2 596 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Stor ökning av elolyckor med dödlig utgång
Fast det där är falsk retorik...skulle taxibranschen bli lika stark som elbranschen och få Trafiksäkerhetsverket (numer bara Trafikverket) i knät så skulle all privatbilism förbjudas omedelbart. Media skulle fyllas av skrämselpropaganda om hur otroligt farligt det är för privatbilister att köra bil och att endast utbildade yrkeschaufförer skulle få framföra fordon. Dessutom skulle det vara strikt reglerat med olika behörighet för olika bilmodeller, så får du köra Mercedes så skulle du inte få köra en Volvo och vice versa.klaskarlsson skrev:
Då skulle de flesta olyckor i trafiken försvinna och antalet döda skulle antagligen bli noll! Med samma retorik skulle man alltså då kunna hävda att Trafiksäkerhetsverket gör ett bra jobb...:screwy:
Haha, njae - skulle vi ha lika måga taxiförare som privatbilister så tror jag nog trafiken skulle bli bra mkt farligare med tanke på hur många olyckor dom är inblandade iPaxman skrev:Fast det där är falsk retorik...skulle taxibranschen bli lika stark som elbranschen och få Trafiksäkerhetsverket (numer bara Trafikverket) i knät så skulle all privatbilism förbjudas omedelbart. Media skulle fyllas av skrämselpropaganda om hur otroligt farligt det är för privatbilister att köra bil och att endast utbildade yrkeschaufförer skulle få framföra fordon. Dessutom skulle det vara strikt reglerat med olika behörighet för olika bilmodeller, så får du köra Mercedes så skulle du inte få köra en Volvo och vice versa.
Då skulle de flesta olyckor i trafiken försvinna och antalet döda skulle antagligen bli noll! Med samma retorik skulle man alltså då kunna hävda att Trafiksäkerhetsverket gör ett bra jobb...:screwy:
/K
Dagens svenska taxiförares utbildning går ju knappast att jämföra med elektrikers...klaskarlsson skrev:
Givetvis skulle lagen reglera att taxiförarutbildningen var långt mycket mer omfattande. Den skulle också reglera de behörigheter som skulle finnas för var taxiföraren får köra. Vissa får bara köra på motorväg, andra endast på små grusvägar, ytterligare en annan behörighet för att köra i stan osv osv. Vi skulle ha långt mycket färre bilar i trafiken vilket skulle innebära färre olyckor men det skulle bli vansinnigt dyrt att transportera sig eftersom efterfrågan massivt skulle överstiga tillgången...precis som när det gäller elektriker. Prissättningen skulle ske helt på taxibranschens villkor och det skulle inte finnas någon konkurrens. Taxichaufförerna skulle gå ut med att det kostar X kr per mil men inte direkt redovisa att sedan tillkommer tillägg för bilen, för taxametern, för slitage på sätena, tvätt av bilen invändigt och utvändigt, årlig service etc etc.
Kunderna, som ju måste transportera sig, är helt maktlösa och får snällt betala. Givetvis skulle vissa bryta mot lagen och ändå transportera sig vilket skulle få yrkesverksamma taxichaufförer att ropa i högan sky. Om någon privatperson skulle drista sig till att fråga på ett forum hur man enklast byter hjul på en Volvo så måste genast taxichauffören poängtera att det där vet utbildade taxichaufförer och det ska minsann inte en privatperson pyssla med.
Trafiksäkerhetsverket skulle gå ut i media och bekymmersamt meddela hur farligt det är för privatpersoner att köra bil men inte direkt kunna visa på någon statistik där privatkörning orsakat någon allvarlig olycka.
:wow:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Historisk ökning av huspriserna
Artikelkommentarer -
En sedelärande historia om felsökning (av en VV-beredare)
El -
Stor ökning av dispenser från strandskydd
Artikelkommentarer -
Hög takt på skuldökningen men även stora tillgångar
Artikelkommentarer -
Nytt kök och altan - hur stor värdeökning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.