ska bygga nytt, och tänker just nu på fönster. Skulle vilja ha 2 större fönsterpartier, ca 2.1*3.8-4 , det ena med fasta fönster och det ena med skjutdörr på ena sidan.
De ska sitta bredvid varandra , 1 meter fasad mellan. Men jag undrar vilka tillverkare oxh modeller som ni har erfarenhet av som ger samma utseende utifrån när de är stängda.
Eller borde man köpa ett större parti och 2 fasta, det viktiga är att det ser rimligt lika ut.
Vi har inte skickat in bygglov än så vi har stor flexibilitet.
Kostnaden är förstås viktig också, och jag vill ha bra kvalitet.
De ska sitta bredvid varandra , 1 meter fasad mellan. Men jag undrar vilka tillverkare oxh modeller som ni har erfarenhet av som ger samma utseende utifrån när de är stängda.
Eller borde man köpa ett större parti och 2 fasta, det viktiga är att det ser rimligt lika ut.
Vi har inte skickat in bygglov än så vi har stor flexibilitet.
Kostnaden är förstås viktig också, och jag vill ha bra kvalitet.
Alla öppningbara partier får ju en extra karm så att säga, så spontant tror jag det är tokigt. Så pass stora fönster är mer känsliga för spänningar, rörelse i hus och mark och tex om dörrar smälls igen/skjuts igen hårt.
Desto fler möjlighet att öppna desto mer risk för inbrott, luftläckage och stor tyngd på enskilda gångjärn.Attitudeswe skrev:
Ska du ha bra kvalitet måste du ha fönster med kärnvirke, gärna Svenskt. Annars får du som våra grannar, alla har problem med sina ungerska fönster som inte klarar svenska klimatet (-25 grader -+45 grader)
Finns alldeles utmärkta fönster utanför Sveriges gränser också.K Karriärmamman skrev:Desto fler möjlighet att öppna desto mer risk för inbrott, luftläckage och stor tyngd på enskilda gångjärn.
Ska du ha bra kvalitet måste du ha fönster med kärnvirke, gärna Svenskt. Annars får du som våra grannar, alla har problem med sina ungerska fönster som inte klarar svenska klimatet (-25 grader -+45 grader)
Har själv ett 6 m skjutparti med aluklädd utsida och trä inne från Estland till en bråkdel av svenska priser.
Måttbeställt i höjd och bredd.
Samma färgkod som mina andra fönster både ute och inne.
Säkerhetsglas både ute och inne.
Solskyddsglas.
Samma tillverkare som säljer till våra stora byggbolag när dom bygger typ hyreshus.
Hur många har de suttit? vinterklimat? Mätt fukten?A Argastesnickaren skrev:Finns alldeles utmärkta fönster utanför Sveriges gränser också.
Har själv ett 6 m skjutparti med aluklädd utsida och trä inne från Estland till en bråkdel av svenska priser.
Solskyddsglas.
Samma tillverkare som säljer till våra stora byggbolag när dom bygger typ hyreshus.
Snart 5 år, Skåne varför skulle jag mäta fukten.K Karriärmamman skrev:
Brukar du göra det??.
Dom fungerar ypperligt till dom största byggbolagen i Sverige och även till mig.
Började min karriär som snickare början 80 talet och är rätt så kräsen på kvalitet speciellt när man bygger till sig själv.
Hur många års erfarenhet av husbyggen har du??
Nej jag brukar inte göra det. Men eftersom grannarnas fönster är fulla med röta.... vill jag ändå ge ett varningens finger. Ala göra sina val, men man bör läsa på. De ungerska som sitter i grannarnas (2 fastigheter) har ruttnat, inom 5-10 år.A Argastesnickaren skrev:Snart 5 år, Skåne varför skulle jag mäta fukten.
Brukar du göra det??.
Dom fungerar ypperligt till dom största byggbolagen i Sverige och även till mig.
Började min karriär som snickare början 80 talet och är rätt så kräsen på kvalitet speciellt när man bygger till sig själv.
Hur många års erfarenhet av husbyggen har du??
Det var lite så jag tänkte också. Arkitekten har ritat så, men om det inte finns på marknaden och jag tvingas köpa två partier med skjutdörr som också är ganska dyra så blir fönsterbudgeten lite för stor.K Karriärmamman skrev:
Vilket varumärke ska man leta efter om man vill ha riktigt bra kvalite på skjutpartier enligt dig? ( för jag förstår att det finnd oliks åsikter om vad som är bra fönster )
Jag är också lite orolig för det du säger kring skjutpartier och att man egentligen borde ha ”så enkla fönsterkonstruktioner som möjligt, kanske snarare göra om lite så att man har ett antal 11/21 fönster samt några 11/21 fönsterdörrar så att det får ett uttryck mer likt huset gotland från hudikhus till exempel ( finns säkert massa andra bra exempel också) det skulle antagligen bli lite billigare. Både i inköp , underhåll och livslängd. Men inte riktigt lika snyggt.
Intressant, vilken tillverkare är det? Är det ett alufönster med träinsida eller ett fönster med trästomme?A Argastesnickaren skrev:Finns alldeles utmärkta fönster utanför Sveriges gränser också.
Solskyddsglas.
Jag är lite inne på alufönster med träinsida. Blir ju inte lika känsligt för träkvalitet, när trät bara är där av kosmetiska skäl.
Redigerat:
Vi har ett fönsterparti som är nära 5 meter långt delat på tre fönster. Det finns ytterligare två stora fönster i det rummet och ett lite mindre. Bara det mindre fönstret är öppningsbart. Inte ens det mindre fönstret hade behövt vara öppningsbart då rummet har dörr mot altanen.
Alla fönster i huset är från byggåret 1981 och inget fönster har ruttnat eller har några andra skador. Brun lasyr utvändigt är inte inne idag men det är mycket praktiskt då underhållet är väldigt enkelt. Det är bara att borsta av ytan, tvätta och stryka på ny lasyr. Att underhållet är enkelt gör att det blir av i tid.
Om man har möjlighet att installera frikyla i huset så kan man nog skippa öppningsbara fönster förutom om det behövs på några ställen för att möjliggöra utrymning vid brand.
Vårt hus har ett takutstick på nästan 1 meter. Det är inte inne att bygga så idag men väldigt praktiskt då stort takutstick skyddar väggar, dörrar och fönster från väta och sol. Idag ska det vara platta tak utan takutstick och putsade vita väggar. De vita putsväggarna har ofta problem med både grönt och svart mögel. Det ser inte kul ut efter bara några år.
Alla fönster i huset är från byggåret 1981 och inget fönster har ruttnat eller har några andra skador. Brun lasyr utvändigt är inte inne idag men det är mycket praktiskt då underhållet är väldigt enkelt. Det är bara att borsta av ytan, tvätta och stryka på ny lasyr. Att underhållet är enkelt gör att det blir av i tid.
Om man har möjlighet att installera frikyla i huset så kan man nog skippa öppningsbara fönster förutom om det behövs på några ställen för att möjliggöra utrymning vid brand.
Vårt hus har ett takutstick på nästan 1 meter. Det är inte inne att bygga så idag men väldigt praktiskt då stort takutstick skyddar väggar, dörrar och fönster från väta och sol. Idag ska det vara platta tak utan takutstick och putsade vita väggar. De vita putsväggarna har ofta problem med både grönt och svart mögel. Det ser inte kul ut efter bara några år.
Trästomme, kan fås i valfri kulör för att stämma med befintliga fönster.A Andreas56789 skrev:
https://vau.ee/en/
Ok, är det skillnad i tjocklek på karmarna på de öppningsbara och fasta fönstren? Kan du se vad det är för tillverkare?T TommyC skrev:Vi har ett fönsterparti som är nära 5 meter långt delat på tre fönster. Det finns ytterligare två stora fönster i det rummet och ett lite mindre. Bara det mindre fönstret är öppningsbart. Inte ens det mindre fönstret hade behövt vara öppningsbart då rummet har dörr mot altanen.
Vi har altan utanför och lite utsikt där så vi vill nog ha öppningsbart. Kylanläggning har jag inte planerat.