Z Zirconia skrev:
Hej! Vi är i en liknande situation med att vår granne har sitt hus högre upp. Men vi ska prata med dem och diskutera fram oss till en lösning. Vi ska försöka sätta gemensam häck i tomtgräns men att muren hamnar på vår sida.

Har du förresten hört att du får bygga stödmur i etage? Bygger du då 50 cm + 50 cm så bör du kunna undgå bygglovsansökan. Blir snäppet djupare på totalen men du kan säkert få en fin rabatt i etage-planet.

Hur långt är det mellan ditt hus och tomtgränsen?
Tveksamt, vad jag minns när jag kollade så funkar detta inte. Det beror självklart på hur långt bak du bygger. Men rimligen så borde det gälla under hela området där man inte får bygga högre än 0,5m, i detta fallet lär det vara 4,5m från tomtgräns så det blir ganska långt "mellan etage" isåfall.

Exempel i mitt fall så var det vid väg och där är det prickad mark ett par meter från vägen. Då kan jag ju inte bygga 0,5m och sedan dra in en ny mur 20 cm och sedan bygga 0,5m till. Jag är fortfarande i den prickade marken.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tveksamt, vad jag minns när jag kollade så funkar detta inte. Det beror självklart på hur långt bak du bygger. Men rimligen så borde det gälla under hela området där man inte får bygga högre än 0,5m, i detta fallet lär det vara 4,5m från tomtgräns så det blir ganska långt "mellan etage" isåfall.

Exempel i mitt fall så var det vid väg och där är det prickad mark ett par meter från vägen. Då kan jag ju inte bygga 0,5m och sedan dra in en ny mur 20 cm och sedan bygga 0,5m till. Jag är fortfarande i den prickade marken.
Respekten för att inte bygga närmare tomtgränsen än 4,5 m är överdrivet stor i detta forum.
Ursprunget i den regeln är gamla brandskyddsbestämelser och risk för brandspridning mellan byggnader, vilket kan elimineras byggnadstekniskt
Det fins goda möjligheter att bygga närmare tomtgräns än 4,5 m även om grannen motsätter sig detta.
Grannen har ingen beslutanderätt men kan "trilskas" och överklaga beslut som går emot honom, dock kan utgången bli att bygglov beviljas om inte grannen har goda skäl att motsätta sig/överklaga beslutsprocessen.
Mitt råd är att gå tjänstevägen och söka bygglov trots trilskande granne.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Respekten för att inte bygga närmare tomtgränsen än 4,5 m är överdrivet stor i detta forum.
Ursprunget i den regeln är gamla brandskyddsbestämelser och risk för brandspridning mellan byggnader, vilket kan elimineras byggnadstekniskt
Det fins goda möjligheter att bygga närmare tomtgräns än 4,5 m även om grannen motsätter sig detta.
Grannen har ingen beslutanderätt men kan "trilskas" och överklaga beslut som går emot honom, dock kan utgången bli att bygglov beviljas om inte grannen har goda skäl att motsätta sig/överklaga beslutsprocessen.
Mitt råd är att gå tjänstevägen och söka bygglov trots trilskande granne.
Lösningen som togs upp var för att slippa Bygglov. Ska man göra som du säger krävs ett bygglov.
 
Hej,
Vi har gjort samma sak som du, fast vårt hus var det högre och grannens det lägre.

Vi pratade med granne, var överens visade vilken typ av mur vi skulle bygga etc.
Därefter sökte vi marklov och bygglov. Tror det kostade ca 6tkr. Vi åkte också på att kommunen fick komma ut och mäta för att göra en nybyggnationskarta som skulle med i bygglovet. Den kostade ca 5tkr.
Så administration var inte helt gratis.

Våra grannar är supersnälla och hade inte haft problem med ett svartbygge men tänk om man får nya grannar...
Nej det var värt att göra by the book, skulle vara ett elände att riva och göra om.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Det är bättre att hålla god stämning med sina grannar då kan man skippa bygglovet för sådana här saker
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Lösningen som togs upp var för att slippa Bygglov. Ska man göra som du säger krävs ett bygglov.
Mitt inlägg berörde det faktum att det i detta forum ofta förekommer en uppfattning att det är "absolut" förbjudet att bygga närmare tomtgräns 4,5 m, vilket inte är fallet.
Dessutom var TS orolig för sin relation med grannen och att grannen hade möjlighet att förhindra bygge av stödjer.
Grannen har inte den beslutanderätten.
Att söka bygglov hos kommunen undanröjer den typen av problem.
Genvägar är ofta senvägar.
Värdet av fixande och trixande för att undvika en bygglovsansökan ska ställas i proportion till livslängden på en stenmur. 100 år eller mer.
Självklart fins det mäniskor som ser värde i att komma undan med egna lösningar även om det kostar mer i fråga om energi och pengar.
Mitt råd kvarstår:
Vid osäkerhet om behov av bygglov, kontakta kommunens bygglovshandläggare för bästa råd.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Ok, såsom jag förstår det är det såhär:

- Strandskyddet är inte upphävt på platsen.
- Garaget i fråga kommer vara planstridigt
- En massa svartbyggen finns i området

Det jag inte riktigt får klarhet i är om du fått ett nej från kommunen? Strandskydd och bygglov är två parallella grejer. Du får inte börja om du inte har både och. Bedömningen för vad som kan ge strandskyddsdispens är inte samma som för bygglov. Garage kan uppföras trots att de är planstridiga så länge kommunen ger ok för din avvikelse (kostar mer pga av grannehörande och blabla). Så det jag menar är att det är nog inte omöjligt. Att ändra i detaljplanen är bökigt.

Hur är det med utnyttjandet av attefallsbyggnad? Kan du utnyttja det? Du får ju smiska upp en sådan om:

- Den inte är större än 30 kvm och inte har högre än 4 m till nock
- Den är mer än 4,5 meter från tomtgräns. Det går att sätta byggnaden närmare om den berörda grannen ger ett ok. Var bara noga med att få det skriftligt.
- Området där du bor inte har utökad lovplikt, dvs det är ett ordentligt kulturvärde där.

Med en attefallsbyggnad behöver du ju då göra en anmälan till kommunen och få strandskyddsdispens. Hålla på och ändra detaljplanen tror jag inte behövs.
 
W Whyzcek skrev:
Ok, såsom jag förstår det är det såhär:

- Strandskyddet är inte upphävt på platsen.
- Garaget i fråga kommer vara planstridigt
- En massa svartbyggen finns i området

Det jag inte riktigt får klarhet i är om du fått ett nej från kommunen? Strandskydd och bygglov är två parallella grejer. Du får inte börja om du inte har både och. Bedömningen för vad som kan ge strandskyddsdispens är inte samma som för bygglov. Garage kan uppföras trots att de är planstridiga så länge kommunen ger ok för din avvikelse (kostar mer pga av grannehörande och blabla). Så det jag menar är att det är nog inte omöjligt. Att ändra i detaljplanen är bökigt.

Hur är det med utnyttjandet av attefallsbyggnad? Kan du utnyttja det? Du får ju smiska upp en sådan om:

- Den inte är större än 30 kvm och inte har högre än 4 m till nock
- Den är mer än 4,5 meter från tomtgräns. Det går att sätta byggnaden närmare om den berörda grannen ger ett ok. Var bara noga med att få det skriftligt.
- Området där du bor inte har utökad lovplikt, dvs det är ett ordentligt kulturvärde där.

Med en attefallsbyggnad behöver du ju då göra en anmälan till kommunen och få strandskyddsdispens. Hålla på och ändra detaljplanen tror jag inte behövs.
Kan det vara som så att du har svarat i fel tråd?
:)
Rätt säker på att denna tråd handlar om stödmurar och inte garage eller attefallare!
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
H
D dopad skrev:
Hej! Jag en fråga angående att bygga stödmur mot grannen när deras tomt är placerad ovanför min. I dagsläget har vi en sluttande jordvall mot grannens tomt.

Jag vill jämna ut marken mot grannen för att på sikt bygga en uteplats. Jag har pratat med en firma om att ta dit en grävmaskin och jämna ut tomten, samt gjuta en grund och sätta upp en stödmur mot grannen så att deras tomt inte blir negativt påverkad, samt att jord inte faller ned mot över tid.

Tyvärr har jag ingen god kontakt med grannen så vad som rimligtvis borde kunna diskuteras över en öl behöver jag nu göra på egen hand, och jag vill säkerställa att det jag gör är korrekt.

[bild]
På bilden kan man se hur det ser ut idag med sluttande jordvall. Jag vill alltså gräva ut, jämna till, och sätta upp en stödmur på min sida av tomten, men nära tomtgränsen (~20cm ifrån). Själva muren är tänkt att vara ca 1m hög.

Ett par orosmoln.
- Om jag jämnar ut tomten, och deras häck rasar som ett resultat, är jag skadeskyldig (antar det, men bra att veta och isåfall något jag behöver prata med firman om)
- Har grannen juridisk underlag att motsäga sig detta? Jag känner till kravet på max 50cm mur, men jag sänker marken för att bygga den. Ett alternativ är att bara sänka marken 50cm istället (och sålunda få en 50cm hög mur), men det är suboptimalt.

Kan jag göra detta utan att behöva söka bygglov?
Tänk på att grannen har en plikt att se till att inte vatten kommer in på din tomt, nu är det en vall som tar upp vattnet. Förstår heller inte varför vallen ligger på din tomt, den borde ha legat på grannens tomt men det är kanske något sedan gammalt som man inte ska börja bråka om. Du bör lägga en dränering vid tomtgränsen om du gräver ur.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är inte så krångligt. På ritningen vill du sänka marken 1m och bygga 1m mur. Då behöver du marklov och bygglov.

marklovet i vår kommun kostade 7000kr, bygg lov vet jag inte, men ett par tusen. Så mellan 10-15k.

sedan lär muren kosta ganska mycket beroende på hur lång den är. Jag byggde en själv => gjort ALLT själv och det kostade ca 1700kr/m i material och den var 50cm hög ( 30 cm under marken också). Går ju att komma undan billigare med andra produkter men man behöver ändå gräva ut mycket, gräva ut för grund och makadam, lastbilar ska bort och dit (även om du gräver med spade), materialet är tungt och förvånansvärt dyrt. Ska du sedan 1m upp så sätter det lite krav på konstruktionen och därmed priset.

tror också det kommer bli svårt att komma så nära tujorna som du vill om de står på gränsen. De har väl med all sannolikhet rötter som du kommer behöva klippa av.
Fast de rötter som tränger in hos dig kan nog ses som en olägenhet för TS så att TS har rätt att kapa dem förutsatt att grannen först får chansen att göra det själv. Bästa stödmuren är nog L-stöd men de borde stå med den horisontella delen in mot grannen så att vikten av hans jord trycker ned den horisontella plattan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Fast de rötter som tränger in hos dig kan nog ses som en olägenhet för TS så att TS har rätt att kapa dem förutsatt att grannen först får chansen att göra det själv. Bästa stödmuren är nog L-stöd men de borde stå med den horisontella delen in mot grannen så att vikten av hans jord trycker ned den horisontella plattan.
Jag är osäker på vad som sägs om rötter rent juridiskt. Men iom att relationen känns frostig nu så känns det inte toppen om hela tuja-häcken dör, TS kanske har rätt Juridiskt men grusar relationen än mer. Men läser jag här så verkar det vara rötterna och ev. tujorna som får ge vika.
https://lawline.se/answers/grenar-och-rotter-som-stracker-sig-over-tomtgrans

L-stöd blir som du säger omöjligt så länge inte grannen vill gräva ut en del på sin tomt. TS kan så klart sätta det en bit in på sin tomt och offra en del yta.
 
G Greger_08 skrev:
Det är bättre att hålla god stämning med sina grannar då kan man skippa bygglovet för sådana här saker
Det är en missuppfattning att grannen har beslutanderätt och att man inte behöver bygglov om grannen ger sitt medgivande.
Bygglovbefriat är alltid bygglovsbefriat och bygglovspliktigt är alltid bygglovspliktigt oavsett grannens synpunkter.
Grannehörande är enbart vägledning vid bygglovsansökan och beaktas speciellt vid goda skäl. Enbart tyckande är inte goda skäl att motsätta sig bygglov
Grannehörande är inte beslutande.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag är osäker på vad som sägs om rötter rent juridiskt. Men iom att relationen känns frostig nu så känns det inte toppen om hela tuja-häcken dör, TS kanske har rätt Juridiskt men grusar relationen än mer. Men läser jag här så verkar det vara rötterna och ev. tujorna som får ge vika.
[länk]

L-stöd blir som du säger omöjligt så länge inte grannen vill gräva ut en del på sin tomt. TS kan så klart sätta det en bit in på sin tomt och offra en del yta.
Jordabalken gör ingen skillnad mellan inträngande rötter och grenar. Båda får kapas längs fastighetsgräns om ägaren behöver göra det (olägenhet föreligger). Grannen ska få chansen att kapa själv först.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Z Zirconia skrev:
Har du förresten hört att du får bygga stödmur i etage? Bygger du då 50 cm + 50 cm så bör du kunna undgå bygglovsansökan. Blir snäppet djupare på totalen men du kan säkert få en fin rabatt i etage-planet.
Ja, det fungerar absolut.

Sedan innebär ju en mur i en slänt INTE att man höjer marken med murens höjd, utan att man (om släntens totala höjd är 1) sänker med 1-X och höjer med X (röd linje). Så genom att göra två murar fördelas höjning/sänkning på 4 delar, och alltså ger en möjlig justering utan marklov på hela 2 meter (blå linje). Bygglovsfritt borde det bli om du och grannen bygger varsin 50-centimetersmur.

Även mindre rasrisk och större chans att den fina häcken överlever om man delar det på två.

Men vilket som är lämpligast i TS fall beror ju både på slänten och på grannen. Var i slänten går tex tomtgränsen?
Skiss som visar hur en slänt kan delas med två murar, markeras med röda och blå linjer, och jämförelse av höjdsänkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, det fungerar absolut.

Sedan innebär ju en mur i en slänt INTE att man höjer marken med murens höjd, utan att man (om släntens totala höjd är 1) sänker med 1-X och höjer med X (röd linje). Så genom att göra två murar fördelas höjning/sänkning på 4 delar, och alltså ger en möjlig justering utan marklov på hela 2 meter (blå linje). Bygglovsfritt borde det bli om du och grannen bygger varsin 50-centimetersmur.

Även mindre rasrisk och större chans att den fina häcken överlever om man delar det på två.

Men vilket som är lämpligast i TS fall beror ju både på slänten och på grannen. Var i slänten går tex tomtgränsen?
[bild]
Vad baserar du påståendet på att det går att bygga i etapper utan att behöva bygglov? När jag varit i kontakt med min kommun så går det inte. Så vida inte man går så långt in på sin tomt att man inte behöver ansöka om bygglov för en stödmur. Ska grannen ta 50cm så borde det gå i teorin men då måste man ju gräva bort tjurona och gör stödmuren på grannens tomt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.