Nu funkar allt som det ska. Plockade isär allt och rengjorde alla kontakter och kretskorten.
Då fungerade allt men den gick fortfarande bakåt. Så jag kopplade helt sonika plus till minus på motorerna och vips så fungerade det! Den snurrar dock åt motsatt håll vid sync men den hittar hem och laddar som den skall.

Hoppas att det håller i sig
///Henrik
 
  • Gilla
Lassesmåland
  • Laddar…
Men hur funkar det när den backar ut ur boet? Ställer den sig inte med nosen åt fel håll då (inåt mot områdestråden)?
 
Den startar faktiskt åt rätt håll. Så det finns mycket av logik i det hela :)

///H
 
Visst är vi "autoclippare" ett tåligt släkte!? Efter dryga tre (3) månader med ej fungerande autoclip (Robothäxan), så blir vi ändå "nöjda" när Stiga, till slut, får tummen ur.....
Personligen är jag riktigt nöjd med maskinen, men Stiga och deras reservdelshantering, är bedrövlig!
 
boltis skrev:
Avstängt område, då klipper den på timer/tid. När tiden är slut så söker maskinen upp slingan, stannar och börjar pipa med meddelandet "utfört" i displayen. Men förstår din tanke gimbal.

Nu är detta en gissning, men är det inte själva moderkortet som är dåligt kan det vara dålig kontakt mellan moderkort och batteri. Alltså själva anslutningen. Jag skulle tippa på att det är byte av moderkort som gäller eftersom batteriet ändå stundtals verkar fungera som det ska, men att maskinen inte får impulsen att gå och ladda..
För att återkoppla till mina problem jag hade ifjol med min 520.
Att den inte åkte och laddade trots att batteriet var slut.

Efter att jag lämnat in den en andra gång, och i princip tvingat återförsäljare att byta moderkort så löste sig problemet.
Återigen hade du rätt i din "support" här på forumet boltis.

I år har klipparen fungerat så gott som felfritt.
Under säsongen har den hamnat utanför slingan 2ggr, förmodligen pga fastkörning mot träd, eller för mycket gräs på ena däcket.

Dock, så måste jag ställa in klipparen på följ kabel, när den skall återgå till laddstationen.
Eftersom min fjolårs-installation med en infångare, inte är tillräckligt till nya programvaran.
Har jag den på kurvbana, så missar den laddstationen var 5e gång.
 
Skönt att det verkar ha löst sig för dig! Gillar vi!
 
Elendes elende..... För 8 veckor sedan blev clipparen stående på tomten med "svart display", moderkortet byttes (6 veckors väntan)! Nu går clipparen sakta, i servicemenyns test av motorerna hänger inte den ena med. Kommer givetvis att beställa nya kol, men då det (troligen) kommer ta sin tid för åf att få hem kol, undrar jag om det går att rengöra eller "vända" på kolen och om man kan fixa det själv?
(Har inte tummen mitt i handen, har inte ens en tumme...!)
 
Så, då svarar jag själv! Man kan fixa kolen själv, lite pill med kablarna, men inga större problem. Tog ut kolen, slipade dem lite och så funkar hon igen....

Övrigt, sedan moderkortsbytet har hon ofta (8-10 gånger) stannat vid slingan och piper "stotfel", har detta något med dåliga kol att höra, eller är det något annat?
 
Hej, har haft samma problem.

Det fungerade ett tag med att slipa lite på kolen. Därefter bytte jag kol. Men Jakob fortsatte efter ett tag med sin långsamma gång och obalans mellan motorerna vid testkörning.

Det slutade med att jag fick byta vänster hjulmotor för att han skulle fungera riktigt.
Jag hade även samma problem med "stotfel".

Enligt min återförsäljare är det oftast kolen på vänster hjulmotor som tar mest stryk. Det var ju även den motorn jag fick byta då ankaret var bränt.

Moderkortet har jag inte behövt byta än iallafall.

Annars har jag byns finaste gräsmatta.

//AXO
 
Vad har ni för total arbetstid?

//AXO
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@AXO; Du skriver att "ankaret var bränt", vad är "ankaret"? (hittar inget ankare i reservdelslistan).
.
Trots kolslipning får jag flera "stotfel" per klippning. Motortesten visar inget avvikande, ser riktigt bra ut.
Är byte av hjulmotor det enda som hjälper? (trots att motortesten är ok)
Finns det något annat man kan göra?

Arbetstiden på min är bara 200tim, men innan moderkortsbytet var det ca 1800tim
 
Jag fick köpa ny motor till vänster, tror bara det är kolen som går att byta på motorn.

Om motortesten är ok är det kanske något annat fel du har. Vet inte vad det kan vara då.

Någon annan som vet varför man får "Stotfel"?

//AXO
 
Nu när AXO visar lite siffror, så har jag ett nytt rekord på min Autoclip:

Batteriet nere på 2623 (kanske inget rekord), men klipptiden var hela 6tim 16min! Någon som slår det?
 
Nu gissar jag bara, men stotfel LÅTER mer som om det har med krocksensorn att göra än något med hjulmotorn. Typ att kåpan kärvar eller något åt det hållet.
 
Så rätt, så rätt! Det låter verkligen som något med krocksensorn, men "stotfel" blir det oftast vid slingan och inte vid krock med något.
Tex: går fram till slingan - backar någon/några decimeter - stotfel. Den "vänder/vrider" sig inte innan stotfel, utan istället för att göra vridningen, så blir det stotfel.
Blev bättre när jag slipade kolen, igen, men det är fortfarande inte bra.
Fler idéer, gissningar eller förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.