17 291 läst · 142 svar
17k läst
142 svar
Störande mopedbuller!!!
Äsch, jag är ingen tonåring, men tillbringat senaste helgerna med att serva snöslungan, laga bensintrimmern, två gräsklippare och ovanpå det testkört mopeder och fyrhjuling. Om folk blir störda så är ju det synd, men man måste ju väsnas när man arbetar. När det blir kväll får man ge sig, hänsyn kan man alltid visa.
Knattrande trimavgassystem eller raka rör på motorcyklar är däremot riktigt förpestande för alla, så det är förbudet på familjens fordon.
Knattrande trimavgassystem eller raka rör på motorcyklar är däremot riktigt förpestande för alla, så det är förbudet på familjens fordon.
ja det har jag själv tänkt på häromveckan. Helgerna fulla av motorsåg, borrhammare, trimmer, gräsklippare x 2, fyrhjuling - som gårdstraktor förstås, utombordare x 3. Mycket brum-brum blir det, men vi lever inte på 1800-talet, och ännu har 2000-talet inte givit el-maskiner med samma prestanda. Ser dock fram emot det.BigR skrev:
Äsch, jag är ingen tonåring, men tillbringat senaste helgerna med att serva snöslungan, laga bensintrimmern, två gräsklippare och ovanpå det testkört mopeder och fyrhjuling. Om folk blir störda så är ju det synd, men man måste ju väsnas när man arbetar. När det blir kväll får man ge sig, hänsyn kan man alltid visa.
Det känns som att de flesta här är överens om att man får tåla lite buller även i villaidyllen. Självklart försöker jag få grabbarna att ta hänsyn till grannarna. Problemet är att sätta rätt nivå. Har varit runt och pratat lite med folk ikväll och de verkar dela den uppfattningen. Har också bett de som eventuellt känner sig störda att komma över och prata på ett vänligt sätt så att vi ska kunna lösa eventuella problem och komma överens.
Sen kan man väl lugnt säga att ljudnivån sjunkit en hel del de senaste 10-15 åren. Iallafall där jag bor, numera körs det ju bara mopedbilar samt vespor med crosshjälmar
De låter ju inte ens hälften så mycket som de riktiga mopederna förr. Honda MT50, Yamaha DT, Suzuki TS med 70cc cylindrar och jamarkol krökar.
För att inte tala om 125/250 crossar 2,!t när man kom en 5-6st samtidigt.
Händer aldrig längre känns det som.
Skönt man har kvar ett antal crossar både 2t och 4t.
Finns inget bättre än lukten och ljudet ifrån en 2t Cross
De låter ju inte ens hälften så mycket som de riktiga mopederna förr. Honda MT50, Yamaha DT, Suzuki TS med 70cc cylindrar och jamarkol krökar.
Finns inget bättre än lukten och ljudet ifrån en 2t Cross
Och här är nära hälften av alla nya mopeder elmopeder, de låter knappt alls.R RalleB skrev:Sen kan man väl lugnt säga att ljudnivån sjunkit en hel del de senaste 10-15 åren. Iallafall där jag bor, numera körs det ju bara mopedbilar samt vespor med crosshjälmar
Finns inget bättre än lukten och ljudet ifrån en 2t Cross![]()
Tror du har ett bra tänk som fungerar. Det man ska tänka på, vilket jag konstaterat med mig själv som försökskanin, är att man har har en toleransnivå för vad egna ungar med kompisar gör och något helt annat för andras ungar.janwide skrev:
Det känns som att de flesta här är överens om att man får tåla lite buller även i villaidyllen. Självklart försöker jag få grabbarna att ta hänsyn till grannarna. Problemet är att sätta rätt nivå. Har varit runt och pratat lite med folk ikväll och de verkar dela den uppfattningen. Har också bett de som eventuellt känner sig störda att komma över och prata på ett vänligt sätt så att vi ska kunna lösa eventuella problem och komma överens.
dvs, om du tycker det räcker med oljud kl 2100, se till att det blir tystare redan 20:00. Om du tänker ”fan nu hänger de här igen för femte kvällen i rad ” så vet du att omgivningen tröttnade på det redan i förrgår.
har själv ungdomar i huset försöker hantera detta både runt eget hus och ute ”på stan”.
Medlem
· Västernorrland
· 11 156 inlägg
Jag har inga som helst problem med ljud på det viset men det beror ju på också. Fordon av alla de slag som åker iväg eller förbi en mot ett mål är saker man får acceptera oavsett vad man tycker personligen om ettriga tvåtaktare eller dunkande HD´s.
Men när dessa, typ grannungar envisas med att åka fram och tillbaks på samma väg trehundra gånger på en kväll blir det aningen mycket. Då vet man liksom inte vad syftet är och man blir bara irriterad. Mopeden är då helt plötsligt inget man transporterar sig med utan syftet blir ju mest att låta illa........Då åker iallafall mina horn ut även om jag är en motormänniska själv.
Men när dessa, typ grannungar envisas med att åka fram och tillbaks på samma väg trehundra gånger på en kväll blir det aningen mycket. Då vet man liksom inte vad syftet är och man blir bara irriterad. Mopeden är då helt plötsligt inget man transporterar sig med utan syftet blir ju mest att låta illa........Då åker iallafall mina horn ut även om jag är en motormänniska själv.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 416 inlägg
När det är tonåringar kan man glädja sig med att de växer snart upp och flyttar hemifrån. Moppeåldern brukar vara ganska kort. Värre är det om det är de vuxna som stör. 
Har också varit ung och förstår hur kul det är att väsnas. Särskilt om det retar någon.
Har också varit ung och förstår hur kul det är att väsnas. Särskilt om det retar någon.
300 gånger är ju definitivt över gränsen! Jag uppskattar om någon granne som tycker att det åks för mycket kommer över och pratar på ett trevligt sätt. Förmodligen är det inga större problem att hitta en lösning.S Stefan1972 skrev:Jag har inga som helst problem med ljud på det viset men det beror ju på också. Fordon av alla de slag som åker iväg eller förbi en mot ett mål är saker man får acceptera oavsett vad man tycker personligen om ettriga tvåtaktare eller dunkande HD´s.
Hade en granne som kom över. Rabiat ilsken stod han och skrek att "Ungjävlar, ni ska fan sluta att åka moppe här!" Det hade definitivt varit en bättre taktik om han kommit över och snackat vänligt med grabbarna eller med mig. Grabbarnas vilja att störa mindre blev definitivt inte större. Några av dom började snacka om att plocka bort ljuddämparna, vilket jag snabbt fick stoppa!imported_Benno skrev:
Bättre än ljudet från 2t är en wankel med raka rörR RalleB skrev:Sen kan man väl lugnt säga att ljudnivån sjunkit en hel del de senaste 10-15 åren. Iallafall där jag bor, numera körs det ju bara mopedbilar samt vespor med crosshjälmar
Finns inget bättre än lukten och ljudet ifrån en 2t Cross![]()
"Skit inte där du äter"
Det rådet fick jag av min far när jag var i moppeåldern (som ifs inte gått över då jag nu 35 år senare har fler moppar än någonsin) och är det rådet jag gett min son och hans polare.
Dvs. åk lugnt, var inte en idiot, håll ner ljudet och var trevlig om det går i vårt område.
Funkar fint på de flesta grannar och är det någon trots det som har något klagomål så får det vara... då har vi gjort vad vi kan.
Det rådet fick jag av min far när jag var i moppeåldern (som ifs inte gått över då jag nu 35 år senare har fler moppar än någonsin) och är det rådet jag gett min son och hans polare.
Dvs. åk lugnt, var inte en idiot, håll ner ljudet och var trevlig om det går i vårt område.
Funkar fint på de flesta grannar och är det någon trots det som har något klagomål så får det vara... då har vi gjort vad vi kan.
Jag tänker så här. Om jag skulle börja gnälla på massa ljud från grannar så krävs det ju att jag lever som jag lär. Vilket jag verkligen inte vill. Utan alla för normalt oväsen här på rimliga tider så det funkar perfekt.jag är väldigt accepterande med sådant då jag vill ha frihet att göra mig som jag vill. När jag var i moppeålder så störde jag nog och retade upp alla med den värstingen jag hade. Men nu har jag lite annan syn på det och skulle du som granne komma och säga till mig som du sagt till andra skulle jag vara väldigt nöjd och uppskatta det. Du har sagt som du sagt i en bra ton nu är det upp till dina grannar att komma till dig om dem har problem. Givetvis med bra ton. Klart fan dem ska få skruva moppe och låta lite . Ungar ska höras!!