Nån som har gjort en stödmur med urberg? Vi har sprängt på vår tomt, berget var ganska skiffrigt och vi fick en massa stora stenblock som är ganska rektangulära, grävaren lade dom åt sidan för han insåg att dom kunde komma till nytta senare. Jag tänkte vi skulle göra en stödmur eller liknande. Fick även en massa tunna flata stenar som jag ska göra en stig av så man kan gå över gräsmattan mot postlådan.

Vi kommer högst upp i en backe och det blir ganska stor skillnad mellan den högsta och lägsta punkten, så jag tänkte kanske en stenmur som börjar vid infarten och slutar vid huset, så blir resten av gården lägre, vilket vi nog vill ha, garaget och infarten blir då lägre än huset.

Jag vill inte ha någon häck eller liknande på det, jag undrar om man kan dra matjord hela vägen ut över muren så endast sidan syns? Försöker googla ifall nån tänkt i isamma bana. Alternativt kunde det gå med nån annan typ av sten på toppen iståfall.

Vi har en granne här som byggt murar med sprängsten. Det ser f-n inte klokt ut...

Kan du ta en bild och visa? :p

Korvgubbe
Min farfar byggde en stödmur av sprängsten på ca 2 meter där den är som högst. Den är oerhört vacker, står lika stadigt än idag som när den var ny och har gräs hela vägen ut som du efterfrågar. Men så kom han från en bohuslänsk stenhuggarsläkt med...

Tyvärr har jag inga bilder att visa, och inte en susning om hur han gjorde mer än att det var helt för hand, men nu vet du åtminstone att det går!

Stödmurar i natursten kan bli helt OK om man bara ser till att yttersidan blir så jämn som möjligt och om man murar igen alla håligheter. Murar som bara består av stenblock som lagts huller om buller på varandra utan tanke på passning ser som sagt inte snyggt ut.
Bildgoogla på "naturstensmur" så får du exempel både på snygga och mindre lyckade murar.

Sten som sten, tycker du att de är fina så kan du så klart bygga av dem. Har de hållit i så många miljoner år så håller de i några miljoner år till, det är inget krav att de bearbetas i en butik på vägen. :p
Har du annars själv nån tanke om varför just sten från ditt berg inte skulle gå att använda som sten?

Korvgubben och b8q har en underförstådd poäng här; det handlar inte om stenen utan om hantverket. Tyvärr lär man sig inte att bygga stenmurar genom att googla... :)

Jag ska ta några bilder senare från bygget så ni får se råmaterialet, jag tror de kan bli fina och lite ovanliga.

Jag har inte sagt jag tror de är opassande till detta, orsaken till att jag frågar är för att jag vill veta om nån annan gjort liknande för jag har inte sett någon annan som arbetat med stenar i denna storlek, det mesta verkar vara köpta stenar och gräset går i de flesta fall inte över stenarna, jag försöker hitta bilder primärt för att hjälpa mig visualisera hur det kan se ut.

Stenarna är väldigt mycket större än de som man får när man googlar "naturstensmur", kan endast flyttas med grävmaskin, väger kanske från 500kg och till flera ton. Det är nog bara att lägga dom på en bra grund med maskinen och borde inte behöva staplas något.

Lite bilder på murar, både sprängsten och kullersten:

1378838802731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1378838815657.jpg
Skapa konto

1378838828218.jpg
Skapa konto

DennisCA skrev:
Stenarna är väldigt mycket större än de som man får när man googlar "naturstensmur", kan endast flyttas med grävmaskin, väger kanske från 500kg och till flera ton. Det är nog bara att lägga dom på en bra grund med maskinen och borde inte behöva staplas något.
Jag har letat men inte hittat, men det finns bilder på en mur med sådana stenar gör på forumet. Men det kan vara ett par år sedan.

Jag skulle tro att du kan få en riktigt fin mur med dessa stenar, kan tipsa dig om att en skogsmaskin (tror de heter skottare) som har gripklo och timmervagn kan vara suveränt vid dessa typer av arbete. Självklart krävs en van körare. Kolla om det finns någon skogsbonde i närheten som kan hjälpa dig.

Jag funderar ifall jag borde skaffa några verktyg för att putsa upp några av stenarna, göra dom lite fyrkantigare och rakare, nån som har tips på verktyg? Verkar svårt att hitta något som inte kostar skjortan. Har en slägga jag kan låna men inte så mycket annat.

Inte den tråden, i den tråden jag tänker på är det en mur/slänt som är kanske 2 meter hög och har stenar med typ 80 cm i diameter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.