Skumpe
J jawen skrev:
Notera att inlägget innan var vid markkontakt!

En nergrävd där vatten kommer åt kortänden accelererar förruttnelsen avsevärt, & min gissning är ca 5 år.
Om du som däremot Liseberg gör skyddar från direkt väta så kan dom nog hålla 25+ år, men då får inte öppet vatten komma åt virket direkt & absolut inte underifrån!

/Jawen
Hur är de skyddade från väta menar du? Telefonstolpar kan stå decennier, minns inte vad de behandlades med men det har funnits ett par tre olika alternativ varav alla är giftiga i olika grad. Misstänker att det är något annat du menar.
 
Ja Liseberg du måste skydda den avkapade ovandelen på bästa sätt, för att den oskyddade kärnveden och splintveden kommer fram när du sågar av på längden.
Det brukar synas klart & tydligt på färgen i trät där du sågat att impregneringen inte gått så djupt.

Just splintveden har bedrövligt dåligt rötmotstånd, då det är det yttersta på trädet under barken! & har ljusare färg.
Spillolja är grymt bra för ovansidan men inte miljövänligt.
Lite sned-kapning gör att vattnet inte stannar på toppen.
Någon vacker tillkapad äldre tegelpanna på den snedkapade änden.
Smältvax
Eldning.
Oljning minst 2 ggr år.
Hamrad plåt över toppen.efter max in oljning (koppar, Aluzink)
Bensaltensid-lösning 4% vart 4-5 år på hela trämuren ( köp koncentrerat från Gert Strand)

Skumpe:

Telefonstolpar behandlades med kreosot och CCA träskyddsmedel:fram tills ca 1984 när det vart förbjudet pga cancerframkallande & organismdödande/toxiska, dom är mycket långlivade (persistenta).

Och Liseberg har ju lagt Platonmatta på insidan där fuktig jord/sand är, så där skyddas ju dom emot direkt väta.

Skissen under är hur jag själv skulle utfört arbetet.

MvH Jawen Skiss som visar uppbyggnaden av en trästolpe med skyddande åtgärder, dränering och markförstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
En sån mur påminner om hur man odlar Ekoxar,
fast med ekstockar då förstås:D
 
  • Gilla
SofiaKa
  • Laddar…
Skulle nog behandla ändträet noga så det inte suger vatten.
 
Super snygg stödmur(y)
 
  • Gilla
Liseberg
  • Laddar…
L Liseberg skrev:
Jag sökte själv rätt länge efter hur jag skulle få till vår mur för att passa in här med ett putsat hus från 30-talet och det närmsta jag kom var ”rappnemuren” - däremot har jag gjort den lite annorlunda vilket jag summerar här kommande dagar då det kanske är någon mer som går i liknande tankar.

Totalt blir den 16 meter och kostnaden landade inkl allt på 22000kr.

Kravet var stående stockar som i sin tur både ska gå i en böjning samt sågas likt en våg.
Tomten är sluttande åt 2 håll, framåt och åt sidan. Mot gräsmattan är höjden 40-70cm över stenläggningen.

Till stockar använde jag Furunäs 10x12cm som köptes av K-rauta.
Dessa grävs ner lika långt som dem sticker upp. Varannan meter fästs stolpen i en cementklump.
Jag använder 16cm skruv för att fästa alla i varandra vartefter jag lägger dit ny stock.
Varje del som går mot gräsmatta behandlas med kallasfalt Mataki.
Längst mur mot gräsmatta läggs platonmatta och tills slut monteras kantlist i gräsnivå.
I botten mot gräs läggs ett 110 dräneringsrör som är inlindat i fiberduk, kvalitet N2.
Då jag enbart har sand på detta djup så fyller jag tillbaka den efter stockarna är på plats, singel kommer inte användas.

slutgiltigt kommer muren gå ca 12cm över gräsmattan och stenläggning görs om/byggs ut mot muren för att bredda gången.

Känns inte färgen perfekt nästa sommar så impregnerar jag den då med brun färg i.
Hej
Bra ide med dränerings rör men varför linda fiberduk runt rör? Blir bara svårare för vattnet att tränga igenom.
 
S smuttebo skrev:
Hej
Bra ide med dränerings rör men varför linda fiberduk runt rör? Blir bara svårare för vattnet att tränga igenom.
jag tog den lösningen då marken enbart bestod av sand och jag orkade inte köra hit makadam. Så för att förhindra sand i röret så tog jag en fiberduk. Idéen kom från vår granne som är markentreprenör sedan 30 år
 
L Liseberg skrev:
jag tog den lösningen då marken enbart bestod av sand och jag orkade inte köra hit makadam. Så för att förhindra sand i röret så tog jag en fiberduk. Idéen kom från vår granne som är markentreprenör sedan 30 år
Risken är att jordbakterier börjar växa i duken vilket gör att duken blir tät,
Har ibland sett det fenomenet när man frilägger dräneringsrör med fiber runt.
(Började i branschen 1976)
 
  • Gilla
Mountain cliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.