillämpat hela hösten, är att gå i tofflor. Då känner jag inte skräpet… men ocd-ångesten finns ju där ändå. Det är inte lätt att handskas med det här huvudet ska du veta. Jag uppskattar verkligen min sambo som står ut!! :-D
1:köp en matta till hallen.
2:uppfostra ungarna.

Vi får verkligen hoppas dina barn ärver din ocd, annars får vi vuxna med sandiga skor i sängen och stök överallt. Tror inte deras framtida sambo lär uppskatta det :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
J jonatown skrev:
Det allra billigaste ändringen måste vara att köpa dubbla underställ, ullsockar till hela famijen och sänka temperaturen till typ 15. Har man stort hus, sätt igen rum och värm endast några. Värme är definitvt den stora kostnaden, om man inte har en gaminghall i källaren.

Köp en ko - den genererar 750 W - eller!
Bygg en isolerad mindre "ladugård", installera 10 kor och sätt in en frånluftsvärmepump som du värmer huset med. 10 kor = 7.5 kW, säg 6kW med förluster. Vet ej vad en ko kostar dock... Eller vad den kostar i matväg. Men du får gratis kött när den är mogen för slakt.

Gasolvärme är en väldigt bra lösning för de med direktverkande el. 2,3:- kwh istället för 5-11. Sen är det 80% verkningsgrad så 2,7:-/kwh i verkligheten kanske.
Använd gasolgrill vid matlagning.

Köp luftplast och sätt igen fönster.

Låt vvb gå igång 1-3ggr veckan och duscha endast då. Alt. Dusch kallt lr på gym.

En människa genererar ca 100w. Är ni 5 i hushållet, är hemma en heldag är det 12kwh(!!!) Köper man billig mat blir värmeenergin billigare såklart.
Köpa husdjur?

Köp stearinljus. (Kanske inte värt?)

Sätt igen all ventilation nattetid och borra ett litet ventilationshål precis där man har sitt ansikte under natten för att minimera kylning av kall luft.

Borra två hål i kylen, ett för kall luft in och ett för luft ut. Termostatstyr en fläkt som 1. endast startar vid 4+ eller lägre och som 2. Slår av när det blir kallare än normal kyltemp. Helt sjukt att man värmer upp ett utrymme, ställer ett skåp där och kyler ner det. (Har tänkt göra detta eftersom kyl kostar typ 200:-/månad. Besparas lätt på en vintersäsong!
är ju egentligen helt sjukt att det faktiskt kan löna sig att dra in TVÅ gasolkaminer istället för att köra bvp på el framöver.

hur kan man strypa vvb till att bara slå igång ibland?

P Putte 9497 skrev:
Jåpar är alldeles för dyrt. Dom har jag inte råd med. ;)

• Gilla
  • Haha
Spindel85 och 4 till
  • Laddar…
Haha ja, det är galet.

Har du en vvb med stickkontakt är det så enkelt som att sätta en timer ett steg före.
Annars brukar en vvb har egen grupp i centralen (fast inst.) så få får man antingen be nån elkunnig installera en timer eller (vad jag hade gjort) stängt av säkringen och sen satt på den några timmar före duschning. Det behöver ju inte heller vara 60 grader i tanken. Räcker med 25-30..

• Haha
lidhem
  • Laddar…
J jonatown skrev:
Köpa husdjur?
Är du galen, efter allt dravel om kossorna du körde, är väll bara att bjuda in hare och rådjur, tillräckligt många inomhus kanske blir nån kwh!

• Gilla
Spindel85 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.