17 265 läst · 24 svar
17k läst
24 svar
Sticksåg - vinkelrätt snitt
Sida 1 av 2
Tjenixen snickarforumet, an liten fundering/fråga, kan man få ett vinkelrätt snitt med en sticksåg? Jag har en gammal grön Bosch med pendelfunktion och trots att jag tar det lugnt med matning etc så blir aldrig snittet vinkelrätt. Hjälper det att investera i en ny sticksåg eller är det generelt dålig precision då man sågar i material som är över 12 mm i tjocklek med en sticksåg?
Det är helt klart så att olika sticksågar är olika lätta att såga vinkelräta snitt med. Dock har jag aldrig stött på någon (som inte är sönder) som det inte går att såga vinkelräta snitt med. 12mm (trä eller plaste eller så) skall inte vara några problem. Hade jag varit dig hade jag gjort följande:woodrat skrev:Tjenixen snickarforumet, an liten fundering/fråga, kan man få ett vinkelrätt snitt med en sticksåg? Jag har en gammal grön Bosch med pendelfunktion och trots att jag tar det lugnt med matning etc så blir aldrig snittet vinkelrätt. Hjälper det att investera i en ny sticksåg eller är det generelt dålig precision då man sågar i material som är över 12 mm i tjocklek med en sticksåg?
1, kolla så att foten sitter 90 grader (om du kan vinkla foten)
2, se till att du har ett friskt blad i bra kvalitet, avsedd för materialet
3, kör försiktigare, framförallt utan att pressa sågan åt något håll, speciellt när du svänger.
4, prova att stänga av pendlingen (om det går) och se hur det blir då.
läger till punkt 5
5, Köp en Bosch GST 135 CE.
Den är helt fantastisk på att efterlämna sig vinkelräta resultat, har bla. sågat figursågning i 4" (va nyfiken på att se om den klarade det) och den gav precis vinkelräta snitt.
Detta beror främst på att denna modell har styrbackar som hjälper bladet att inte böja sig.
Prislappen ligger strax över 2000 kr men man får mycket såg för pengarna
(Oj va jag kände mig som en försäljare där på slutet :)
På Boschs hemsida finns en video som visar 135:an i aktion, mycket trevlig att titta på. En actionrulle som av mig får 5 blad av 5 möjliga!
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...guage=sv-SE&ccat_id=9596&prod_id=8476
5, Köp en Bosch GST 135 CE.
Den är helt fantastisk på att efterlämna sig vinkelräta resultat, har bla. sågat figursågning i 4" (va nyfiken på att se om den klarade det) och den gav precis vinkelräta snitt.
Detta beror främst på att denna modell har styrbackar som hjälper bladet att inte böja sig.
Prislappen ligger strax över 2000 kr men man får mycket såg för pengarna
(Oj va jag kände mig som en försäljare där på slutet :)
På Boschs hemsida finns en video som visar 135:an i aktion, mycket trevlig att titta på. En actionrulle som av mig får 5 blad av 5 möjliga!
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...guage=sv-SE&ccat_id=9596&prod_id=8476
Helt nytt blad från Bosch (provat flera olika) men samma resultat, lite svårt kanske att justera in så att sågbladet är helt vinkelrätt mot foten (inte mycket att lägga vinkelhaken mot då foten ju inte är speciellt bred). men ni som använder sticksågar av lite bättre kvalité , ni får alltså vinkelräta snitt utan problem eller har ni något "fuffens" för er?
Inget fuffens mer än att ta det jäkligt lugnt, sågbladet måste få skära fritt, pressar man på så går det åt skogen oavsett vilka blad man har.
Bosch, Sandvik och Festo m fl klingor är bra medans vissa lågpris kan man kasta direkt, de billigare filar mer än sågar.
/Kent
Bosch, Sandvik och Festo m fl klingor är bra medans vissa lågpris kan man kasta direkt, de billigare filar mer än sågar.
/Kent
Hade tidigare ett par Bosch-grönisar, trots nya blad blev det aldrig vinkelrätt. Byte till en Blå 85a löste alla problem direkt. Nu ska det till ett extremt slött blad och en riktig fyllekörning av sågen innan det blir lika illa som med den gröna.
Hej!
En gammal grön Bosch är nog inte förutsättningen för i lod vinkelräta snitt.
Om Du eftersträvar just det resultatet bör Du investera i modernare sticksåg och beakta följande:
. använd grovtandade och skarpa blad (för sågning i trä)
. använd styrskena om snittet skall bli rakt
. ändra vinkeln mellan blad och fot så att snittet verkligen blir i vinkel. Men det är en
nödlösning. Sticksågar är inga precisionsinstrument.
per
En gammal grön Bosch är nog inte förutsättningen för i lod vinkelräta snitt.
Om Du eftersträvar just det resultatet bör Du investera i modernare sticksåg och beakta följande:
. använd grovtandade och skarpa blad (för sågning i trä)
. använd styrskena om snittet skall bli rakt
. ändra vinkeln mellan blad och fot så att snittet verkligen blir i vinkel. Men det är en
nödlösning. Sticksågar är inga precisionsinstrument.
per
Nej jag blev trött på min gammla bosch som varken sågade eller filade...
åkte till k-rauta o tittade på en blå 85:a för 1795kr.
men såg en best tools kopia av Bosch GST 135 CE för 395kr o jag gav den en chans ångrar mig inte en sekund.
Det blir rakt o fint en så länge dock var det bara att kasta bladet som följde med.
åkte till k-rauta o tittade på en blå 85:a för 1795kr.
men såg en best tools kopia av Bosch GST 135 CE för 395kr o jag gav den en chans ångrar mig inte en sekund.
Det blir rakt o fint en så länge dock var det bara att kasta bladet som följde med.
Produkter som diskuteras: "sågade filade"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
JockeR skrev:
Har aldrig använt någon skilsaw cirkelsåg, men om du kör med den, och inte får ett vinkelrätt snitt så måste plattan justeras i förhållande till bladet. Kanske har den varit vinklad, och sen inte satt tillbaka i precis rätt läge? Så länge man bara har bordet mot det man sågar så hänger det enligt min erfarenhet bara på att bordet och klingan sitter i 90° mot varandra. Testa m vinkelhake tex.
Med min Makita 4341 limpa så blir det vinkelräta snitt bara jag inte forcerar och har rätt blad i sågen. Fast en inmätning med maskinvinkel är viktigt. Man kan såga hur bra som helst, om inte maskinen är justerad så blir det snett iallafall.
Jag använder nu alltid min cirkelsåg som ersättare för en bordssåg då jag inte har någon. Inga problem att få snitten vinkelräta och fina, det splitter man får har mer eller mindre betydelse beroende på om kanter skall bearbetas eller inte.
Hela tiden så är det av största vikt att jag kollar vinklar på maskinen med en maskinvinkelhake med hög noggranhet. Jag ställer aldrig in något på 90grader och antar att det blir så.
Jag använder nu alltid min cirkelsåg som ersättare för en bordssåg då jag inte har någon. Inga problem att få snitten vinkelräta och fina, det splitter man får har mer eller mindre betydelse beroende på om kanter skall bearbetas eller inte.
Hela tiden så är det av största vikt att jag kollar vinklar på maskinen med en maskinvinkelhake med hög noggranhet. Jag ställer aldrig in något på 90grader och antar att det blir så.
Som vinkelhake för inställning av handmaskiner är en bit hyvlad ek t ex som är kapad i exakt 90 grader rätt användbar, speciellt om man sen sätter ett par magneter i den så man kan sätta fast den på bordet och sen justera.
De med aluminiumbord får använda superlim istället *s*
Glöm förresten inte att ta bort biten innan du sågar, den ger fula märken nämligen.
/Kent
De med aluminiumbord får använda superlim istället *s*
Glöm förresten inte att ta bort biten innan du sågar, den ger fula märken nämligen.
/Kent
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer