C cpalm skrev:
Men vad ser vi på bilden egentligen?
Ser ut att vara någon sorts gjuten struktur där under golvet?
Är det bara en synvilla / TS spadtag?
Eller är det något som redan från början är gjort för att samla/leda vatten under golvet?

[bild]
Synvilla. Det är delar av berget som finns under.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Parts89 skrev:
Det är tanken, men hjälper det om källaren är lägsta punkten?
Bör väl gå att gräva en dräneringsbrunn och ha en nivåstyrd pump ?
Att dränera runt om och leda vattnet till en brunn och därifrån pumpa vatnet till där det skall vara.

Man byggde väl väldigt bra förr i tiden. Men giriga byggare tog ibruk olämplig mark nära vattendrag och i sänkor. Tar man en titt på äldre hus så låg de oftast uppe på en höjd och på berggrund.

Det kan också vara så att förhållanden runt omkring har ändrats, vilket är troligt om det märks först nu efter 90-100 år.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Hej.
Jag bor i en 60-tals souterrängvilla med lite liknande förutsättningar som dina. Vi har berg på baksidan som lutar mot huset så fuktbelastningen mot huset är stundtals hög.
Vi dränerande runt huset enligt isodränmetoden för några år sen. Det man kunde notera då var att berget blivit ursprängt på baksidan med ett schakt mot källarväggen. Sannolikt tänkte man lite annorlunda mot dagens placering av höjder på dräneringsrör. I vårt fall skulle en sänkning av rören innebära rätt omfattande sprängningsarbete intill huset, dräneringsrören hamnade dock en bit under lägsta nivå på voten.
När jag för ett par år sen skulle renovera pannrummet som är placerat mot baksidan bilade jag ur den gamla plattan helt och grävde ur till underkant av vot. Allt var hyffsat torrt och fint. Några dagar senare skedde en kraftig snösmältning och en vattenspegel uppenbarade sig på den urgrävda ytan.
Renovering eller grävning inomhus med synlig skopa, slang och byggmaterial. Ojämnt jordgolv och blöt yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rummet stod öppet under en tid och man kunde följa hur fuktbelastningen varierade med nederbörd ute. Vid större regnmängder och snösmältning fick jag vattenspegeln.
Jag valde att gräva ur ett hål i rummet så att jag nådde berget och där placera en pumpgrop. Köpte en skjutinsats till en dräneringbrunn och borrade flera hål runt i nederkant, undersidan lämnades öppen men kläddes runt med markduk som filter.
Hantverksmaterial, betongprov, sladd, tejp, mätband och isolering på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarrum med nygjuten brun golvbeläggning, avlopp, spade, slang och verktyg syns. Renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brunnen fälldes ner ca en halvmeter under jordnivån. La sedan 10cm kross 8/16 och valde att lägga isodrän som första lager mot marken. På isodränen lades sedan 10cm vanlig cellplast.
Pump valde jag en Flygt SXM 2/A GW vilket har fungerat fint.
Utöver åtgärderna inomhus har jag lagt mycket jobb på utsidan för att leda bort vattnet innan det når huset.
Plattsättning med dräneringsrännor och marklutning från huset under altan mot dränering mm.
Pumpen ger vid drift ifrån sig lite ljud vilket gör att man har rätt bra koll hur mkt den går. Uppskattar att den är i drift kortare perioder några ggr på våren under snösmältning annars står den still.
Det här blev min lösning på problemet och det har fungerat fint.

Mvh Henke
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 20 till
  • Laddar…
P Parts89 skrev:
Har börjat bila upp källargolvet, tidigare garage. Planen har varit att gjuta ny platta med vattenburen golvvärme.
Jag började i ett hörn för att se hur långt grundsulan går. Inte jättelångt...
Garaget är tillbyggt på 40-talet, väggarna är i hålstensbetong. Plattan är inte armerad, cirka 10cm tjock.


Vattnet rinner till, vilket jag kan se med blotta ögat när jag tömde gropen med hink, vilket inte förvånar mig då garaget är på lägsta punkten. Runt omkring är det berg så en gång i tiden har man väl sprängt sig in men inte tänkt på dränering etc.

Nu till min fråga.
Mängden vatten som finns. Vad ska jag göra? Kan jag låta det vara efter jag fyllt upp och isolerat sedan betong?
Ska man installera en pump?
Till vattenytan är det cirka 35cm

Blir så frustrerad att byggtekniken 80-90 år sedan var helt värdelös :D
[bild]
Dränera om runt hela huset. Ifall huset står i en grop lägre än avloppet så behövs en pump som pumpar bort vattne. En eventuell på pump ska vara utanför grundplattan.
 
  • Gilla
Vickyberg
  • Laddar…
S Stenhammar skrev:
Hej.
Jag bor i en 60-tals souterrängvilla med lite liknande förutsättningar som dina. Vi har berg på baksidan som lutar mot huset så fuktbelastningen mot huset är stundtals hög.
Vi dränerande runt huset enligt isodränmetoden för några år sen. Det man kunde notera då var att berget blivit ursprängt på baksidan med ett schakt mot källarväggen. Sannolikt tänkte man lite annorlunda mot dagens placering av höjder på dräneringsrör. I vårt fall skulle en sänkning av rören innebära rätt omfattande sprängningsarbete intill huset, dräneringsrören hamnade dock en bit under lägsta nivå på voten.
När jag för ett par år sen skulle renovera pannrummet som är placerat mot baksidan bilade jag ur den gamla plattan helt och grävde ur till underkant av vot. Allt var hyffsat torrt och fint. Några dagar senare skedde en kraftig snösmältning och en vattenspegel uppenbarade sig på den urgrävda ytan.
[bild]
Rummet stod öppet under en tid och man kunde följa hur fuktbelastningen varierade med nederbörd ute. Vid större regnmängder och snösmältning fick jag vattenspegeln.
Jag valde att gräva ur ett hål i rummet så att jag nådde berget och där placera en pumpgrop. Köpte en skjutinsats till en dräneringbrunn och borrade flera hål runt i nederkant, undersidan lämnades öppen men kläddes runt med markduk som filter.
[bild][bild]
Brunnen fälldes ner ca en halvmeter under jordnivån. La sedan 10cm kross 8/16 och valde att lägga isodrän som första lager mot marken. På isodränen lades sedan 10cm vanlig cellplast.
Pump valde jag en Flygt SXM 2/A GW vilket har fungerat fint.
Utöver åtgärderna inomhus har jag lagt mycket jobb på utsidan för att leda bort vattnet innan det når huset.
Plattsättning med dräneringsrännor och marklutning från huset under altan mot dränering mm.
Pumpen ger vid drift ifrån sig lite ljud vilket gör att man har rätt bra koll hur mkt den går. Uppskattar att den är i drift kortare perioder några ggr på våren under snösmältning annars står den still.
Det här blev min lösning på problemet och det har fungerat fint.

Mvh Henke
Fint! Blir nog något sånt för mig också.

Tar det säkra före det osäkra.
Gräver ut hela källaren och hittar lägsta punkten.
Samt dränerar om runt huset där jag kan.
 
  • Gilla
mika m och 2 till
  • Laddar…
Jag stötte på samma problem när jag skulle byta golvbrunnar i vårt 50-tals hus. Jag hade då förmånen att arbeta på ett stort fastighetsbolag med enormt mycket kompetens kring byggtekniska frågor. Jag fick beskedet att på 50- talet dränerande man oftast husen genom att endast lägga tegeskärvor kring grunden. Det innebär att det ofta kan stå fritt vatten under grunden. Jag blev också rekommenderad att om möjligt undvika att dränera om huset med modern dränering eftersom detta skulle öka risken för sättningar på grund av rådande markförhållanden (läs Skånsk lera).
/ Patrik
 
P Parts89 skrev:
Fint! Blir nog något sånt för mig också.

Tar det säkra före det osäkra.
Gräver ut hela källaren och hittar lägsta punkten.
Samt dränerar om runt huset där jag kan.
Vänta bara någon månad till, då snösmältning och tjäle är borta. Då kommer vattennivån att sjunka, och du kan gjuta. Det har sedan ingen större betydelse om det står vatten under plattan ibland. Sen vore det naturligtvis bra med en dränering. Men jag är rädd att det kan bli ogjort. Om huset delvis står på berg, kan det vara därifrån vattnet kommer också. Då hjälper det inte stoppa vattnet vid väggarna, eftersom det kommer underifrån.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Parts89 skrev:
Har börjat bila upp källargolvet, tidigare garage. Planen har varit att gjuta ny platta med vattenburen golvvärme.
Jag började i ett hörn för att se hur långt grundsulan går. Inte jättelångt...
Garaget är tillbyggt på 40-talet, väggarna är i hålstensbetong. Plattan är inte armerad, cirka 10cm tjock.


Vattnet rinner till, vilket jag kan se med blotta ögat när jag tömde gropen med hink, vilket inte förvånar mig då garaget är på lägsta punkten. Runt omkring är det berg så en gång i tiden har man väl sprängt sig in men inte tänkt på dränering etc.

Nu till min fråga.
Mängden vatten som finns. Vad ska jag göra? Kan jag låta det vara efter jag fyllt upp och isolerat sedan betong?
Ska man installera en pump?
Till vattenytan är det cirka 35cm

Blir så frustrerad att byggtekniken 80-90 år sedan var helt värdelös :D
[bild]
Jag gjorde motsvarande i min källare då jag byggde spa. Bytte ut den kalla plattan mot en isolerad med
Golvvärme. Eftersom jag behövde grundlägga djupare hamnade jag under dräneringen. Byggde då in ett enkelt pumpschakt med dräneringspump ansluten till avloppet (lukttäta!). Inspektionslucka. Stenkross/grus i vanlig ordning och då delar av isolering hamnar blött köpte jag dyr Isodrän som rekommenderats mig. Har fungerat bra.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Du säger att vattennivån ligger 35 cm under golvet. Kan det vara så att det är dräneringsnivån du ser? Har du testat vad som händer om du fyller på istället för att ösa?
 
  • Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
K KungAnka skrev:
Du säger att vattennivån ligger 35 cm under golvet. Kan det vara så att det är dräneringsnivån du ser? Har du testat vad som händer om du fyller på istället för att ösa?
Fyller på med vatten?
Har ej provat, köpte en dränkpump och fick ut säkert 2 kubik vatten. Nu börjar det långsamt torka upp.
Hade vart bra med lite regn för och se vad som händer…
 
Jag menar att om källaren ligger utsprängd i berg så kommer vatten att rinna längs bergöverytan och fylla ”baljan” där garaget ligger, tills det att man når baljans överflödning. Den som byggde huset kan ha tänkt att det är OK med utflöde 350 mm under golvnivå, dvs det är byggarens dräneringsnivå.
Så om du pumpar i bergbaljan händer inte så mycket så så länge det regnar, påfyllning från omgivningen och avrinning i dräneringen och en pump mitt i.
Obs att detta bara är ett sätt det skulle kunna se ut och mina fria fantasier, men jag har sett hus där det varit precis så.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tror du är mycket klokare efter att du bilat upp hela golvet, det måste du ju ändå göra. Följ sedan med en tid vid olika väderlek. Som här tidigare påpekats så lösningen med liten brunn och pump är enkelt och förmånligt. Om det inte varit problem med fukt/vatten tidigare så ska man inte göra onödigt stort problem av det. Vår granne installerade även en pump + att man drog en slinga dräneringsrör sisådär zikzak i gruset som sedan utmynnade i brunnen och det funkkar hur bra som helst. Lycka till 😊
 
  • Gilla
Parts89
  • Laddar…
Kan man inte hugga ut en ränna i berget, om det är ivägen, och lägga i rör och dra ut det under grundskolan och vidare till nån bäck eller liknande?

Om man får golvet som ett V med dräneringsrör i mitten och vidare ut, eller funkar inte det?
 
Har nu kommit en bit, 7 big bagsäckar…
mer vatten hittas.
Börjar tro mer och mer att det blir en omöjlighet att försöka dränera bort allt utan att lägga ner 100h på att gör allt helt rent till berget.

Litar nu mot att bara gjuta över allt, dränera utvändigt och sen glömma allt
 
  • Renoveringsarbete i en källare med upprivet golv och grushög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harry Bj
  • Laddar…
P Parts89 skrev:
Har nu kommit en bit, 7 big bagsäckar…
mer vatten hittas.
Börjar tro mer och mer att det blir en omöjlighet att försöka dränera bort allt utan att lägga ner 100h på att gör allt helt rent till berget.

Litar nu mot att bara gjuta över allt, dränera utvändigt och sen glömma allt
Har du märkt om vatten nivån stiger under regn över den nivån. Jag hade i så fall grävt ur sand grus och gjort en pumpbrunn som i ett tidigare inlägg till och med gjort fördjupning i berget något djupare för att samla vattnet där. Hade i förra huset vatten under golvet i källargaraget. Hittade det när jag skulle reparera betong golvet som gett vika när jag högg ved på det. Men där satte jag ingen pump för det dräneras ut av sig själv. Sanden under 5cm betong hade försvunnit sjunkit ihop. Jag fyllde upp med singel efter att grävt bort sand. Göt på betong efter det. Golvet verkar bära för nuvarande ägaren har en bil stående i garaget. Men det var ett hus från 1938 uppförts av en som drev ett stenhuggeri. Källarväggar av granit block.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.