nanowire nanowire skrev:
Är det sömnpoäng? Jag har hört talas om höga sådana men mest trott att det är en myt.[bild]
Sömnpoäng är något helt annat..

Ny ratt!

I veckan landade den nya ratten.
En Temu-ratt för 800kr!

Ny ratt av märket SIBEIKE med trä och kromdetaljer, monterad på svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gamla hamnar på slutförvaring.

Träratt med metallfästen på en svart bakgrund, nyinköpt för 800 kr från Temu.
Skapa konto

Trevlig Helg! 🍺

Dag

• Gilla
  • Wow
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Jag kör Philips Dreamwear-masken och tycker den funkar jättebra, har jag lågt betyg så är det oftast för att jag sover för få timmar. Men jävlar vad den verkar dyr (fick den första gratis så jag har inte köpt en enda reservdel än). Även här får man pröjsa en hundring i månaden för apparaten.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Hur går det för Stigen, länge sedan sist!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Han hänger i humortråden

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Hej igen!

Åter på banan efter linsbytena och 6 veckors dammförbud.
Men det blev inte ”Snickerboa” direkt. Våren hade gjort sitt intåg och trägården behövde en ordentlig upprustning. All trall skulle tvättas och impregneras med linoljesåpa. Bäcken med vattenfall rensas och fontänerna startas samt ett par släp med nygallrad sly kördes till återvinningen.

Därefter var tid att göra i ordning ”Grodan”, vår fina snipa, som skall ut för försäljning.
Ny bottenmålning och såpabehandling av alla teakytor samt polering av skrovet.

IMG_3178.jpeg
Skapa konto

IMG_0705.jpeg
Skapa konto

IMG_8538.jpeg
Skapa konto

IMG_0002.jpeg
Skapa konto

Det märks tydligt att man inte är 28 längre!

Har också hunnit med att göra klar den nya ersättning för ”Grodan” som är döpt till 474B.

IMG_0648.jpeg
Skapa konto

Om man bor på Värmdö ger sig namnet ”474” självklart!
B står för båt.

IMG_3137.jpeg
Skapa konto

Sen har det varit lite olika småfix till grannarnas båtar som snart skall sjösättas. Inga större saker att skriva om.
V22 blir det barbarn för hela slanten. Dom börjar bli stora nu! En annan krymper på längden men växer på mitten!

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
  • Älska
trycklös och 12 till
  • Laddar…
Att väcka en död list till liv igen

På Marcus stora fina Draco 2700 båt som jag gjort väldigt mycket arbete med behövde relingslisten renoveras. En bred teaklist som inte hade fått någon kärlek på många år. Tidigare ägare hade försökt men tyvärr bara gjort det värre. Försänkta rostiga skruvar som lämnat stora hål/märken och olika rester av lim/silikon. Dessutom var skarvarna hårt åtgångna på vissa ställen och dom 12mm stora träpluggarna gjorde mer skada än nytta. En del pluggar var lösa andra satt ordentligt.

Renovera eller göra ny, det var frågan?

Vi beslöt att behålla teaklisterna men i stället för att lägga tid på att plugga om hålen och skruva fast listerna på traditionellt sätt valde vi en annan väg.
Att slipa ner listerna var inget större problem men att göra en snygg återmontering med dom 22 fästpunkterna var utmaningen.
Vissa monteringshål var så skadade att 30mm teakplugg hade behövts för att täcka skadorna. Vissa skarvar hade stora sprickor.

Alla plugghål i ändarna limmades med polyuretanlim/pluggar. Dom spruckna ändarna lagades först med polyuretanlim i alla sprickor. Därefter slipades allt ändträ jämt. Dom 22 hålen för fastsättning borrades upp till 8mm.

IMG_0614.jpeg
Skapa konto

IMG_0684.jpeg
Skapa konto

IMG_0624.jpeg
Skapa konto

IMG_0625.jpeg
Skapa konto

IMG_0622.jpeg
Skapa konto

På båten borrades alla skruvhålen med 6,8mm borr och fasades för dom rostfria blindmuttrarna M5 som monterades. En 30mm rostfri bricka med en platt rostfri M5 skruv behövdes vid fästhålen för att täcka tidigare skador.

IMG_5314.jpeg
Skapa konto

IMG_0784.jpeg
Skapa konto

När allt träarbete var klart blev det en 5-stegs Benar behandling. Två strykningar 50%/50% och därefter tre strykningar 100%, alla med 36h torktid.

IMG_0689.jpeg
Skapa konto

IMG_5313.jpeg
Skapa konto

Monteringen gick lätt och nu går det lätt att plocka av listerna om dom behöver göras vid.

Dom rostfria fästpunkterna passar bra till dom nya möblerna som har rostfria detaljer!

IMG_5609.jpeg
Skapa konto

Dag

• Gilla
Wirre740 och 9 till
  • Laddar…
S
Du gjorde det bästa av situationen antar jag, du är ju är otroligt duktig, men teaklisterna hade nog gjort sitt om de jättebrickorna behövdes. Personligen känns de estetiskt lite avvikande ur båt-perspektiv, övervägde du försänkta brickor?
1780475566028.png
Skapa konto

Hej @stugfar!

Intressant! Den metoden har jag aldrig sett! Skall kolla lite närmare på den.
Valet för oss var att att plugga/fälla i ny teak eller täcka skadorna med en rostfri 30mm bricka. Att få en ny flexibel fästmetod som underlättar framtida underhåll spelade också in.
När den nya inredningen som gjordes till båten 2024 skulle monteras
https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad-2024.508124/page-6
valde vi en ny fästmetod med rostfria rampamuffar och M6 rostfria insexbultar i skrov och däck. Med den metoden plockas alla trädetaljer av båten på en halvtimme och kan förvaras inomhus under vintern. Fungerar perfekt och trädetaljerna ser fortfarande ut som nya!

Dag

• Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
S
Jag har sett dina inlägg om inredningen, supersmart. Sällan räta vinklar och gott om plats i båtar. Mitt tips rörde bara det marin-estetiska.

Tack @stugfar!

Relingslisten fick Marcus själv bestämma om. Det var han som plockade ner den och han hade väl inte så stora förhoppningar när bitarna var nere. Nya teaklister skulle bli betydligt dyrare och den kostnaden med en förstfödd i familjen gick inte ihop. Så för honom blev den här lösningen perfekt! Låg kostnad ca.700kr för allt, flexibel montering och rostfria detaljer ihop med inredningen.

Dag

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.