nanowire nanowire skrev:
Har du något tips på slipare man kan skicka till? Jag har ett par små Mafell-klingor som behöver slipas om resultatet kan förväntas bli bra. Om det inte brukar bli skärpa nära nyskick så är jag nog mer inne på att försöka mig på att bygga en jigg och bryna själv :)
När vi bodde i Halland brukade jag åka till Ullareds slipservice (kombinerat med ett ”underbart” besök på Gekås). Han har fått fina rekommendationer och gör en hel del åt sågverksindustrin. Har slipat sågklingor och hyvelstål där. Kanske det kan vara värt att kolla i alla fall?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Har du något tips på slipare man kan skicka till? Jag har ett par små Mafell-klingor som behöver slipas om resultatet kan förväntas bli bra. Om det inte brukar bli skärpa nära nyskick så är jag nog mer inne på att försöka mig på att bygga en jigg och bryna själv :)
Skicka vet jag inte, brukar ta mina under armen o bege mig till Industrisliperiet i Malmö.
 
Ola C Ola C skrev:
Skicka vet jag inte, brukar ta mina under armen o bege mig till Industrisliperiet i Malmö.
Det namnet låter förtroendeingivande, får höra med dem :)
 
”There's a Hole in My Bucket”

Ny årstid på ingång och nya utmaningar. Borttagning av tall från altangolvet beställt. För många år sedan när jag byggde våra altaner ville ”Trädgårdsmästaren” ha nedsänkta krukor i golven. För att förhindra att rötterna skulle integrera och störa stommen till altanerna fodrade jag hålen med murarspannar där botten sågades bort. Den präktiga tall nådde inte ens upp till trallgolvet när den planterades. Den har verkligen trivts i sin begränsade miljö och rötterna har strävat nedåt som planen var. Rotsystemet har blivit konformat. Enklast var att vinscha upp hela härligheten så en stabil trappstege och ett spel på 1,5 ton löste det ganska smidigt. Men visst satt den bra fast i marken undertill. Men spelets kraft löste det hela. Nu öppnar sig nya möjligheter så vi får se vad som komma skall.

Dag

Tall som vinschas upp från ett altangolv med hjälp av ett spel och metallstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinsch förankrad i en tall med orange handtag och rep för att dra upp trädet ur en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altan med bortvinschad tall och dess konformade rotsystem vid sidan av ett hål i trädäcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppvinschad tall med rotsystem från nedsänkt kruka i trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murarspann nedsänkt i trallgolv med borttagna rötter och jord inuti, efter borttagning av tall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Altantrall med ett stort runt hål fodrat med mörk murarspann för en nedsänkt kruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Blev det rotmos av den?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Just walk on by, wait on the corner............

När pandemin för ett år sedan förändrade våra vardagliga liv valde vi bort gymträningen. Kändes inte helt rätt att flåsa ikapp inomhus med andra människor. Vi ersatte träningen med Corona vandringar i naturen. Vilket lyckokast! Som ett Kinderägg! Frisk luft, underbara naturupplevelser och ständigt nya stigar att utforska. Tre till fyra vandringar i veckan som ger över tre mil totalt håller igång kroppen bra. Vandringsstavar är perfekt att använda då underlaget är väldigt skiftande beroende på årstiden. Metallspetsar på vintern och gummihylsor övriga tiden.

När jag nu skull byta till sommarväglag hittade jag inte mina gummihylsor. Så det blev till att köpa nya. Kollade runt på nätet och snacka om prisskillnader! Två stycken i svensk butik för ca. 90-100kr. På Amazon hittade jag ett paket med 16 för samma pris! Snacka om prisskillnad!

Gummihylsor för vandringsstavar från BungyPump, storlek ONE SIZE, pris 99 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


16-pack svarta gummihylsor för vandringsstavar som visas på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gummihylsor till vandringsstavar upplagda på ett rutmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två använda vandringsstavar med nya gummihylsor ligger på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev Amazon paketet så nu är det god tillgång för kommande vandringar.

Just walk on/ Dag
 
  • Gilla
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Just walk on by, wait on the corner............

När pandemin för ett år sedan förändrade våra vardagliga liv valde vi bort gymträningen. Kändes inte helt rätt att flåsa ikapp inomhus med andra människor. Vi ersatte träningen med Corona vandringar i naturen. Vilket lyckokast! Som ett Kinderägg! Frisk luft, underbara naturupplevelser och ständigt nya stigar att utforska. Tre till fyra vandringar i veckan som ger över tre mil totalt håller igång kroppen bra. Vandringsstavar är perfekt att använda då underlaget är väldigt skiftande beroende på årstiden. Metallspetsar på vintern och gummihylsor övriga tiden.

När jag nu skull byta till sommarväglag hittade jag inte mina gummihylsor. Så det blev till att köpa nya. Kollade runt på nätet och snacka om prisskillnader! Två stycken i svensk butik för ca. 90-100kr. På Amazon hittade jag ett paket med 16 för samma pris! Snacka om prisskillnad!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Det blev Amazon paketet så nu är det god tillgång för kommande vandringar.

Just walk on/ Dag
Samma sak hände mig. Jag började gå för nära nog ett år sen, men när hösten kom var det något som jag saknade. Så nu är jag varje dag ute och letar, men det är hopp i h-vete att hitta!
Mina åtta tappade kilon!
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
B Beemaster skrev:
Samma sak hände mig. Jag började gå för nära nog ett år sen, men när hösten kom var det något som jag saknade. Så nu är jag varje dag ute och letar, men det är hopp i h-vete att hitta!
Mina åtta tappade kilon!
Dyra kilon! Hel ny garderob och många ”Pelarborr” för att kompensera ett sådant ras! (y) :love: (y)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Hit the Road Jack!

Person som bär slitna kängor står på en trätrall med grus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hit the Road Jack!

[bild]
Meindl FTW :ok:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Nu blev jag sugen på att snöra på mig mina Meindl och boka en resa till svenska fjällen.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Meindl FTW :ok:
Instämmer! Underbara kängor som bara blir skönare ju mer man använder och vaxar in dom!
 
Please please Mister Postman............

Gjorde en Amazonbeställning på lite förnödenheter. Ruskigt snabba på att leverera och mycket bra info under resans gång.

Lite ”Rampamuffar” har man alltid nytta av. Under en hundring för en låda.

Etikett på förvaringsbox som visar innehåll av 149 stycken möbelskruvar i zinklegering, sorterade efter storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvar och muttrar sorterade i en verktygslåda med en vinkelhake.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte faktiskt en ny Makitaklinga till min Kapex. Lite omständigt i Covid-tider att komma till ett sliperi.

Ny Makitaklinga för Kapex på en smutsig bakgrund, visar tanddetaljer och varumärkeslogotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten vinkelhake att ha i ”gå bort lådan” nu när jobberbjudanden till barnen står på kö. Har börjat föredra den när det är utejobb.

Svart vinkelhake med vita märken och graderingar ligger på en använt arbetsbord med repor och fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg och håll ut! Ljuset är på väg!

Dag
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Please please Mister Postman............

Gjorde en Amazonbeställning på lite förnödenheter. Ruskigt snabba på att leverera och mycket bra info under resans gång.

Lite ”Rampamuffar” har man alltid nytta av. Under en hundring för en låda.

[bild]

[bild]

Köpte faktiskt en ny Makitaklinga till min Kapex. Lite omständigt i Covid-tider att komma till ett sliperi.

[bild]

En liten vinkelhake att ha i ”gå bort lådan” nu när jobberbjudanden till barnen står på kö. Har börjat föredra den när det är utejobb.

[bild]

Trevlig Helg och håll ut! Ljuset är på väg!

Dag
Har du ngn länk till rampamuffarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.