Efter att vi bott i huset i nu 35 år så började det att rinna ner dåligt från diskbänken i köket. Vi har nyligen bytt blandare och hade då bort vattenlåset och rördelarna under bänken.
Jag läste här på forumet om någon som kokade vatten och hällde i, så fram med kastruller och vattenkokare och så var karusellen igång. Jag kokade vatten i flera omgångar, blandade med lite diskmedel då och då. Medan jag väntade på att vattnet skulle koka upp spolade jag med varmvatten från kranen på högsta värme. Efter några grytor som rann sakta ner så började det att bubbla och efter ytterligare några grytor så rann vattnet ner som det gjort alla år tidigare.
Jag har en spekulation om vad det kan bero på varför vi inte haft stopp tidigare efter så många år i huset. Det är nu på senare tid som återvinningen tagit fart på mjölk, youghurt och filpaket etc.... och så snålar man på varmvattnet dessutom.
Är det någon som har någon annan idé, eller kan det vara detta som gjort att stoppet kommer nu?
En annan fundering jag har är hur varmt vatten tål avloppsrören som är i plast egentligen? Kan man utan problem göra så som jag gjort och hälla i liter efter liter av kokhett vatten?

Enkelt tips är att torka ur flottet ur stekpannan med papper innan man diskar den, för din del så tror jag köksavloppet börjar bli mättat med matfett, en högtryckspolning löser bäst detta problem. Sedan så har förbrukningen av oljor av olika slag till matlagningen ökat i hushållen. Äger du en högtryckstvätt kan du utrusta den med en rens/spolslang för avlopp så gör du jobbet själv.
>>http://www.bygghemma.se/utomhus/ute...rrenssats-for-hogtryckstvatt-karcher/p-176126
mvh

Spekerök, vet du om en sådan slang finns att hyra? Kan tycka att en slang för nästan tusenlappen är väl dyr att köpa då den endast används ett fåtal ggr..... (så är jag ju smålänning också..;))

Eftersom stopp i avlopp aldrig sker under kontorstid så är en spolslang något eg alla husägare behöver hemma.
Själv har jag nog använt min 3 eller 4ggr dom senaste 10 åren.
Sedan blir den lite äcklig så det är kanske inget som hyrfirmorna har på hyllan.
Själv har jag köpt min via Tyska Ebay där det brukar finnas massa olika varianter till mycket bättre priser än i Sverige.
Sök på rohrreinigungsschlauch http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=rohrreinigungsschlauch&_sacat=0&_odkw=k%C3%A4rcher+rohrreinigungsschlauch&_osacat=0&_from=R40

Sangris>>Ja, snål är man väl lite till mans till dessa prylar, men ser man till kostnaden att ringa dit en fackman för jobbet så kan du köpa 3-4 slangar för räkningen du kommer få av hantverkaren.

Samma den är ju fina att blåsa på i t.ex dagvattnet från rännor osv.

mvh

När jag hade stopp i avloppet från diskhon så sade spolbil-killen att det var gammalt matfett (han kände det på lukten). Ofta uppstår såna stopp enligt honom när man av olika anledningar drar ner på eller slutar med matlagning en period och alltså inte spolar varmvatten genom röret med jämna mellanrum. Då stelnar allt det fett som sitter i röret. Ofta fick han åka till folk som fått stopp medan de varit på lång semester och då förstås inte fattar hur det gått till.

Det kan ligga något i vad du skriver, Carl_Elvis, Jag har alltid jobbat heltid, medan frun har haft mindre arbetstid. Nu har hon dock sedan något år gått upp i tid till 80%.

Men är det någon som kan ge något svar på min fråga om hur pass rören klarar stora mängder kokhett vatten?

Sangris skrev:
Det kan ligga något i vad du skriver, Carl_Elvis, Jag har alltid jobbat heltid, medan frun har haft mindre arbetstid. Nu har hon dock sedan något år gått upp i tid till 80%.

Men är det någon som kan ge något svar på min fråga om hur pass rören klarar stora mängder kokhett vatten?
Kokande vatten är inte bra för plaströr!! Det är om det är av godkvalitet och i gott skick oftast inget problem en liten mängd, men att spola massor av kokande vatten är inte bra, för rören mjuknar och kan gå sönder. Sen blir gummiringarnas livslängd förkortad, och börjar det vara slitet så mår det inte bra av det.

Läs här

PP - Polypropen
Den kemiska beständigheten är generellt bättre än för PVC.
De mekaniska egenskaperna är mycket bra. Hållfastheten,
elastitetsmodulen och hårdheten avtar med stigande temperatur medan
brottöjningen och slagsegheten ökar.
PP har en expansion vid förhöjd temperatur som är dubbelt så stor
som hos PVC.
Kan användas för syror, lut, svaga lösningsmedel, vatten m.m.
PP uppvisar viss sprödhet under 0°C.
Maximal temperatur + 80°C.
PP bryts ner av UV-ljus och oxidation och bör skyddas mot långvarig
intensiv solbestrålning.
Produkterna levereras i ljusgrå färg (RAL 7032).
Sammanfogas genom muff- eller stumsvetsning.
Brännbarhet: Brinner med en klar men inte sotande flamma,
blå i kärnan och gul i toppen. Droppar och luktar olja/vax
(inte självslocknande)
.
PE - Polyeten
Materialet finns i två olika grader, PEH (High Density) och PEM (Medium).
PE-materialet är segt och har god beständighet mot nötning men är känsligt
för spänningskorrosion och mekanisk åverkan.
Sprödhet uppträder först vid - 40°C. Maximal temperatur + 80°C.
PE är UV-beständigt och färgen på produkterna är svart.
Sammanfogas med stum- eller elektrosvetsning.
Brännbarhet: brinner med en klar men inte sotande flamma,
blå i kärnan och gul i toppen. Droppar och luktar stearin (inte självslocknande).

Ok. Då ska jag nog undvika att göra så i fortsättningen. Visserligen så upphör ju kokningen direkt när man tar bort grytan från spisen och temperaturen sjunker snabbt, men man kanske ligger på riskgränsen ändå?
Fast å andra sidan brukar det ju vara en viss marginal på sådana uppgifter också.

Sangris skrev:
Ok. Då ska jag nog undvika att göra så i fortsättningen. Visserligen så upphör ju kokningen direkt när man tar bort grytan från spisen och temperaturen sjunker snabbt, men man kanske ligger på riskgränsen ändå?
Fast å andra sidan brukar det ju vara en viss marginal på sådana uppgifter också.
Ja självklart klarar rören en momentan belastning, men upprepad provokation ger naturligtvis större risk för problem..
men problemet uppstår ju när du har äldre rör, vet du att du har nya rör i huset så är det ju av betydligt bättre kvalitet och då klarar de sig säkert utan bekymmer. Men om det sitter nå ackaterm skit eller polsk svammel så ökar ju risken ordentligt.. Det är dumt att chansa om man inte måste..

ja, visst är det dumt att chansa.... jag har krupit tillräckligt i min krypgrund då jag fick hussvamp för några år sedan, så det vill jag undvika.
Mitt hus är byggt -78 och inte vet jag vad det är för rör, men det man ser av dem där de sticker upp ur golvet så ser de ut som sådana rör man kan köpa nu för tiden.....

Sangris skrev:
ja, visst är det dumt att chansa.... jag har krupit tillräckligt i min krypgrund då jag fick hussvamp för några år sedan, så det vill jag undvika.
Mitt hus är byggt -78 och inte vet jag vad det är för rör, men det man ser av dem där de sticker upp ur golvet så ser de ut som sådana rör man kan köpa nu för tiden.....
Att de ser likadana ut talar inte om ett jota.

just därför ar det svårt att veta vad man använde för rör.....

Fick stopp i avlopp i rör mellan hus o gata. Huset är precis 2 år gammalt. Frugan duschade säkert i 20 min när jag upptäckte att vattnet steg i golvbrunnarna i tvättstugan.Mindre översvämmning , men ingen skada.
Rörmokaren kom o försökte fixa, ring spolbilen sa han. Renova kom o sög/ spolade röret mellan hus o gata.
Dom sa att det kom kakor av fett från väggarna. Konstigt att knappt 2 år kan göra så det blir stopp.
Kostnad för Renova blir ca 3500:-, använd Yes o hett vatten i diskhon med jämna mellanrum, ett stalltips från Renova.
ha dé Raceit

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.