Hej!

Vi är ett relativt ungt par som bor i hus i Skåne. Vi är oerfarna vad gäller översvämning och har inga att fråga, så jag vänder mig hit.

Vi bor nära en väg. Vid mycket regn så fylls vår tomt snabbt upp med vatten då vatten rinner från vägen in på vår tomt. Vägen ägs av kommunen och enligt deras ritningar ska det finnas en brunn mellan vår tomtgräns och vägen, men de lyckas inte hitta den. Där är snårigt med björnbär och annat.

Tidigare år har det varit en liten vattenansamling på den delen av tomten men i år har det formats en damm som nu är så hög att den är över nivån på källargolvet och dammen är så stor att den letar sig upp mot huset. Resultatet är att trädgården är under 30 cm vatten på sina ställen och i källaren står det konstant 3-5 cm vatten som fylls på när vi tömmer det. Se bild på trädgården nedan.
Återspeglande vattenöversvämmning över odlingslådor och grus, träd, staket, molnig blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi anmälde detta till kommunen i början av november men ännu har ingenting hänt mer än att de har varit och letat efter brunnen två gånger. De säger bara att frågan är hos fastighetskontoret men det hjälper inte oss. Vattnet behöver pumpas bort och en omedelbar åtgärd behöver komma på plats... Jag tror att det finns en brunn där kommunen säger men att den inte fungerar. Annars borde vi ha märkt liknande översvämningar tidigare.

Vad kan vi göra? Kommunen är fyrkantig och svarar endast via mejl. Det känns lite hopplöst.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
På dom igen och ge er inte, säg åt dom att nu får det hända något, det är eran anläggning och den ska fungera, samt säga att då får ni ta hit en grävare. För vi ska inte ha en sjö, för att ni inte åtgärdar det.
Sen det med att det inte rinner undan, kan bero på stopp i rören eller brunnen, men det är inte era problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Tyvärr är nog snabbaste sättet att kontakta media och få dom att skriva om hur dåligt kommunen sköter sina åtaganden.
 
  • Gilla
redep och 30 till
  • Laddar…
Har ni nära till grannar? Fråga dom i så fall. Det kan mycket väl vara så att de vet var brunnen finns.
I unga år så sommarjobbade jag på gatukontoret och när vi var ute och kartlade brunnar och rörledningar så var de som bodde i närheten oumbärliga när vi inte hittade vad vi letade efter. De hade bättre koll än kommunens kartor!
 
  • Gilla
Strandveronika och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tyvärr är nog snabbaste sättet att kontakta media och få dom att skriva om hur dåligt kommunen sköter sina åtaganden.
Varför ska det jämt talas om media, det skapar bara ytterligare bränsle på elden.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför ska det jämt talas om media, det skapar bara ytterligare bränsle på elden.
Eftersom kommunen inte agerar så har nog elden slocknat redan.
 
  • Gilla
jojje2001 och 21 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eftersom kommunen inte agerar så har nog elden slocknat redan.
Eftersom det står , tidigare år , så har varit ett tag, jag skulle nog kontakta mitt försäkringsbolag och uppge vattenskada i källaren. det kommer att frågas om vad som hänt. Bara tala om att det svämmar in i källaren p.g.a kommunens underlåtenhet att åtgärda avrinning dag/vägvatten som finns rörläggning för.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Omfattas fastigheten av ett verksamhetsområde för dagvattensavlopp eller saknas sådant avlopp?
 
  • Gilla
Trancequ och 1 till
  • Laddar…
Kan du pumpa med en dränkpump till ett lämpligare ställe?
Finns billigt på biltema, jula och andra handlare.
Tänker så ni blir kvitt vattnet

Kan vara en lösning tills kommun gör själ för all skatt dom stjäl
 
  • Gilla
Marcus0321 och 3 till
  • Laddar…
Du måste ju försöka få bort vattnet från källaren så snabbt som möjligt, finns det ingen plats i närheten som det går att pumpa till? Sen skulle jag också kontakta försäkringsbolaget och anmäla en pågående skada/översvämning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Hej!

Vi är ett relativt ungt par som bor i hus i Skåne. Vi är oerfarna vad gäller översvämning och har inga att fråga, så jag vänder mig hit.

Vi bor nära en väg. Vid mycket regn så fylls vår tomt snabbt upp med vatten då vatten rinner från vägen in på vår tomt. Vägen ägs av kommunen och enligt deras ritningar ska det finnas en brunn mellan vår tomtgräns och vägen, men de lyckas inte hitta den. Där är snårigt med björnbär och annat.

Tidigare år har det varit en liten vattenansamling på den delen av tomten men i år har det formats en damm som nu är så hög att den är över nivån på källargolvet och dammen är så stor att den letar sig upp mot huset. Resultatet är att trädgården är under 30 cm vatten på sina ställen och i källaren står det konstant 3-5 cm vatten som fylls på när vi tömmer det. Se bild på trädgården nedan.
[bild]

Vi anmälde detta till kommunen i början av november men ännu har ingenting hänt mer än att de har varit och letat efter brunnen två gånger. De säger bara att frågan är hos fastighetskontoret men det hjälper inte oss. Vattnet behöver pumpas bort och en omedelbar åtgärd behöver komma på plats... Jag tror att det finns en brunn där kommunen säger men att den inte fungerar. Annars borde vi ha märkt liknande översvämningar tidigare.

Vad kan vi göra? Kommunen är fyrkantig och svarar endast via mejl. Det känns lite hopplöst.
Anmäl direkt till försäkringsbolaget!
https://www.konsumenternas.se/arkiv...ad-av-oversvamning--sa-galler-din-forsakring/
Akut utpumpning kan ingå annars ger de er alla råd som behövs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Försök få tag på någon chef på avdelningen, tyvärr svårt just nu när det är ledigheter. Som sista utväg berätta att ni snart måste gå till media.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Det var en glad överraskning att så många tar sig tiden att komma med bra tips.
L Lutte skrev:
Kan du pumpa med en dränkpump till ett lämpligare ställe?
Finns billigt på biltema, jula och andra handlare.
Tänker så ni blir kvitt vattnet

Kan vara en lösning tills kommun gör själ för all skatt dom stjäl
Bra idé, jag ska fixa det nu ikväll.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Omfattas fastigheten av ett verksamhetsområde för dagvattensavlopp eller saknas sådant avlopp?
Fastighetens dagvatten går ut i kommunens system. Jag ska pumpa ut vattnet i deras brunn i helgen.
Skip6711 Skip6711 skrev:
Har ni nära till grannar? Fråga dom i så fall. Det kan mycket väl vara så att de vet var brunnen finns.
I unga år så sommarjobbade jag på gatukontoret och när vi var ute och kartlade brunnar och rörledningar så var de som bodde i närheten oumbärliga när vi inte hittade vad vi letade efter. De hade bättre koll än kommunens kartor!
Vi bor nära grannar men tyvärr ingen som har koll på det hållet. Vi bor på hörntomten. Tack för bra tips.
D Dublin skrev:
Du måste ju försöka få bort vattnet från källaren så snabbt som möjligt, finns det ingen plats i närheten som det går att pumpa till? Sen skulle jag också kontakta försäkringsbolaget och anmäla en pågående skada/översvämning.
Jag har tömt källaren på vatten varje dag den senaste veckan men det fylls snabbt upp igen. Jag kan se det tryckas upp ur golv och väggar. Jag tolkar det som att grundvattnet är högre än källargolvet och att huset står i vatten.
P paralun skrev:
Anmäl direkt till försäkringsbolaget!
[länk]
Akut utpumpning kan ingå annars ger de er alla råd som behövs.
Jag ska anmäla det ikväll. Tack.
R Riverground skrev:
Försök få tag på någon chef på avdelningen, tyvärr svårt just nu när det är ledigheter. Som sista utväg berätta att ni snart måste gå till media.
Jag ska jaga tag på hans kontaktuppgifter och jaga honom tills något händer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Gällande försäkringsbolag och översvämning så tolkar jag det som att detta inte är något som täcks av försäkringen då det inte regnar in genom golvbrunn eller liknande utan det är för hög markfukt. Kommer ändå anmäla till försäkringsbolaget men förväntar mig ingen hjälp därifrån tyvärr. Jag pratade med deras rådgivare i telefon och han var tydlig med detta.

Dock har vi nu börjat få mögelpåväxt i källaren och jag kommer utkräva kommunens ansvar i detta.
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eftersom det finns kommunalt dagvattensystem. Är det inte detta som har svämmat över helt enkelt? Eller är det OK nivå i brunnarna om ni tittar.

Om det kommunala dagvattensystemet har svämmat över har ni rätt till skadestånd från kommunen om de inte har skött det. Regleras i lagen om allmänna vattentjänster, ni ställer krav på kommunen och betalar de inte så går ni till MMD.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.