5 228 läst · 29 svar
5k läst
29 svar
Stor pool på budget
Sida 1 av 2
Halloj,
Jag har planer på att bygga en större pool, kanske 8*4m, med varierande djup och integrerad trappa. Har tänkt att använda mig av överskottsmaterial som jag kan komma över billigt, men vill gärna höra era åsikter på vad jag bör söka mig till, och vad som ska undvikas. Tänker att det vore fräckt med kakel. Någon som har erfarenhet av det?
Jag har planer på att bygga en större pool, kanske 8*4m, med varierande djup och integrerad trappa. Har tänkt att använda mig av överskottsmaterial som jag kan komma över billigt, men vill gärna höra era åsikter på vad jag bör söka mig till, och vad som ska undvikas. Tänker att det vore fräckt med kakel. Någon som har erfarenhet av det?
Vårt lokala utomhusbad har i så fall inte moderna fästmassor. Där har man underhållsvärme på under vintern (den är dock nästintill gratis då det är överskottsvärmen från isbanan bredvid).MathiasS skrev:
Ja det har varit så tidigare även om jag läst att folk brukar lyckas med att ha frigolit som flyter på ytan, men min förståelse är att man inte behöver hålla på så längre. Dock har jag ingen bra insikt i hur man ska göra idag, byggs otroligt få kaklade pooler privat så det skrivs rätt lite om det på nätet.
Kakel är, såvitt jag förstått, ingen fuktbarriär. Antingen beölver betongen vara vattentät eller så måste du måla fuktspärr innan kakling.
Hej,Shakalaka skrev:Halloj,
Jag har ingen egen erfarenhet, men rekommenderar att du googlar på Afrikapoolen för inspiration och någon annans erfarenhet av lite annorlunda poolprojekt med tätskikt och kakel (mosaik iofs men samma princip).
Såvitt jag vet använder man inte vilket kakel som helst i en pool, utan plattor som absorberar mindre vatten. Tror du bör kolla upp det innan du börjar.Shakalaka skrev:
Tänk också på att när vattenvolymen ökar blir all utrustning till poolen dyrare. Din 12m pool har kanske dubbla vattenvolymen mot en vanlig standardpool. Det betyder dubbla breddavlopp, 3-4 inlopp, avsevärt större vattenpump som drar mer el, sandfilter som är mycket större, värmepump som ör större osv osv. All blir kanske inte dubbel dyrt, men antagligen inte långt ifrån.
…..och om du letar utrustning, glöm allt från intex och bestway. Fokusera på Hayward, Astral, Pahlens.
Ough finns det verkligen idag som bygger egen pool???Shakalaka skrev:Halloj,