Badrumsskåp ”Speziale”!

Grannen renoverar sitt badrum och ett STORT hål i väggen behöver en dörr/hylla för att täcka vattenmätare och alla luft och vatten kopplingar.
En ram 75 X18mm provmonterades i reglarna och fixerades med hörnvinklar och stag. Den ramen skall nu fyllas med en öppningsbar sluten hylla med 100mm djup för framtida service. Hyllan skall i vardagen ha plats för all kemi som behövs för att göra kroppen fräsch och väldoftande.

En mockup av hyllsektionen skruvades ihop för att få fram vilken vinkel höger långsida behövde ha för att kunna öppna hyllan från den fixerade ramen. En vinkelsågning med 4˚ vinkel gör att skåpet kan svänga fritt ut. Längst ut har hyllprofilen fullmått. Hela hyllan kommer att monteras med pianogångjärn.

Mockup av en öppningsbar hylla för badrum, provmonterad i en träram med hörnvinklar, står i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träram för badrumsskåp under konstruktion framför ett vägghål som visar en vattenmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ram av trä med hörnvinklar delvis monterad, material och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trähörn av ett provmonterat badrumsskåp med synlig vinkelsågning och skruvar på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixade till ett fjädrande anhåll till vinkelsågningen. Man får vara rädd om ”prinskorvarna” när man kör sågen i högsta läge!

Närbild av en kapsåg som sågar med en vinkel i träregel för badrumsskåpsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjädrande anhåll vid ett sågblad och arbetsbänk i en verkstad, avsett för precisionssågning av träkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy från sidan av en trähylla under bearbetning, med fokus på vinkel och passform mot en sågad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en vinkelsåg med sågbladet inställt på 4 grader för precisionsarbete vid gör-det-själv projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbit i förgrunden med en 4° vinkelsågning för montering av badrumsskåp, suddig verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplanka med uppmätta markeringar och borrade hål för en anpassad badrumshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålraden för dom flyttbara hyllorna borrades med c/c 35mm. Fortsättning följer................
Dag
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 3 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Vad får man betala för en sådan bandsåg? Precis som alla andra har jag bevakningar på blocket :)
L lassebrun skrev:
Vad får man betala för en sådan bandsåg? Precis som alla andra har jag bevakningar på blocket :)
Hej lassebrun!
Har du koll på denna?
Dag

Grå bandsåg i gjutjärn placerad i ett verkstadsutrymme, märkt som stabil och fin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lassebrun
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej lassebrun!
Har du koll på denna?
Dag

[bild]
Ser ut precis som min! Finns dock ingen skylt el. dyl så man får veta vad det är för fabrikat. Det är bara motorskylten som har div. upplysningar.
Behövde nya blad men då ingen handbok följde med så har man ingen aning om längden. Beställde nya och firman mätte upp det gamla bandet. Tyvärr så mätte de fel så jag hoppas jag får rätt längd i morgon, eller när de nu kommmer.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Fick lite tid över i går kväll och gjorde plats till den nya bandsågen. Insåg att jag nog skulle behöva lite extra ljuspunkter vid sågklingan. Synen blir ju inte bättre med åren. Googlade runt på olika sidor efter kartlampor med LED. Tur att jag satt ner. Blev golvad av priserna!

Men när jag kollade BH vid frukosten dök lite inlägg om Lidl denna veckan upp. Tre olika LED lampor för 60kr styck! Precis vad jag var ute efter! Verkar vara bra kvalitutta och vridbara med magnetfäste. Perfekt! Det lönar sig att kolla dom olika trådarna på (y)BH!(y)
Dag

Bandsåg med en ny installerad LED-lampa som ger riktat ljus vid sågklingan på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandsåg med nyinstallerad LED-lampa som belyser sågklingan och arbetsyta, demonsterande förbättrad sikt för precisionssågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-lampa med magnetfäste monterad på en bandsåg för bättre belysning vid sågklingan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny LED-lampa monterad på en bandsåg för bättre sikt vid klingan i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-lampa med magnetfäste och krok för arbetsbelysning
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED arbetslampa med röd och svart design och magnetfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Hej!

Passar säkert utmärkt! Men jag vill ha batteridrift. Mindre sladdar att hålla reda på.

Dag
 
Ny medlem i familjen!

Den nya Metabo planhyveln är installerad. Original spånstosen pekade åt fel håll och hade bara 60mm hål. Snickrade ihop en ny stos med 100mm hål och utsuget rakt upp från maskinen. Det renoverade Jula spjället fästes direkt i spånstosen för bästa stabilitet. Paketet sitter fast med dom två gängade 5mm hålen som tidigare höll den gamla spånstosen. Allting sitter kanon och spånen försvinner med ett nafs in i spånfläkten! Mycket nöjd över resultatet!
Säljer nu min tidigare DW733 med 3 stålpar och digital inställning av planhöjden här på säljforumet. Blir den inte såld här blir det Blocket och lite dyrare till helgen.

Dag

Hemsnickrad spånstos på en Metabo planhyvel med anslutet utsugssystem och stabil spjällfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planhyvel med anpassad spånstos och slang för spånutkast monterad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd anpassad spånstos på en Metabo planhyvel med utsug uppåt och Jula spjäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad spånstos för en Metabo planhyvel med ett 100mm hål och rakt utsug, fastsatt på verktyget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad Metabo planhyvel med anpassad spånstos och utsug uppåt, fastsatt vid maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nyinstallerad Metabo planhyvel i verkstad med anpassad spånstos och spånfläkt, omgiven av verktyg och förvaringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vilken modell är det på metabon? :) försökte zooma in utan framgång.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Vilken modell är det på metabon? :) försökte zooma in utan framgång.
Metabo DH330.

Metabo DH330 tjocklekshyvel står i en verkstad med synliga kontroller och utmatningsbricka med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir det riktigt plana ytor?
 
A aglphoto skrev:
Blir det riktigt plana ytor?
(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Intressant video om hur du använder handöverfräsen som en stationär överfräs!

En handöverfräs används stationärt för att fräsa en lång träbit på en arbetsbänk med styrskenor och spånsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
MrRasmus
  • Laddar…
Asså jag vet inte...min tyska e kanske lite knackig men förklarar han fördelen med detta jämfört med ett vanligt fräsbord? Holzwerken brukar ha grymt innovativa videos men detta tyckte jag mest verka omständligt.
 
Hej Ola!

Troligtvis har många av oss här på BH en tidigare fräs som bara ligger och är overksam på grund av uppgradering av maskinparken.

Jag tycker att det finns lite positivt att säga om den här modellen.
Den är väldigt billig att tillverka.
Tar liten plats i verkstaden.
Går snabbt att sätta upp.
Väldigt överskådligt att ställa in frässtålet.
Slipper investera i en routerlift.

Modellen har så klart vissa begränsningar jämfört med ett traditionellt fräsbord, men som ett billigt komplement tycker jag att den kan fylla en plats i verkstaden. En klar fördel är att ha två olika stål monterade och inställda när man behöver göra olika fräsmoment.

Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej Ola!

Troligtvis har många av oss här på BH en tidigare fräs som bara ligger och är overksam på grund av uppgradering av maskinparken.

Jag tycker att det finns lite positivt att säga om den här modellen.
Den är väldigt billig att tillverka.
Tar liten plats i verkstaden.
Går snabbt att sätta upp.
Väldigt överskådligt att ställa in frässtålet.
Slipper investera i en routerlift.

Modellen har så klart vissa begränsningar jämfört med ett traditionellt fräsbord, men som ett billigt komplement tycker jag att den kan fylla en plats i verkstaden. En klar fördel är att ha två olika stål monterade och inställda när man behöver göra olika fräsmoment.

Dag
såg också videon och tänkte....... hur skulle denna kunna vara användbar.

men du övertygade mig just :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.