Fast TS verkar inte nöjd så då antar jag att han inte ritat plinten till att sitta snett?
Håller säkert för takets snölaster, men för eventuell påverkan från sidan blir den svagare än om den suttit centrerat. Hur mycket svagare kan jag inte svara på men det kanske snickaren har räknat på och tagit hänsyn till.

Nu tror ju jag egentligen också att det håller för de flesta förekommande laster om det bara finns lite massa utanför plinten...

Men det hade inte varit svårt att placera den rakt under om man säger så. Kunde man i vårt fall placera alla fyra pelare med bara någon cm tolerans så borde detta vara busenkelt. Hade våra plintar stått så snett så hade det inte fungerat alls eftersom vi har pelare som är lika tjocka som plintarna och som fästs i flera punkter.

mariatherese skrev:
Fast TS verkar inte nöjd så då antar jag att han inte ritat plinten till att sitta snett?
Håller säkert för takets snölaster, men för eventuell påverkan från sidan blir den svagare än om den suttit centrerat. Hur mycket svagare kan jag inte svara på men det kanske snickaren har räknat på och tagit hänsyn till.

Nu tror ju jag egentligen också att det håller för de flesta förekommande laster om det bara finns lite massa utanför plinten...

Men det hade inte varit svårt att placera den rakt under om man säger så. Kunde man i vårt fall placera alla fyra pelare med bara någon cm tolerans så borde detta vara busenkelt. Hade våra plintar stått så snett så hade det inte fungerat alls eftersom vi har pelare som är lika tjocka som plintarna och som fästs i flera punkter.
Vet vi om pelaren står snett eller ser den ut att sitta snett?
Sitter den fel ska den naturligtvis flyttats sitter den rätt så är det en sak att lösa för utseendets skull...

Enk Projektet skrev:
Härligt med massa förståsigpåare här....vi vet ju ingenting om hur ritningarna ser ut eller hur det ska se ut när det är klart....
Vilken rolig kommentar!
Detta är ett forum, syftet är att ställa frågor och få svar bedömda utefter den info vi får.

Men jag kan med ganska hög säkerhet säga att:
till synes sned pelare med flisa, i ej centrerad stolpsko ej är fackmannamässigt.

Givetvis finns det en obefintlig liten risk att en huskonstruktör har tänkt sig den lösningen. (de kan ju också vara mindre fackmannamässiga).

Villa vista skrev:
Vilken rolig kommentar!
Detta är ett forum, syftet är att ställa frågor och få svar bedömda utefter den info vi får.

Men jag kan med ganska hög säkerhet säga att:
till synes sned pelare med flisa, i ej centrerad stolpsko ej är fackmannamässigt.

Givetvis finns det en obefintlig liten risk att en huskonstruktör har tänkt sig den lösningen. (de kan ju också vara mindre fackmannamässiga).
Jaha...jaja...jag väntar och ser....

mariatherese skrev:
Eh, är det inte trådstartarens hus?
Här skrivs det :) har inte hunnit titta in här på en stund.

Men gjutningen är rätt utförd enligt ursprungliga ritningen. Så den saken är rätt. Men, under resan överenskommer vi att den ska justeras något. Omgjutningen är inte gjord än och snickaren vill bli klar. Vi överenskommer då att inte sätta fast stolpen i gjutningen eftersom den ska flyttas och gjutas om lite då den enligt mig är lite för hög. Dock rätt enligt ritningar igen. Så långt är allt ok.

Men, istället så sätter man fast den och gör därmed hål i stolpen i ytterkant och lyckas även tyvärr göra en flis som inte åtgärdas. Så nu när man gjuter om plinten och bilar bort den gamla så kommer stolpen ha synliga hål och skadad kant.

Det som stör mig är att man inte fixar fel efter sig. Ex. om ett hörn blir skadat osv.
Jag köper inte ett hus för ett par miljoner där snickaren kommer med "vi får inte betalt för det, eller vi har inte tid".

Tror faktiskt inte husleverantören är särskilt imponerad av detta hantverket heller. Man vill ju inte att folk som läser bloggar ska koppla detta utseende till sitt varumärke, gissar jag...

Men jag tror detta löser sig, inte ett stort problem direkt. Tidigare fel har fixat sig i stort längs resan. Det är mer att man blir ledsen och besviken på hantverkaren som struntar i finliret eller det som många kunder faktiskt värdesätter högst i slutändan och sprider vidare, nämligen finishen.

AndersS skrev:
Hur ska det se ut när det blir färdigt?
Stolpen borde kläs på med någon ytterbräda för att får lite större dimension som harmoniserar med knutbrädan man ser till höger och jag hade även målat den i samma färg. Det ser lite "pinnigt" ut tycker jag.
Och som det skrevs tidigare så ska det väl även till ett trappsteg och yta utanför dörren som kommer att dölja plinten och nederdelen på stolpen.
Stolpen ser sned ut men det är väl förhoppningsvis en synvilla beroende av hur fotot är taget.
Ska målas vit. Ja, visst kommer det troligt bli en trall eller trappsteg utanför dörren men vill ändå ha en korrekt gjutning utförd samt en som inte är för hög så jag slipper anpassa trappen efter den sedan.

Stefan N skrev:
Ser väl ut som stolpen följer panelen rätt bra. Punkt tre tycker jag inte man kan säga nåt om, vad ville du ha, 10cm?
Sen döljs väl allt av en trappa som nån sa.
Hänger inte riktigt med här... Du menar att jag ska gömma byggfelet?

Ska ditt problem ändå byggas bort så spelar de vällingen roll?
Funktionen är de nog inget fel på.
Mer konstigt kan ja tycka är att de är fransskruvarna som bär "stolpen" å inte skon.

smiler skrev:
Ska ditt problem ändå byggas bort så spelar de vällingen roll?
Funktionen är de nog inget fel på.
Mer konstigt kan ja tycka är att de är fransskruvarna som bär "stolpen" å inte skon.
Ja det har jag inte tänkt på, skumt...

kommer stolpen lyfta taket eller hänga i taket när det gått några år? :)

daugaard skrev:
kommer stolpen lyfta taket eller hänga i taket när det gått några år? :)
Den stödjer på kanten av den yttre takstolen, så den borde "lyfta" taket när allt satt sig och de år det är kalas-mycket snö på taket.

allttok.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.