52 596 läst · 22 svar
53k läst
22 svar
Stopp i avlopp orsakade vattenskada
En liknande grej hände mig 2001 i en annan fastighet. Men då var det köksstammen. Någon granne högre upp hade planterat om sina blommor och hade spolat ner jord och rötter. Idioti!Martin_Blomberg skrev:Vi hade samma problem i en av fastigheterna i vår Brf. Det som sas orsaka stoppet där var en kombination av hushållspapper och annat (kattsand/bindor/blomjord/etc) som orsakade proppen. Hushållspapper är till skillnad från toapapper inte "vattenlöslig". Iom att det gick så lätt att spola kan det ha varit samma sak hos er, dvs nån som har spolat ner hushållspapper och nån annan som har spolat ner nåt annat.
Tyvärr går det sällan att peka ut boven.
En del försäkringsbolag tycker inte om att rören dras upp under blandaren, området under blandaren utsätts för mycket vatten.
Man kan dra rören så de ansluts till blandaren ovanifrån och då slipper man håltagning i väggen under blandaren.
Info: http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Sak/Skadeforebygg/Privat/VASKA2006.pdf
www.sakervatten.se ligger nere nu, är ganska säker på att informationen finns där också.
De kanske har silikonerat fast rörfästena hos Hejduktig.
Info: http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Sak/Skadeforebygg/Privat/VASKA2006.pdf
www.sakervatten.se ligger nere nu, är ganska säker på att informationen finns där också.
De kanske har silikonerat fast rörfästena hos Hejduktig.
Fint jobb, och bra vägledning för Oss andra som inte har så bra kunskap inom området. Fick mig att tänka på hur viktigt det är att anlita godkända installatörer och att ha bra kontakter hos försäkringsbolaget, och att vara försäkrad.
tack ***
tack ***
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Stoppa lukt från gammal toalett / avlopp
Badrum -
Stopp i avloppet, alla medlemmar betalar spolbilen själv själv?
Vatten & Avlopp -
Cylinda diskmaskin, stopp i avloppspump/avloppsslang - hur gör jag?
Vitvaror -
Stopp i avlopp till sluten tank
Vatten & Avlopp -
Hur rensa avlopp eller hitta stopp
Vatten & Avlopp